Jag har tittat på ett hus som jag starkt överväger att köpa.
Problemet är att en del behöver göras på huset, det har blivit lite fuktgenomslag på sina ställen och mäklaren tycker att man ska renovera det mesta och då är det ju "dumt att inte göra en dränering i samma veva" menar han på.

Jag antar att det är läge att göra det då. Jag har läst på lite om dränering och jag har förstått att det är ngt som man gör runt huset på sidorna.
Men det jag funderar på är om inget behöver göras under huset? Kan inte fukten komma underifrån?
Grunden är "platta på mark"


En annan sak som jag har funderat på är hur man gör runt stentrappan vid entrén på framsidan, isolerar man bara runt den eller ska man gräva under den om det går?

Ett annat bekymmer är att det är en altan i sten som är ca en halvmeter hög (3 trappsteg).
Måste den bort för att man ska kunna dränera hela vägen runt? Tar entreprenörerna ofta mkt extra betalt för sådant?
 
Man lägger en dräneringsslang runt huset som ska ta hand om vattnet så inte plattan står i vatten.
test.jpgtest.jpg
Stentrappa kan gå att gräva under, dels med maskin och dels för hand, en altan kan vara lite mer jobb att gräva under och är oftast enklast att riva men är den av sten kanske man kan sätta upp den tämligen enkelt igen?

Sen skriver du platta på mark och plattor på mark som gjordes på 70-talet är oftast ett bekymmer i nån form då det finns risk för att det är uppreglat golv på plattan och med isolering och då finns det risk för att syllarna är mögelskadade. Dessa är ett hästjobb att byta. Läs denna.
http://www.anticimex.se/fileobjects/5088_Uppreglat golv_Faktablad_utg1_L.pdf

Så kolla hur konstruktionen är på huset innan du slår till så det inte blir mer jobb än vad det är tänkt, en mäklare är sällan rätt källa för att veta hur mycket som behövs göras på ett hus eftersom han vill sälja så dyrt som möjligt.
 
Redigerat:
Bezt skrev:
Man lägger en dräneringsslang runt huset som ska ta hand om vattnet så inte plattan står i vatten.
[bild][bild]
Stentrappa kan gå att gräva under, dels med maskin och dels för hand, en altan kan vara lite mer jobb att gräva under och är oftast enklast att riva men är den av sten kanske man kan sätta upp den tämligen enkelt igen?

Sen skriver du platta på mark och plattor på mark som gjordes på 70-talet är oftast ett bekymmer i nån form då det finns risk för att det är uppreglat golv på plattan och med isolering och då finns det risk för att syllarna är mögelskadade. Dessa är ett hästjobb att byta. Läs denna.
[länk]

Så kolla hur konstruktionen är på huset innan du slår till så det inte blir mer jobb än vad det är tänkt, en mäklare är sällan rätt källa för att veta hur mycket som behövs göras på ett hus eftersom han vill sälja så dyrt som möjligt.
Bra info, tack!

Att jag inte ska lita på mäklaren blåögt vet jag mkt väl, tidigare erfarenheter ;)

Hursomhelst så är huset ifrån tidigt 40-tal, vad innebär detta för konstruktionen och riskerna att det gömmer sig dåligheter under grunden?
EDIT:Det står också följande i informationen: Stomme= Trä och betong.
 
Ett 40-tals hus med källare kan kräva en del förbättringar i grunden. Dels var inte källaren tänkt att användas på samma sätt då som vi gör nu, dels var inte självklart betongen av någon hög kvalitet pga krigets följder för importen.

Men huset står ju kvar och det är "lite fuktgenomslag" så det låter inte som nåt värre än vanligt problem. Gräv upp grunden så får Du se vad som behöver göras (jag fick gjuta hålkäl (heter det så?) mellan väggen och plattan samt laga ett par hål i putsen på vårt 60-talshus) det brukar inte vara så himla svåra grejer med en murad källarvägg.
Stomme trä och betong betyder väl bara att källaren och grunden är av betong med trästomme ovanpå, det vanligaste sättet att bygga på ;)

Jag och frun bor i ett tidigare renoveringsobjekt som nu börjar bli klart, så visst tycker jag att Du kan köpa huset om det passar dej i övrigt, lite renovering e bara skoj :wow:
 
Jan-Å skrev:
Ett 40-tals hus med källare kan kräva en del förbättringar i grunden. Dels var inte källaren tänkt att användas på samma sätt då som vi gör nu, dels var inte självklart betongen av någon hög kvalitet pga krigets följder för importen.

Men huset står ju kvar och det är "lite fuktgenomslag" så det låter inte som nåt värre än vanligt problem. Gräv upp grunden så får Du se vad som behöver göras (jag fick gjuta hålkäl (heter det så?) mellan väggen och plattan samt laga ett par hål i putsen på vårt 60-talshus) det brukar inte vara så himla svåra grejer med en murad källarvägg.
Stomme trä och betong betyder väl bara att källaren och grunden är av betong med trästomme ovanpå, det vanligaste sättet att bygga på ;)

Jag och frun bor i ett tidigare renoveringsobjekt som nu börjar bli klart, så visst tycker jag att Du kan köpa huset om det passar dej i övrigt, lite renovering e bara skoj :wow:
Okej, min plan var helt enkelt att låta en entreprenad-firma (eller några billiga polacker) dränera runt hela huset för att det ska bli bra. Eftersom huset är ganska billigt så lägger jag gärna de pengarna. Jag lägger sedan min tid på renoveringar som jag kan ngt om och behärskar (inomhus).

Men då menar du på att i samma veva som detta görs så ska jag höra med entreprenad-firman om de tycker att ngt behöver göras åt grunden?


En sak till, en besiktning på huset är gjort men jag har inte sett protokollet.
Kommer man i den kunna läs utförligt vad som behöver göras åt grundplattan?
 
En riktig firma som jobbar med dräneringar och fuktskydd av grundmurar kommer att fixa det som behöver fixas om dom är seriösa oavsett vilket land dom föddes i :) Men Du kan alltid ta upp det med dom när Du beställer jobbet.

Det finns många sorters besiktningar, flertalet kollar inte alls det man trodde och ville, några är väldigt omfattande (finns trådar om det, borde gå att söka på besiktningar) ingen besiktning kommer att säga nåt om grundmurar och plattans beskaffenhet annat än om det syns fuktgenomslag eller liknande på insidan.

Jag gjorde det själv förresten, bygghandlaren och platon:s hemsida berättade hur man gjorde. En kompis-kompis körde grävaren på helgen, betalade halva priset ungefär mot att leja bort det d^_^b Men fy fan vilket slavgöra :O skulle hellre va arbetslös än försörja mej på sånt :p
 
Redigerat:
Men är inte grunden platta på mark och inte källare? Eller finns det källare?
 
Bezt skrev:
Men är inte grunden platta på mark och inte källare? Eller finns det källare?
Tog för givet att det var källare, annars borde inte dränering va nåt besvär väl? gräva på sidan om en platta kan inte vara så jobbigt.
Men det står inget om källare, vad får man för fuktproblem i en platta? suger den upp fukt i så fall?
Å andra sidan lägger man väl dräneringen likadant ändå och det blir bara mycket enklare för man måste inte ner särskilt djupt.
 
Bezt skrev:
Men är inte grunden platta på mark och inte källare? Eller finns det källare?
Jo det finns en källare!
Det är väl plattan som är golvet i källaren då som jag är orolig för.


Har jag förstått att besiktningar oftast märker om det blivit ngt fuktgenomslag genom källaren men att man inte kollar på djupet om ngn fara är på väg?

Det borde å andra sidan även betyda att om besiktningsmannen inte hittar ngt lurt i plattan så kan man hoppa över att göra ngt där och bara satsa på att dränera runt huset?
 
Man dränerar runt huset oavsett, tanken är att allt vatten dras till dräneringen som ser till att vattennivån är lägre än plattan.
Vad man kan göra är att mäta fuktnivån med en mätare för sånt, ett enklare sätt är att lägga plast på betonggolvet i källaren så ser man om det blir vatten på plasten på den sidan som är mot golvet.
Sen är en rekommendation att inte täcka golvet i källaren med något som inte släpper igenom fukt oavsett om Du har indikationer på fukt eller inte. Vi har målat med färg som är avsett för källargolv i några rum, i 2 rum har vi inomhusplaton under frigolitskivor med golvvärme, i badrummet är det klinkers med golvvärme men inget tätskikt i mitten av rummet osv, osv. Gäller att ge fukten möjlighet att vandra och ventileras helt enkelt.
 
savio skrev:
Jo det finns en källare!
Det är väl plattan som är golvet i källaren då som jag är orolig för.
Ok jag läste det som att grunden var platta på mark, följ Jan-Å råd men det beror ju på vad du vill använda källaren till också. Som förråd och kanske med pannrum eller liknande så är det inte lika känsligt som om du vill ha gillestuga eller liknande.
 
Jan-Å skrev:
Man dränerar runt huset oavsett, tanken är att allt vatten dras till dräneringen som ser till att vattennivån är lägre än plattan.
Vad man kan göra är att mäta fuktnivån med en mätare för sånt, ett enklare sätt är att lägga plast på betonggolvet i källaren så ser man om det blir vatten på plasten på den sidan som är mot golvet.
Sen är en rekommendation att inte täcka golvet i källaren med något som inte släpper igenom fukt oavsett om Du har indikationer på fukt eller inte. Vi har målat med färg som är avsett för källargolv i några rum, i 2 rum har vi inomhusplaton under frigolitskivor med golvvärme, i badrummet är det klinkers med golvvärme men inget tätskikt i mitten av rummet osv, osv. Gäller att ge fukten möjlighet att vandra och ventileras helt enkelt.
Okej, bra tips!

Läget med källaren är att det är några förråd som är betonggolv idag och så kan jag ju fortsätta att låta det var helt enkelt, kanske måla golvet med färgen som var avsedd för källargolv.

Sen så är det en tvättstuga med plastmatta, där skulle jag nog vilja snygga upp det lite med ett klinkers-golv.
Men utan tätskikt i mitten? Är det verkligen bra?

Sist så är det även en gillestuga, där skulle jag ju vilja lägga dit ett trägolv, kan man ro hem det tro?
 
Betongplatta i källare tätskiktar Du inte hela rummet, tvättstugan skulle jag inte tätskikta alls så mycket vatten kommer det inte på golvet. I badrummet däremot tätskiktar man duschen och längs med väggarna men sparar en rektangel i mitten. Så svaret på frågan är, japp det är verkligen bra :):)
Ta bort plastmattan skulle jag göra innan klinker.
Trägolv går att lösa med tex. inomhusplatonmatta som ventilerar upp fukten i socklarna, finns nog andra system också.
 
Jan-Å skrev:
I badrummet däremot tätskiktar man duschen och längs med väggarna men sparar en rektangel i mitten.
Vad jag vet tätskiktar man bara duschområdet ner till brunnen och inte något mer, hur menade du med att spara en rektangel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.