Efter lite sökningar på internet och en del telefonsamtal har jag nog tyvärr kommit fram till en omöjlig ekvation. Jag vill ha kvalitets snickeri maskiner såsom hyvel, bandsåg, bänksåg mm till rimliga pengar för en privat person men det går inte ihop.

Jag vet att man alltid får vad man betalar för, men finns det inga bra maskiner mellan dem som proffsen kör med och det vanliga konsumenter köper på byggmarknaden.

Fick priser på EJCA och på JET idag. EJCA visste jag skulle vara dyrt eftersom det är svenskt med hög kvalite, men jag trodde faktiskt JET skulle ligga lite närmre min verklighet.

Krossade drömmar om eget snickeri:(
 
Måste du köpa nytt ? Tror inte det är många här som har nya snickerimaskiner i hela sin verkstad.
Leta på blocket, Auktioner,din lokaltidning mm...
Sen får man ju köpa på sig efterhand.
Jag har ärvt mycket efter min far som hade mest stationära maskiner såsom ett antal svarvar,kombimaskin,bandsåg,bandputs,pelarborr mm sen har jag köpt på mig bordsåg,kap o ger sågar,överhandsfräsar mm mm men det har tagit några år.
 
Begangnat, begangnat och åter begangnat leta, leta och åter leta
Det är det enda man kan göra och hänga här förstås.

Köpa ejca nytt det är det inte värt alldeles för dyrt med tanke på vad man får. Samma sak köpa Jet från Ejca det har man inte heller råd med.

Det finns en uppsjö av maskin försäljare som säljer begangnat kanske lite dyrare men det ger en liten tryghet.

Sen finns ju en del auktionssajter.

Oj verktygsgurun skriver snabbare än ja

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Att köpa allt på ett bräde har aldrig varit aktuellt, för jag är tyvärr ingen miljonär och jag har även familj och hus som kostar lite pengar det med.

Problem ett med begagnat marknaden är att den är hårt eftertraktad och därför är ju priserna på begagnade kvalitets maskiner ganska höga.

Problem två är jag har världen jobbigaste beslutsångest problem, så när det väl dyker upp något som är intressant så måste jag läsa, fråga, läsa lite till och diskutera lite till och sedan är maskinen såld till någon som inte har mina problem utan bara kan köpa!!!:S


Någon som har koll på priserna på Hammer? Skall till maskin boden imorgon men kanske kan någon stilla min nyfikenhet innan dess så kanske man kan sova ordentligt inatt!!!!

Givetvis har maskinboden stängt imorgon.....
 
Redigerat:
Att köpa JET från Ejca är idioti, de lever in en prisvärld som inte matchar den övriga på planeten. Exempelvis fick jag ett pris på en luftrenare på 4600+moms, samma maskin från England ligger på ungefär 2500 inklusive moms, exklusive frakt.
 
Ska man satsa på begagnat måste man nog våga chansa och köpa utan att veta precis vad man får. Man lär sig efterhand och blir mer och mer säker. Det är väl inte värre att man kan sälja det vidare?

Ge det tid, det tar tid för alla (nåja) att bygga upp en verkstad som är som man vill ha den. Beställa från England eller Tyskland är ett sätt att få mer för pengarna.
 
Som flera andra skriver så är det möjligt att skrapa ihop ett litet snickeri genom att dammsuga begagnatmarknaden. Jag vet, har gjort/gör det själv :)

En vettig 260mm bred rikt/planhyvel hittar du lätt på Blocket, går en hel del Emco, Scheppach, Inca, Kity, Dewalt till mer eller mindre sansade priser. Bordssåg lär du hitta oxo, den där Majoren är väldigt fin för rätt pengar.

En Major i fint skick med de flesta av tillbehören lär de behöva betala 2kkr för. Då får du en såg som på många punkter piskar en GTS10:a som många av oss har.

Även bandsågar går det en del på Blocket. Jag hade aktat mig för de värsta kinamaskinerna. Inca har en liten 10" bandsåg som nog är väldigt bra för pengarna. Den är dock vänd åt "fel" håll men jag vet inte om det har någon praktisk betydelse. Utöver dem säljs det ofta Lunas Proofy med typ 14" hjul samt en del Metabo/Elektra Beckum i samma storlek. Dessa är helt OK sågar om man inte betalar mer än några tusenlappar.
 
Kul att se att phl precis som jag gillar en del av Inca's maskiner.
Rörande bandsågar är Lunas gamla BS320 riktigt bra, dvs den med trefasmotor. Här pratar vi proffssåg i litet format.

Inca Major är bara dum på det med att bordet tippas. Sen upplyste phl mig om en del med att stora klingor inte går att sänka helt och det har jag missat helt. Har ju inte haft en sådan själv utan bara på skolor där jag jobbat som slöjdlärare. Underbar såg att jobba med i alla fall.

/Kent
 
Ezcobar skrev:
Problem två är jag har världen jobbigaste beslutsångest problem, så när det väl dyker upp något som är intressant så måste jag läsa, fråga, läsa lite till och diskutera lite till och sedan är maskinen såld till någon som inte har mina problem utan bara kan köpa!!!:S

QUOTE]
När du väl hittar något begagnat som känns rätt...slå till snabbt...Det går alltid att sälja igen och tom med vinst.
Själv köper o säljer jag ganska friskt.
Frugan tog sig för pannan senast när det kom hem en kranbil och lyfte av en 1,5 tons kantvik för ett tag sedan ca 60 år gammal !! Gav tre tusen kronor och sålde en månad senare för 7000 men hade kunnat få mer blev nästan nerringd.
Som sagt köp....sälj...byt upp !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.