Hej
Dottern vill ha en helt svart fondvägg. Jag vill helst tapetsera, inbillar mig att det blir snyggare än att måla (eller i alla fall att risken att jag darrar på handen inte får så stora konsekvenser i taket eller på de vita väggarna bredvid :)).

När jag letar så hittar jag massor med svartmönstrade tapeter av olika slag - men skulle gärna ta emot tips på helt svarta, ev med någon liten struktur men helst bara enkelt svart.

Tack o hälsningar!
Wila
 
Du kan börja med att titta efter dessa kollektioner -

Decor Maison - Palette II
Boråstapeter - Plain

I dessa finns enfärgade tapeter varav den första finns en helt svart tapet med. Gå till färgaffären och titta på dom, skulle de inte falla dig i smaken så be om hjälp att hitta en svart enfärgad tapet.
 
Annars kan du lämna en vit ram runt fondväggen för att slippa kladd i tak och andra väggar. Maskera med tejp, försegla tejpen med en omgång vit färg och måla sedan med svart.
Vi hade två ramförsedda fondväggar i lägenheten vi bodde i och 10-15 cm ram förstärker intrycket från fonden.
 
Tänk på att en helt enfärgad mörk tapet blir platt i utseendet! Jag föreslår åtminstone lite lite struktur
 
Håller med tidigare talare - Maskera av runt fondväggen och måla om du vill ha den helt svart. Jag skulle dock rekommendera en svart tapet med lite struktur eller inslag.
Skall du måla eller tapetsera så är det faktiskt riktigt snyggt att rama in verket med vitt, säg 20-25cm runt om.

Tänk på att om du skall tapetsera svart och väggen är vit/ljus innan så måste du måla under skarvarna. (Om du inte tänker köra helt utan struktur och omlott på tapeten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.