Jag bor i en kåk på landet med åkrar (ej mina) runt omkring tomten.
nu är det såhär att min vattenbrunn (grävd),som jag har servitut för, ligger vid en bäck ca 200 m från tomten på andra sidan om en åker och det sluttar svagt nedåt mot brunnen/ bäcken.
Bonden som äger åkrarna brukar dem såklart men blir han skyldig om vattnet skulle börja visa sig innehålla spår av gödsling etc.?
Det har dock inte hänt än.
Har han rätt att " göra vad han vill" med sin åker även om det visar sig förorena mitt vatten i framtiden?
 
I princip får grannen givetvis inte alls förorena din brunn. Men det är du som får hela bevisbördan.

Du måste bevisa att (enda) föroreningskällan utgörs av åkern på andra sidan bäcken. Om du inte skaffar dig mer på fötterna skulle ditt påstående lätt kunna avfärdas med att föroreningarna lika gärna (eller kanske troligare) förts med grundvatten och i bäcken från uppströms liggande föroreningskällor.
 
Redigerat:
Okej ja jag misstänkte nästan det, det är bara åkrar så långt ögat kan nå, svårt att tro att något annat skulle vara skyldig till ev förorening. även om jag som sagt måste bevisa det.
fast än så länge är det kalasvatten så det e väl bara att hålla lite koll på det med vattenprover och dyligt.´
dock tror jag bonden känner till det hela så han verkar inte vräka ut mängder med gödsel i alla fall.
 
Varför inte tala lite med honom om både brunnen och annat trevligare! Jag tror inte heller att hans syfte med gödningen är att ta död på sina grannar... ;)
 
Jag tycker det är ett intressant spörsmål... Man kan ju tänka sig att det vattnet blir otjänligt trots att bonden inte spritt varken för mycket eller förbjuden gödsel.

Skulle bonden då vara ansvarig/betala för nytt vatten?

Låter helt orimligt.

/ATW
 
Göran.W
Bonden får överhuvudtaget inte gödsla eller spruta gift mindre än 12 meter från brunnen.
Om det skulle komma föroreningar från bonden är det normala att han får bära ansvaret men i detta fallet ligger brunnen lägre än åkern och då blir det lite knivigare för brunnar ska placeras uppströms i förhållande till möjliga förorenings källor.
 
12 meter?

Om jag gräver en brunn intill en åker som gränsar till min tomt, kan jag då tvinga bonden att sluta gödsla 12 meter runt om min brunn.

Om det sedan skulle visa sig att vattnet inte är tjänligt ska bonden vara ansvarig för att fixa det?

/ATW
 
Göran.W
Man grävern inte en brunn precis in till en åker om man inte måste det.
Tror det blir svårt att hindra bonden från att bespruta närmare än 12 meter om man anlägger en brunn precis intill om man kan placera den någon annanstans.
Skulle man göra en brunn väldigt nära åkern rekomenderar jag att göra den av en väg trumma istället för betong ringar som kan läcka ytligt vatten i fogarna.
Om det gäller en ny brunn är det nog inte ens lönt att försöka kräva ersättning av bonden för det går inte bevisa att det är just hans åkerbruk som förorenat.
I en äldre brunn som har haft bra vatten men får tex rester av bekämpningsmedel i vattnet är läget ett helt annat och han får typ fixa till det.
 
D09
Skaffa dig ett nuläge att jämnföra emot, blir nog svårt annars.. Ta kontakt med t ex eurofins, inte allt för dyrt och går ganska snabbt att få svar.

Iaf bra att veta att ens vatten är betjänligt innan någon ev blir dålig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.