Rent spontant så skulle bedömningen angående lagfarten inte vara några bekymmer. Det som istället blir är just det tidigare påtalat att om köparen eller framtida ägare vill kräva ursprunglig säljare att betala för energideklaration så går det att hävda att avtalsklausulen är ogiltig då man inte kan avtala bort lagkrav pga indispositet.

PS EB: Det mäklare säger är sisådär rent juridiskt, deras utbildning är snällt sagt inte alltför omfattande

MVH Lorant
 
Hittade följande på boverkets hemsida...

"Om det vid en försäljning inte finns någon energideklaration kan köparen, om säljaren trots begäran inte fullgjort sin skyldighet att göra en energideklaration, låta göra en sådan på säljarens bekostnad. Detta gäller inom 6 månader från det att köparen tillträtt fastigheten. (Gäller för försäljningar från och med 2009-01-01). "

Så efter ett halvår så har köparen ingen möjlighet att begära någon Energideklaration

Anledningen till att jag vill avtala bort är att jag tycker det är bättre att köparen får pengar och så kan han om han tycker att han behöver en energideklaration göra en själv och då kanske han får ut någoting av det. Gör jag en så har jag svårt att se att han kan få ut lika mycker av det. Jag som säljer huset är ju inte intresserad av resultatet och det tror jag är förklaringen till att de energideklarationer jag sett har känts som ganska meninglösa.
 
Kan alla vara vänliga att sluta gissa på allt mellan himmel och jord. nickeanderson har en referens, alla ni andra bara spekulerar utan något att luta er mot.

Energideklarationer är verkligen pengar i sjön - noll och intet värde för massa pengar. Utmärkt om det går att avtala bort (som boverkets text antyder). Men jag skulle nog se till att ha skriftligt på det, så att en "begäran" inte inkommer strax efter försäljningen.
 
PetterW skrev:
Kan alla vara vänliga att sluta gissa på allt mellan himmel och jord. nickeanderson har en referens, alla ni andra bara spekulerar utan något att luta er mot.

Energideklarationer är verkligen pengar i sjön - noll och intet värde för massa pengar. Utmärkt om det går att avtala bort (som boverkets text antyder). Men jag skulle nog se till att ha skriftligt på det, så att en "begäran" inte inkommer strax efter försäljningen.
Boverkets text antyder inte att den går att avtala bort och på vilket sätt tycker du att alla spekulerar.

Fortfarande är det så att energideklarationen är lagstadgad och indispositiv. Däremot finns det en kort avskrivningstid för anmälan. En klausul där man försöker avtala bort energideklarationen är i sig ogiltig vilket innebär att köparen kan återkomma till säljaren och kräva energideklarationen inom den tid dock även om man själv skrivit på klausulen.

/Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.