Jag har köpt en lekstuga som skall börja monteras ihop ikväll, men jag funderar på hur jag skall göra plats där den skall stå. Lekstugan är på ca 2,5 x 2 m, inkl liten altan. :) Vad skall jag ställa lekstugan på så att det blir stabilt och bra? Skall jag gräva ut lite, fylla med makadam o sen ställa lekstugan på plattor, eller vad har ni för förslag?
 
Jag byggde lekstuga i höstas. Jag grävde ur lite på gräsmattan så att den blev jämn, sedan lade jag stenplattor i varje hörn så den kom upp från marken. Häftade fast underlagspapp så den inte suger upp vatten när den ligger mot stenplattorna.
 
Det låter ju perfekt. Det blir till att köra på samma sätt tror jag allt. :)
 
lecablock brukar funka fint de med. Kommer ju upp lite till på så sätt
 
Hur mycket skall man gräva ur då i gräsmattan? Bara så att man jämnar av eller?
 
Jag ställde lekstugan på lecablock också, grävde bara ur så att det blev vågrätt å bra. Fast tjälen lyfter ju lecablocken varje vinter så innan den har släppt kärvar dörren lite. Så ska det stå stabilt bör man väl kanske gräva ner plintar till frostfritt djup.
 
Skall man fästa själva regelverket på något sätt i blocken?
 
Det räcker med egenvikten för att fixera stugan. Men lägg takpapp eller dylikt mellan block och trävirke, för att hindra fuktvandring.
 
billy_baver skrev:
Det räcker med egenvikten för att fixera stugan. Men lägg takpapp eller dylikt mellan block och trävirke, för att hindra fuktvandring.
Ok. Men om man ändå vill fästa fast stugan i leca blocket med ett vinkeljärn. Vad använder man för att fästa i själva blocket?
 
Såg på Äntligen hemma att de kommit nån ny skruv som man kan skruva direkt i lecablock utan att borra o plugga. kommer ej ihåg va de heter men de brukar man väl kunna kolla på deras hemsida eller fråga på nån bygghandel kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.