L
Hej!

Vad tycker ni om dessa bilder? Är det beboeligt ett tag eller måste man göra något åt det omedelbart så länge det inte blir värre?

Huset ett 1 1/2 planshus med källare -59, plåttak. Pelletseldat
 
  • IMG_0001_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0002_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0003_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0004_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0005_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0008_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du ska väl inte bo på vinden?

Dåliga skämt åsido, det ser ut som att taket behöver bytas ganska omgående. Jag antar att du syftar på att läkten ser ganska sunkig ut. Det är kanske ingen panik, takstolarna ser ju ok ut såvitt jag kan se. Allt annat ser dock ut att behöva bytas. Ny läkt och papp är det som gäller.

Beboeligt? Beror på pris :D
 
L
Enligt Anticimex besiktning (som var beställd av säljaren) så var detta inget som krävde noggrannare undersökning. Däremot ett fuktgenomslag på ett ställe i källaren det var tydligen allvarligt ...
 
bonkeman skrev:
det ser ut som att taket behöver bytas ganska omgående.
och hur hjälper det mot kondens på undertaket?
gaia
 
janwide
Jag tycker inte att man kan dra slutsatsen att något takmaterial måste bytas pga bilderna. Problemen kan lika gärna komma sig av att fuktspärr saknas eller är dålig mot boutrymmet. Varm, fuktig luft stiger upp och kondenserar på den kallare vinden. Hade Anticimex sett något läckage utifrån borde de ha påpekat detta som akut.

Kolla att träet känns fast och att det inte finns någon röta. I så fall behöver du inte byta något virke utan i stället sikta in dig på fukten som kommer innifrån.

Du har nog en ganska vanlig kallvin från 50 - 60-tal.
 
Vårt tak har blivit besiktigat 3 gånger, senast nu i veckan, med likadant tak och det blev inte ens en anmärkning.
 
L
Ok, vad menar ni? Att det inte är något problem med taket? Jag känner mig tveksam till att ha mina barn sovandes på övervåningen, totalt omringade av svartmögel ...
 
janwide
Problemet har väll åtminstonne tre sidor.
1) Är möglet farligt?
2) Varför är det mögel?
3) Hur blir du av med det utan att det kommer tillbaka?

1) Vitmögel är vad jag vet inte klassat som speciellt hälsovådligt.
Har du svartmögel är det nog värre. Men är det konstaterat att det är svartmögel eller har träet bara svartnat?

2) Därför att fuktigheten är för hög (>70% relativ fuktighet). Denna fukt kommer antingen utifrån via läkage eller inifrån med fuktig luft från boytan. (Troligen inifrån.)

3) Genom att minska den relativa luftfuktigheten på vinden slutar mögeltillväxten. Befintligt mögel kan man tvätta bort med mögeltvätt. Men vitmöglet gör vad jag vet inte någon skada.

Minska fuktigheten kan man göra på många olika sätt.
- Bättre ventilation inne. Speciellt i kök och duschutrymmen.
- Fixa fuktspärrar mot vinden.
- Avfuktare på vinden. Se tex trygghetsvakten eller sorptionsavfuktare.
- Utvändig isolering av taket. Se tex Thermisol.
Det finns säkert fler sätt och vad som gäller i ert fall är omöjligt att säga. Det kanske räcker med en åtgärd tex duschfläkt. Eller så behövs en kombination av fler åtgärder. Men vad jag förstår så är er vind inte i speciellt dåligt skick så du behöver inte göra någon panikåtgärd. Men kolla upp med någon expert vad det är för mögel så att du inte behöver vara orolig för det. Du kan säkert ta prover själv och skicka till någon firma. Jag är själv ingen expert men har liknade (värre) problem och har läst en massa om detta och även pratat med en mängd kunniga personer. Fick själv lite halvpanik när jag såg vår vind första gången men har fått distans till problemet efter att ha lärt mig mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.