Jag inreder ett badrum och tänker anlita en VVS-montör för att dra tappvatten och avlopp från våningen nedanför (tvättstugan precis under). Vilka papper kräver myndigheter, stadsbyggnadskontor och försäkringsbolag på att jobbet är fackmässigt gjort o dyl?

(Jag föreställer mig t ex att försäkringsbolaget skulle kunna bråka om det blir en läcka och det inte finns några papper, eller att stadsbyggnadskontoret har krav pga anslutning till kommunalt VA).

Räcker kvitto? Om man inte får nåt ;), finns det nån annan typ av intyg montören kan skriva?

(Jag antar att man kan glömma ev. garantier från hans del om man inte har ett kvitto).
 
Jag kollade upp med försäkringsbolaget innan jag började. Deras svar var att "om det är fackmannamässigt utfört så gäller försäkringen".
Om jag hade lejt bort jobbet hade jag dock kollat upp den som gör jobbet noga. Jag hade även tagit bilder och dokumenterat arbetet.
 
Min far fixade sitt badrum för en 25 år sedan, själv. Han var noggrann, men hade aldrig gjort det förut. Det såg riktigt bra ut och höll i .. ja, 25 år. Det var innan man använde en massa fuktspärrar osv. Sedan blev det vattenskada och det var ingen som frågade efter papper eller något, men det kan ju vara helt annorlunda när det handlar om ett arbete gjort efter så lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.