http://www.hemnet.se/beskrivning/670584

Jag tycker det saknas uppgifter om det mesta. Kanske en bild från insidan, eller i vart fall en rumsbeskrivning, uppvärmningssystem (direktel, det vet jag sedan tidigare), driftskostnad, byggår, byggnadssätt o.s.v. Däremot har man satsat på en planritning. Intressant val av visningstid också, hur många har möjlighet 14.00 på en onsdag.
 
Om det uttryckligen står "Behov av totalrenovering" i en annons från en mäklare så måste han verkligen mena det. Då kan man tänka att en bild från insidan snarare hade skrämt bort köpare.
Men att döma av visningstiden verkar de ändå säkra på att intresset ska vara översvallande. En ynka halvtimma en onsdagseftermiddag...
 
Precis, min erfarenhet är att "Behov av totalrenovering" i en mäklarannons betyder att dom flesta skulle riva kåken :) Ingen idé att visa några bilder, finns inge att se.
 
Men då är utgångspriset lite märkligt. Det såldes två likadana hus (inte gavel dock) i höstas som var ganska fina, för ett par hundra mer. Ett par hundra kommer man inte långt med om man inte gör jobbet själv.
 
Annonsen säger väl allt. Samma ägare sen 1971, behov av totalrenovering och inga bilder.;) Man behöver ingen större fanatsi för att lista ut att, precis som tidigare påpekats, bilder enbart skulle skrämma iväg mer än det skulle locka köpare. Så troligen har inget eller väldigt lite gjorts på 40 år, men huset verkar fortfarande stå upp så gillar man renovering och känner att man inte skulle platsa i arga snickarn så kanske ett besök på visningen trots den eländiga tiden är på plats.:D

Jag såg precis ett hus i Falun där det inte heller var några bilder innifrån mer än en planlösning och där stod det också uttryckligen att det var stort renoveringsbehov eftersom inget hade gjorts sen 70-talet. Dessutom var det en friskrivningsklausul vilket inte den här annonsen hade så det kanske är positivt i alla fall?

Kanske tiden är satt för att det lockar firmor och andra som på spekulation köper och "reonverar" upp huset för att göra snabba pengar. Har en kollega som berättade att han bekant gått på visning på ett hus med stort renoveringsbehov och en stor del av spekulanterna var mer eller mindre lyckosökare som ville köpa, fixa och sedan sälja.
 
platon1980 skrev:
Men då är utgångspriset lite märkligt. Det såldes två likadana hus (inte gavel dock) i höstas som var ganska fina, för ett par hundra mer. Ett par hundra kommer man inte långt med om man inte gör jobbet själv.
Jag har flera bekanta som kollat på hus där likvärdiga renoverade hus gått för mindre än vad sunkiga, slitna och likvärdiga hus i samma område sålts för. En gissning kan vara att folk vill renovera och sätta en personlig prägel på huset eller att det lägre utgångspriset lockar fler folk och leder till vild budgivning och betydligt högre slutpriser.

För mig är det lite av en gåta men det är uppenbarligen så det är. Som köpare är det väldigt bra att vara medveten om det vilket jag förtvivlat försöker banka in i skallen på min bekant som letar hus. I många fall så verkar det som att folk tror att man kan göra klipp och renovera själv istället för att köpa ett fräscht hus när det i slutänden är precis tvärtom. Logiskt??? Knappast, men så är verkligheten;) och det är nog bara att anpassa sig efter den.
 
mr_bygg skrev:
Jag såg precis ett hus i Falun där det inte heller var några bilder innifrån mer än en planlösning och där stod det också uttryckligen att det var stort renoveringsbehov eftersom inget hade gjorts sen 70-talet. Dessutom var det en friskrivningsklausul vilket inte den här annonsen hade så det kanske är positivt i alla fall?

Kanske tiden är satt för att det lockar firmor och andra som på spekulation köper och "reonverar" upp huset för att göra snabba pengar. Har en kollega som berättade att han bekant gått på visning på ett hus med stort renoveringsbehov och en stor del av spekulanterna var mer eller mindre lyckosökare som ville köpa, fixa och sedan sälja.
Jo, det verkar som att marknaden för renoveringsobjekt är ganska stark, så det är inte säkert att man förlorar på att skriva så i annonsen. Även om man inte har friskrivningsklausul blir det väl svårt att komma och klaga på dolda fel när huset beskrivs vara i behov av helrenovering.

Att det inte finns bilder av insidan kan bero på att man ännu inte har hunnit städa ut resterna av 40 års boende.
 
Ska försöka komma ifrån på jobbet och gå på visningen, men det skulle kännas mer rättvist om det fanns bilder innan, för att ändå få en idé om läget. Visst, jag kan ringa mäklaren och fråga.
 
Gick förbi och kollade, samtliga fönster på ena sidan är utbytta, det är ju en väsentlig kostnad, konstigt att inte skriva det i annonsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.