Hej!

Jag har en tvåkammarbrunn som inte fungerar bra. Den är ca 30-35-år gammal, så det är väl dags att göra nått åt den.

Den dränerar inte bra alls och jag måste tömma minst två gånger per år för att den ska dränera nått alls.

Tyvärr går det inte att komma åt och spola ledningarna med högtryck pga att tanken är sluten. Jag ska försöka ta en bild.

Vilka alternativ finns det till att antingen byta ut eller reparera infiltrationen? Vad kostar det olika alternativen? Om jag ska gräva upp den gamla infiltrationen måste jag väl ordna med deponi, som säker kostar det med?
 
bland dom bästa vad gäller pris o funktion
 
renoverarn skrev:
bland dom bästa vad gäller pris o funktion
Tack!

Hur kinkigt är det med kommunen och liknande system? Det är väldigt mycket lera i marken.
 
bara o kolla med kommenen
 
Hemmakatten
Vad är det som inte fungerar? Är det själva bädden (hur stor är den?) eller är det avloppsrören som det är stopp i? Vilken dimension är det på avloppsrören, 110mm eller är det kanske mindre?

Om det är själva bädden som är igenkläggad så kan ett alternativ vara att låta den bädden vara och anlägga en ny på annan plats. Man kan även flytta tvåkammarbrunnen (som jag antar att du har) till nya platsen om den är funktionsduglig. Detta förutsätter förstås att tomten är tillräckligt stor.
 
Det är själva bädden som är för gammal och igensatt. Den är 35 år i lermark. Det är antaglien en markbädd snarare än en infiltration. Det finns inga ventilationsrör vad jag har hittat på tomten.
 
Hejsan.

Jag är auktoriserad installatör av Fann's produkter.

* Du behöver en ny slamavskiljare Fann SA900 och en modulmarkbädd på 25 m2.

Kontakta Fann eller en entreprenör i din region, auktoriserade entreprenörer hittar du på Fann's hemsida.

Kontakta även din kommun för en ansökan av "ändring av befintligt avlopp".
 
Entreprenören skrev:
Hejsan.

Jag är auktoriserad installatör av Fann's produkter.

* Du behöver en ny slamavskiljare Fann SA900 och en modulmarkbädd på 25 m2.

Kontakta Fann eller en entreprenör i din region, auktoriserade entreprenörer hittar du på Fann's hemsida.

Kontakta även din kommun för en ansökan av "ändring av befintligt avlopp".
Hej! Tack för tipset!

Jag har beställt brochyr från FANN och ska göra perkulationsprov och borra ett hål 1.5 meter för att se grundvattennivån.

Idag har vi separat septik-tank. Blir systemet mycket dyrare om det dimentioneras för BTP-KL/WC ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.