Jo jag vet, hur långt är ett snöre...:rolleyes:
Men en seriöst ställd fråga till er proffs där ute, har ett gammalt hus med likaså gammal el, ojordad mestadels, blyhöljen, suspekta dragningar (inklusive tvärs över murstocken) och hopplöst få uttag. Proppskåpet är av äldre modell med tillhörande trassel och virrvarr.
Planen är ju givetvis att fixa till detta med nya ledningar, nytt proppskåp, jfb och dylikt men inte under ett och samma tillfälle. Elen är i de flesta fall utanpåliggande och jag tänkte bygga in den när jag isolerar men detta kommer ske i rum efter rum och inte allt på en gång.
Så, ungefär hur jobbigt blir det för en elektriker att fixa det lite pö om pö? Är det ens möjligt?

Hur funkar det om det blir flera olika elektriker som är inblandade? Husets renovering kommer ju fortgå under flera år och så länge kanske inte den förste elektrikern finns kvar i branchen? Finns det i så fall något sätt att förenkla för nästkommande så att säga?
Är det för övrigt möjligt att renovera baklänges? Med det menar jag att byta ut kablar i de rum som är längst ifrån och slutligen komma tillbaka till proppskåpet och byta det? Det var nämligen i den ordningen jag börjat renovera. :blushing:
 
Funkar bra, dra nya trådar rum för rum och avsluta med centralen och elen blir som ny. Ta helst samma elektriker, men i teorin kan det ju funka med hur många som helst.
Har du inte jord blir det iofs merjobb då du först måste dra kablar och vid senare tillfälle byta alla uttag till jordade så då kan det kanske löna sig att gör allt på en gång.
 
Redigerat:
Eftersom det blir en genomgripande ombyggnad av elen kan du även fundera på om det kan löna sig att flytta centralen.

I gamla hus sitter ofta centralen "ocentralt" på vinden eller i källaren. Kanske det finns en bättre plats i huset nära de rum där du skall påbörja din renovering. Då kan nya ledningar och grupper kopplas direkt till den nya centralen efterhand som renoveringen framskrider och tillfälliga kopplingar minimeras.
 
Slugge tar i lite häftigt där, det är bara hela rummet som ska vara o-jordat eller jordat, inte hela huset, så att renovera rum för rum går bra.

Instämmer bara i Arge Snickarns "man måste ha en bild hur det ska bli" så man inte bygger för nästa rums eldragning. Är det något som ska genom det rum man håller på med till nästa så måste man gör det samtidigt.

Protte
 
Ett snöre är: Antingen för kort, för långt, eller tillräckligt..:D

När man bygger om/till/nytt är det alltid bra att ta till så man klarar många varianter, dvs hålla "snöret långt", det kostar lite mer i materiel, men det är inte det som sätter kostnaden på lång sikt..

Sen finns inget som säger att man bara måste ha "en" gruppcentral. Är det en stor byggnad kan man ju dela upp jobbet: Dra kabel från en fördelningscentral/kopplingslåda till den del som för tillfället görs om och sätt en "ny" central där..etc
 
Lägger mig i lite...
Det första jag hade gjort är att se till att det finns en JFB, antingen med att byta central eller kompletterat den gamla. Då har man höjt säkerhetsnivån en del.
En del saker kan behöva fixas till direkt då man sätter in JFB men det är ju lite meningen med.

Givetvis så kör man jordat överallt när man installerar nytt.

Om man skall dra om en större del av anläggningen och behöver ström till byggmaskiner mm så är en byggcentral mycket bättre än en massa förlängningsladdar kors och tvärs. Dvs det kan vara bra med ett trefasuttag på 16A direkt vid centralen, det kan ju tas bort sen när man är färdig med allt.

/Kent
 
Jo Kent givetvis drar man jordat, är väl ingen som påstått annat eller.. Men finns det inte framdraget till rummet måste du dra om kablarna hela vägen till centralen för sätta nya uttag eller vänta med att byta dem tills du har dragit om allt.
 
Jag skulle nog vilja tillägga att huvudsaken är att det är samma firma som anlitas.

//Patrik
 
Slugge>Ja men man sätter ju knappast upp ojordade i ett rum för att sen när allt är inkopplat byta till jordat, det där blir aldrig av enligt min erfarenhet.

Därför jag tycker man skall fokusera på att få till matning till de rum man pysslar med och få allt i ordning där.

Men visst, man jobbar lite olika om man tar in elfirmor eller gör det själv, och givetvis skall man inte göra sådant här själv om man inte har behörighet (så fick jag in det med *S*) eller jäkligt bra koll i alla fall på vad man pysslar med.

Patriks kommentar var inte så dum alls, skall man ha elektriker så är det nog ett stort plus att samma firma gör allt så det enklaste är väl att ta en diskussion med några olika och höra vad de säger.
Har man tur kan de komma förbi vid tillfällen sen och koppla ur väggar man skall riva mm, ibland finns det ju kanske spilltid som kan användas till något vettigt även om det såklart kostar normalt. Alternativet är att inte kunna göra saker alls för den som renoverar.

/Kent
 
Nej Kent, man ska inte sätta upp ojordade uttag..


Vad gäller jobbet kan man dra rör och sätta dosor då väggarna är öppna för att därefter bli av med de utanpåliggande kablarna så långt det går.
 
Slugge>Bra vi är överens, nu gäller det bara att få Dalbotös att förstå vad vi pratar om med.

Man kan ju inte göra om ett rum utan att ha elen färdig till det så man får öppna upp på nåt sätt så man kan dra nya matningar till alla utrymmen.

Ett mycket fult alternativ som man inte under några omständigheter gör är att göra klart ett rum med jordade uttag och koppla in på befintlig matning utan jord. Det är direkt dumt, regelvidrigt och i en del fall livsfarligt.

Det var det jag ville poängtera och som är lätt hänt om man jobbar själv utan elektriker etc.

/Kent
 
Oj oj oj, många svar, kul! :)
Flytta på elcentralen kommer jag inte göra, den sitter utmärkt där den sitter i skafferiet och trefasuttag har jag i källaren redan. Inte helt optimalt med förlängningssladdar genom källarfönstret ut till byggsågen kanske men det har funkat än så länge.

Det här med att använda samma firma förstår jag är klokt men jag är rädd att det inte är praktiskt genomförbart med tanke på att renoveringen kommer ta ett par år. Jag bor (för att uttrycka det milt) inte så centralt så att få olika firmor att kika förbi för någon timmes arbete eller lite koll på eventuellt jobb blir nog väldigt svårt. Jag hade själv inte velat lägga mer i restid och slitage på bilen än vad jag fick för jobbet.
Hur stor skillnad är det i olika elektrikers arbetssätt/idéer? Är det kanske klokare att försöka hitta en *host host* något "äldre" elektriker som har varit med vid denna typen av arbete förr eller är det något som en nyss utexaminerad elektrikerlärling fixar med ena handen bakbunden? :blushing:
Att hitta någon på rekommendation kan också bli ett problem här ute i skogen, det finns ju inte en enda bonde med självrespekt som inte hempular sin egen el...

Och så en liten behörighetfråga efter att ha läst ett av inläggen, jag vet att man måste vara behörig och allt det där och att min fantastiska grundläggande utbildning eller vad den nu hette inte är värd bläcket på pappret en gång. Men inte sjutton måste jag väl anlita någon för att klippa av kablar??? Det har jag ju redan gjort flera gånger - ner till skåpet och bryta ALL ström med huvudbrytaren, upp och klippa av kabeln, ner igen och dra igång strömmen och sen fortsätta med att riva väggar och annat. Menar ni att det krävs utbildning för det? :O

Mastodontinlägg igen, svårt att låta bli! Har ju så mycket funderingar. :D
 
Vad skulle vara problemet med att det ska renoveras under några år? Ska firman sluta finnas efter ett litet tag eller vadå?

Jag måste medge att du har ställt en väldigt bra fråga där! Om det krävs behörighet för att riva el. Jag har aldrig funderat på det faktiskt, men ganska intressant. Det borde ju inte behövas det, men man vet ju aldrig... :)
Väntar otåligt på att någon som vet ska svara!

//Patrik
 
Japp, någon större elfirma finns väl inte på närmare håll än "storstan" ganska många mil bort. Jag tänkte som så att det skulle vara lättare att hitta typ "Dalbos el" med Gösta, 62 som njuter av doften av nydragna kuloledningar. Problemet blir ju bara när Gösta går i pension. :)

Jag väntar på svaret på den frågan jag med fast jag kanske inte kommer bry mig så mycket om svaret blir något som jag inte vill höra... :rolleyes:
 
Som svar på frågan så krävs det behörighet för att koppla loss saker som en kopplingsdosa mm ja. Kanske låter dumt men ofta så påverkas flera saker och vet man då inte vad man gör så kan det gå fel.

Typexempel är en gammal kåk med röd jord och även röd tändtråd, inget kul om man lossar saker och sen drar ihop rör med röd.

Tror du förstår riskerna? Menar inget illa heller utan det finns en del saker i gamla kåkar som man ibland behöver en del erfarenhet för att reda ut. Drar du t ex i gamla tjärtrådar så bör du inte försöka koppla ihop dem igen, det går nämligen inte, inte på ett säkert sätt i alla fall, utan då får du leva utan ström där.

Jag kan skriva tusen rader till om fel man kan göra om man bara river men tänker du efter före och verkligen vet vad som är vad så lär du reda det rätt bra.

Förresten, ingen eltejp, använd toppklämmor eller wago istället. Eltejp är totalt förkastligt här, gissar du visste men ändå.

Kapar man bara trådar och de sen spänningssätts så är brandrisken jäkligt stor.

Undrar du så fråga här på forumet, finns nog en del däribland jag som förstår att du gör en del själv.

/Kent
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.