Håller på med ett stambyte i min kåk från 40-talet och har nu några funderingar.

Har bilat upp rännor och kommit ner under betongen och stensättningen till lerbotten. Där det är som djupast står det nu lite vatten och jag har märkt att det bla. är stopp i en del av dräneringen så det kommer in lite vatten men detta ska nu fixas. Övrig dränering på utsidan är torr och fin.
Det är som blötast runt dom gamla rören av betong som även var skadade på sina stället så dom har nog läckt under många år.

Är detta ett problem för vi har ju inte innan haft problem med fukt i källaren och under betongen var det torrt och fint.
Är det bara till att fylla med grovt material och gjuta igen???

Första bilden visar hur tort det var under betongen och bild två hur det nu står vatten i botten ca 40cm under plattan.
(En anledning till vattnet är också att jag spolat i dräneringen som är tät...)


Hoppas på lite snabba svar då jobbet måste fortgå...
Tack på förhand!
 
  • CIMG2818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2820.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TyWebb
  • Laddar…
kan du inte gräva en liten grop å pumpa ösa ur gropen å se om du kan få slut på vatten, om det nu är pga din spolning
 
Har hittat var vattnet trängde in och det visade sig att dräneringen är kass på ena kortsidan av huset.
Kan ju säga att det blev mycket mer jobb men nu är vi på banan igen och i morgon hoppas vi dräneringen är klar och jag kan återgå tills tambytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.