Där sitter framtiden inom värmesystem, en komplett tank som du kan koppla till, ja egentligen vad som helst. Flera märken gör nu sina egna varianter på "intelligenta tankar" Finns mycket bra att säga om denna, monterar den första nu i veckan.
 
Kan någon förklara vad som är så speciellt med denna förutom designen?
40 000 kr Jag förstår inte ...
 
Den styr ju allt man behöver och kan anpassa värmekällor till aktuell värmebehov eller varmvatten (typ varvtalsstyr solvärmepumpen till behövd framlednings temp eller varvvatten om värmebehov ej finns).
Det är en tvådelad tank med interna skiktningsrör, bivalent shunt etc. etc.

40.000 är mycket pengar, men om jag ska köpa alla delar löst så blir det nog mer...

Jag är helt såld, som du kanske märker :)

Här är manualen
http://www.ctcvarme.se/enertech/p301/files/16150170_EcoZenith_del_1.pdf
 
  • SP32-20100511-124028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en sån sak som semestersänkning av innetempen, där du anger hur många dagar du ska vara borta. Då höjer den tempen inne lagom tills du kommer hem :)
 
Jag skulle nog satsat på en tom tank och bereda vattnet utanför tanken.
Det är ju den erkänt bästa metoden.
En tom tank med 9cm pur isolering 750L
kostar väl runt 7000kr på rinkabyrör.
En tappvatten automat Ex Baxi vxb33 9000kr
Då har du 24 000kr att köpa shunt solstyrning för..
 
Tank 7000kr
solslinga 2500kr
TVA 9000kr
elpatroner 2x500kr
effektvakt 2500kr
bivalent shunt + motor 2000kr
cirkulations pump: 1500kr
shuntstyrning 2500kr
kulvertstyrning 2500kr

det blir ju totalt 30.500

sedan tillkommer
klämkopplingar och rörbitar ????kr
solstyrning ???kr

och då har man ett system som inte kan kontrollera helheten.
typ att solvärmen värmer till den temp som värmesystemet kräver och laddning till olika nivåer från buffert tank och liknade kombinerande funktioner.

Jag gillar även att man kan dumpa solvärme till tankarna ute i pannrummet om det blir för varmt i innetanken

Sedan ska ju denna stå i tvättstugan, och att slippa ha en massa olika "apparater" som tar plats så röstar nog sambon på EcoZenith ;)

Men jag håller med att 40.000 är mycket pengar, men som det teknikfreak man är så dreglar jag över denna :)
 
Ja du kanske har rätt.

Köp en och så ger du oss en recension d^_^b
 
Det lutar åt en sån, men känner jag mig själv rätt så kommer jag att älta för och nackdelar med detta tills jag lessnar och inte orkar byta...:)
Man får hoppas att elpannan från -91 ger upp snart så att man får fingrarna ur ........
 
Sen har du oxå möjligheter att ha flera undershuntar så har du radiatorer på övervåningen och golvvärme på nere våningen, samt att den har en isolerad skicktplåt vilket gör att du kan ha hög koncentrerad temp i övre delen av tanken. Men det som är värt pengar är att den kan styra alla funktioner ihop. Det är nog ett av det vanligaste problemen för oss installatörer att få flera system/styrningar att fungerar korrekt tillsamans
 
Idag har jag efter lite studerande också tänkt skaffa denna tank. Till att börja med tänkte jag koppla på min gamla värmepanna med pellets. Den ska senare användas som spetsvärme. Och i ett senare skede tänkte jag koppla på en Ecoair 109 polar edition. Anledningen till bytet är att jag är trött på styrningsmöjligheterna på min nuvarande panna. Många leverantörer verkar förespråka en bergvärmepump, men jag är lite skeptisk till borrning som jag hört kan bli misslyckat ibland.. När jag delar upp det i många steg så slipper jag låna och kan bygga ut värmesystemet när jag vill. Kan ju även köpa en CTC EcoPart och hänga på om jag bestämmer mig för att borra.
 
  • Gilla
utterpojken
  • Laddar…
Jag har en ecozenit I550 sedan lite över en vecka och mitt första intryck är att den är ganska bökig att ställa in själv. jag arbetar med industrimaskiner som automations elektriker och har relativt lätt att ta åt mig teknik men jag är inte så vass på VVS. jag förstår helt enkelt inte vad som händer bakom menyerna man väljer temperaturer för olika system. Det blir iaf inte som jag tror att det ska bli när jag gör en inställning.

Jag kör pellets som spets och en ecoair 109 polar som grund, så här långt har pumpen knappt startat och när jag får den att gå har det varit för kallt för den att förse mig med rätt temperatur så pelletsen har gått till 90%

Det positiva är att man kan koppla upp till 3 värmepumpar till den, den ackumulerar inga stora mängder vatten men man kan också koppla extra tankar till den om man vill eller behöver. Varmvatten är inga problem så här långt.
Lyckas man dimensionera sitt system så tror jag att den kan vara riktigt bra men det är inte någon super maskin som gör allt själv så räkna inte med att du får den att fungera optimalt på en eftermiddag.

Om den är värd 40000:- Nej det tycker jag inte så här långt, det finns ju gränser för hur mycket pengar man kan bränna på ett system utan att det betalar sig inom överskådlig tid. i efterhand så hade jag nog valt en tank utan styrning och byggt egen styrning med en Siemens LOGO eller liknande för att styra växelventiler etc.
 
Jag funderar på denna tank. Har dock en fundering angående ovanstående konversation.
Måste man inte köpa extra cirk-pumpar, shuntar m.m om man vill koppla in extrasaker som extra ack-tank och värmepump?
 
Jo så blir det, det finns väldigt mycket info på ctcs hemsida vad gäller installation av olika typer av system, i mitt system har jag tre cirkulationspumpar två växelventiler och en schunt.
kör man ved eller pellets rekommenderar jag extra acktank då zenit går väldigt fort att värma upp blir det mycket start och stopp.
http://www.ctcvarme.se/web/EcoZenith.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.