E
Kan man plantera större fruktträd om man vill få en mer uppvuxen tomt direkt, eller är man tvungen att köpa de här små "pinnarna" som säljs på plantskolorna? ??? Tomten till vårt "nya" hus har en stor gräsmatta men inte så mycket mer. Säljarna har fyra barn som använt tomten som fotbollsplan mm så det är rätt ont om buskage och träd och vi vill ha fruktträd och bärbuskar.

Jag känner till flera gamla äppelodlingar som inte längre sköts utan får förfalla, kan man flytta äldre äppelträn från en sån? 8) ::)
 
Har läst om flytt av vuxna träd, det är en process på ett år ungefär för att förbereda rötterna innan flytten.

Men jag har också hört att det går att flytta dem på en gång, vilket borde stämma så länge man inte skadar för mkt. av rötterna.

Alt. som jag själv kollar på är att köpa 6-årigt träd, ligger på ~1700:- på ex.vis Zetas i Huddinge/Sthlm

Lite grövre än sugrör iaf. ;D

Jocke
 
E
Fast säljer de även större fruktträd? ??? Jag trodde det "bara" var större "vanliga" träd som kastanjer mm. ;D
 
E
Jättetack! Kan man plantera även i höst? ;D Vi kommer inte att få flytta in förrän i början av oktober och jag är ju sugen på att börja fixa så fort som möjligt. :-/ Mina balkongurnor får nog behålla sina kaprifoler och krusbär över vintern, men det kliar i fingrarna att börja plantera redan vid inflytten. ::)
 
Vet ej tyvärr men det vet Zetas ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.