Ska sätta kantelement och lägga cellplast till en garagegrund i helgen.
Undrar hur man lägger cellplasten.
Första lagret är ju inte så svårt.
Men andra lagret. Hur långt in på kantelementen ska man lägga?
Hur mycket ska man försöka förskjuta skarvarna i cellplasten?
Kaantelementen är 300mm höga och 500mm "djupa".
Cellplasten är 100mm.
 
Jag har just gjutit hus och garageplatta. Har ritningar från konstruktör som har ritat 30 cm. kantbalk. Hur långt in du lägger andra lagret beror på hur tjock kantbalk du ska ha.

Överlappningen på isoleringen är egentligen inte så noga bara inte skarvarna ligger rakt över varandra. Växla gärna riktning på hur du lägger isoleringen alternativt spara restbitar i hela bredder som du sedan börjar med i nästa lager.

Kan nog finnas fler synpunkter på detta gissar jag men det är i alla fall så jag har gjort. :)

/Thommy
 
Om du skall ha villabyglar i kantbalkarna är det lämpligt att överlappa kantelementen med 100 mm, dvs du får en balk på 400 mm bredd. Detta ger en bra och stark kantbalk. Men man kan nog överlappa lite mer så kantbalken blir 300 mm bred.

Bäst är att förskjuta skarvarna i cellplasten 50% dvs helt om lott eller hitta nåt system för att lägga skivorna så att en lagom förskjutning sker. Finns nog inga direkta regler mer än att alla skarvar bör överlappas med säg 100 mm eller så... Glöm inte att lägga en åldersbeständig plastfolie på första lagret cellplast samt förankra skivorna med plastplugg.
 
Jaha.. Visste inte att man måste ha plast emellan. Vad gör den för nytta?
 
Inte jag heller. Varför plast? Radonrisk eller? Har vi inte här på västkusten.
Vad menar du med "villabyglar"?
 
jordraketen skrev:
Inte jag heller. Varför plast? Radonrisk eller? Har vi inte här på västkusten.
Vad menar du med "villabyglar"?
Från Thermisol hemsida...

Thermisol skrev:
"Nu ska du säkra grunden mot eventuell sommarfukt
och radongas. Det gör du med en plastfolie
som rullas ut med 300 mm överlapp. Se till att folien
täcker hela ytan, ända ut till sockeln. Nu har du ett
fukt- och radonskyddat utförande"
 
jordraketen skrev:
Radonrisk eller? Har vi inte här på västkusten.
Det har vi visst!
 
Jag har också tänkt sätta kantblock och påbörja isoleringen av min husgrund i helgen. Jag har heller aldrig hört talas om att man bör lägga plast mellan skikt ett och två. Ur radonsynpunkt låter det ju vettigt, jag har lagt radonslang i gruset (Min grund står på en bergknalle, vilket gör att det finns risk för markradon) men det skulle ju vara en extra säkerhet att peta i lite plast också. Helst vill man ju slippa ha en fläkt stå och dra ström året runt...
Nån som har mer kunskap i ämnet som kan bringa lite klarhet?

//TH
 
C
Det är som det sägs ovan, man skyddar mot markradon och sommarfukt genom att lägga plastfolie där, och jag tror tillochmed att den SKA vara där enligt gällande lagstiftningen.

Angående dimensioneringen av plattan: en villa är ju rätt viktigt att den är rätt dimensionerad så se till att ha en ritning från en konstruktör hur du ska göra din platta så du får rätt bredd på kantbalken och rätt utformning av armering osv.

På garaget la jag 100mm överlappning, vilket ger 300 mm kantbalk.
 
Dimensionering är jag på det klara med, men jag tänkte huruvida jag ska lägga i plast eller inte. Men jag tror jag gört! Det lär ju inte skada iallafall.
 
Har inte lagt någon plastfolie. Har inte sett att det står någonstans.

Däremot har jag lagt dräneringslang i kors från alla hörn mot en punkt(ex. hörn i förråd eller liknande) för att ansluta till ett fast rör typ 110 mm avloppsrör. Detta som skydd mot radon ifall man sedan mäter och ser att det finns. Då kan man suga ut det rakt upp. KA/kommun rekommenderade detta.

Huset står på sprängsten och det finns en del radon i bergen runt omkring. Bygger på Orust i Bohuslän.

/Thommy
 
Plast har man mycket riktigt för att skydda mot sommarfukt samt ev radon. Måste man däremot ha en radonsäker grund kompletterar man med ventilerande rör, vilket man gör i områden med hög radonrisk. Anges normalt i bygglovet. Vill man vara helt säker gör man det hur som helst. Kanske lite overkill för ett garage... Men plasten tycker jag inte man skall skippa.

Villabyglar är en sorts bockade armeringsjärn (ser ut som en liggande 6:a). Används i kantelementen och förbinds med längsgående armering. Finns en storlek för 300 mm bredd och 200 mm djup samt en för 400 mm bredd och 300 mm djup (kantbalken). Går även att bocka själv.
 
Jag håller precis på med grunden till en tillbyggnad och det jag tycker är knepigt med plasten är att det finns nackdelar med alla placeringsalternativ.

Mellan makadam och kantelement/cellplast går bort eftersom det lätt blir hål i plasten mot de vassa stenarna.

Mellan lagren av cellplast är inte riktigt bra för då får man antingen skippa plastspikarna och hoppas att cellplasten inte flyter upp eller göra hål i plasten vilket inte är så bra alls.

Jag lutar åt att lägga plasten på översta lagret cellplast. Man får vara försiktig då så att den inte går sönder när man kliver på armeringen dock.

Vad säger ni andra?
 
Ändrade mig!

Det regnade lite idag och om vattnet ska kunna rinna bort från grunden under byggtiden så kan jag inte bygga en liten pool av byggplast!

Jag lägger därför byggplasten på den plana ytan kantelement och första lager cellplast. Vatten kan då rinna undan i springorna mellan kantelementen. Det blir inga plastspikar för att hålla cellplasten på plats. Får hoppas att armeringen är tillräckligt tung vid gjutningen.
 
Nä plast ska man inte alls lägga.
Blir en massa fukt som samlas där vilket inte är bra alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.