I min pågående köksrenovering har jag stött på bekymmer i form av ett spirorör som ligger ovanpå överskåpen som jag vill byta till högre. Kanalen är ett spirorör 100mm vilket inte får plats ens om jag trycker upp det helt mot taket.

Vad finns för alternativ till mod/byte?

Banka till så att det blir ovalt?
Byta till rektangulärt i plast? Är det ok från badrum/våtrum?
Köpa mer flexibel slang som kanske är lättare att forma efter behov? Krav på denna?

Kanalen ansluts till frånluftskanalen ovanför fläkten enligt bild - har det betydelse vad beträffar krav?

Se bild
 
  • 20100401042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen annan väg att dra kanalen?
Antar att det är en lägenhet? Du måste kolla när jobbet är färdigt att du har samma luftflöde som tidigare i badrummet.
Och tänk på att det fungerar inte med vilken köksfläkt som helst med den lösning du har i kök/badrum.
 
Ja, det är i en lgt och det finns ingen alternativ väg - därav dilemmat.
Angående köksfläkt så har jag bara en kåpa med spjäll, resten är centralstyrt med fläkt på taket.
 
Behöver skåpen gå ända in till väggen så högt upp? Finns det verkligen någon som lyckas stoppa in något där uppe utan stege pall och byggställning. Skulle det inte gå att göra översta hyllan grundare och bygga igen framför röret med en vit skiva i varje skåp?
 
Njae, det kanske de inte gör - dock ligger inte röret mot bakväggen heller utan hamnar nånstans mitt i skåpet i djupled vilket göra att det i så fall bara blir någon decimeter kvar i framkant på det viset..

Någon som vet om byte till en rektangulär kanal är helt regelvidrigt och/eller olämpligt i detta fall?
 
Borde funka med en fyrkantig/rektangulär kanal.
Men kanske inte blir helt smidigt att få till det.

Tänk på att inte göra den för smal och att det ska gå och rensa kanalen hyfsat smidigt.
 
kungfuu skrev:
Njae, det kanske de inte gör - dock ligger inte röret mot bakväggen heller utan hamnar nånstans mitt i skåpet i djupled vilket göra att det i så fall bara blir någon decimeter kvar i framkant på det viset..
Men flytta in den längst in mot väggen..:S
 
Byta till rektangulär kanal + jacka ur i över/bak-kant på dina köksskåp?
 
Jag behöll de gamla stommarna och köpte nya luckor från IKEA. Dessa stämde ju inte utan jag fick fräsa ur nya hål för gångjärn både i luckor och stommar men det blev bra till slut. Två passbitar är kvar innan linjen för takanslutningen är helt dold. Någon som vet vad jag kan dölja de gamla 35mm-hålen i luckorna med? Jag har inte hittat färdiga plastdetaljer det till det än iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.