Jag håller på att leta efter hus, och i området där vi bor nu ligger i stort sett enbart 60-tals hus med källare byggd på platta. Så risken för att få tag i ett radon-hus är säkert stor. Men om man nu ändå vill bo kvar i området (nära centrum, nära bra skola osv) så börjar man ju fundera på hur mycket kostnaderna för sanering kan sticka iväg??
Vad är worst case scenario när det gäller radonsanering?
 
Och hur definierar du vad ett "radon-hus"?
 
Humulus skrev:
Och hur definierar du vad ett "radon-hus"?
ja alltså ett hus som har för höga värden, jag skulle vilja veta vilka åtgärder som görs vid 300-400 bq/kubik men även vad som krävs vid betydligt högre värden kanske runt 1000 bq/kubik.
Vilka är de högsta värden som man mätt upp i ett bostadshus? Jag är helt novis när det gäller detta så förlåt om jag ställer konstiga frågor.
 
Väldigt sällsynt med värden över 1000 bq vad jag förstått.
Kostnaden är beroende av vad det är för radonkälla. Grovt kan man säga att markradon är billigare att sanera än radon från byggnadsmaterialet.
Markradon sugs bort under grunden (i kanske?) blåbetongen däremot avger radon inne i huset så den måste ventileras bort vilket blir dyrare.
Det finns flera trådar om det här men har för mej att en ftx (ventilationsanläggning) brukar uppskattas till ca 100 000. Våran satt där redan när vi flyttade in så jag vet inte vad den kostade.
 
Jag vänder mig mot befreppet "radonhus", detta då det inte är definierat vad det är och därmed betyder olika /ofta "luddiga") saker för olika månniskor.
Överhuvudtaget så präglas radondebatten av rätt mycket "känslor" och folk verkar indelade i (grovt) tre grupper - en med de som överdriver riskerna, mellangruppen med de som har en någorlunda sansad inställning och så gruppen med dem som tycker att "lite skit rensar magen" dvs att radon behöver man knappast bry sig om...

Så bort med begreppet radonhus. Vad som sedan ska vara föremål för sanering måste ju utgå från den enskillde husägarens behov och möjligen styras av de gränsvärden (200Bq) som finns.

Jan-Å:s svar ovan är ett kort och bra svar, det är källan och bostadens konstruktion som i första hand avgör kostnaden. Från kanske 7000kr för en egeninsatt radonsug till över 100kkr för avancerade FTX-anläggningar.
Vanligaste åtgärden är väl radonsug insatt av yrkesmän, ca 20000 efter avdrag för bidrag.

Högsta uppmätta bostaden jag varit med om var runt 12000 Bq, men det finns exempel på bostäder i gruvområden med värden runt 40kBq.
Medelvärdet för småhus i Sverige ligger runt 130Bq.
Det finns inga hus utan Radon, gasen finns i vår utomhusluft, men optimalt i ett nybbygt hus så hamnar man på värden 20-30Bq.
 
  • Gilla
AlternativB
  • Laddar…
tack för era svar, nu har jag lite mer kött på benen när jag letar hus, man får väl ta med i beräkningen att det kanske krävs omfattande sanering så kan det ju bara bli billigare. Jag tillhör nog mellangruppen av de grupper du nämner humulus, jag vill att mina barn ska växa upp i ett friskt hus, men jag är inte heller hysteriskt nervös, det verkar ju finnas metoder som ser till att inomhusmiljön blir så bra som möjligt.
Jag ska leta vidare efter gamla trådar här på forumet och på nätet.
tack för bra information! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.