hmm, de flesta begagnade Elu PS174 lär ha bättre precision än lågprissågarna. Min är som sagt mer än 20 år och det enda som bytts är klingan och kolen. Det som försvunnit är fötterna och skalan men jag kör ändå alltid med smygvinkel så noll problem.

Då kör jag både virke, alu och stål i den, detta är alltså proffsmaskiner som tål en del och med all respekt så kör jag hellre med denna än en sprillans ny vad den än heter eftersom jag kan den utan och innan.

Finns skäl att så gott som alla byggfirmor har en sån såg.

/Kent
 
Kent,
Poängen här är väl bara den att trådskaparen ska göra en begränsad insats under en begränsad tid till en begränsad budget..med ett projekt som inte omfattar möbelsnickeri med osynliga fogar och exakta geringar. Om din såg klappar ihop imorgon kan du ju vara hur nöjd som helst med en livslängd på 20 år, men om man har 2-3 veckor på sig att genomföra sitt projekt..då vill man inte lägga en vecka på att bråka med en Blocket-säljare om att maskinen pajjat..och sen ändå få köpa en ny för att hinna klart med projektet.

Det är inte kvalitet på verktygen som diskuteras, utan rätt verktyg för rätt projekt.

När projektet är över kanske trådskaparen får blodad tand och köper en bra märkesmaskin..eller så har han tröttnat totalt och står inte där med en bra, men oanvänd maskin i garaget.
 
Köpte en billig Meec såg från jula (255mm klinga, 1100kr) dock använder jag bara orginalklingan till skräpvirke och att kapa Alu. Köpte tre olika klingor av välkända fabrikat och snitten blir bra mycket bättre än med orginalklingan.
Men sågen fungerar faktiskt kanon till det jag sågar på hobbynivå. Vinklarna har jag fått justera då dom stod helt galet från från fabrik. Men om jag skulle använda sågen varje dag hade jag satsat på en riktig (blå eller svart/grön) maskin istället. I stället har jag lagt mer pengar på de maskiner jag använder oftare.
 
jag ståt fast vid att ett begagnatköp av elu/dewalt 707 är bättre trots allt.
Självklart får man ju åka och känna på maskinen innan köp och provköra den.Då får man ganska snabbt en uppfattning om lagerna låter och om den är trött vid påfrestning.
Ett stort plus är att du troligtvis kan sälja den för samma pengar vid projektets slut.
En Meec från jula är inte lätt att bli av med på begagnatmarknaden.
Risken att en meec klappar ihop ser jag som betydligt större än en elu med 20 år på nacken.
Om du tycker det är roligt att snickra och är så pass händig att du skall ge dig på ett altan bygge så låter det som att du nog kommer att få användning av gersågen mer än en gång i ditt liv och då är det skönt att ha en såg som håller även när garantitiden har gått ut.
 
Kolla in Byggmax, de har Einhellsågar billigt eftersom de utgår ur sortimentet. Tycker dessa verkar vara hygglig kvalitet.
 
Jag kan också rekommendera biltema såg för 1200. Har använts till MKT projekt under ca 2.5 år och funkat ypperligt. Är lite rapplig i vinklarna men bra ergonomi o styrka och passar perfekt för bygg.

Har testat Clas ohlssons och Meec men upplevde båda som mycket sämre. Är egentligen verktygsnörd o köpte bilteman när det vAr panikrenovering och tomt på kontot men den har funkat över förväntan så jag kan inte motivera byte.

MVH Lorant
 
Forbo>Nja, en Elu klappar liksom inte ihop, det är så gott som omöjligt att ta död på dem och det är därför jag rekommenderar den.
Sen finns det reservdelar att köpa, SMS t ex vid Gbg och sen är det bara att kolla efter DW-ställen.

Risken att man skall behöva riva ner en begagnad PS174 är liten om inte kolen är på väg att gå, inget kul alls att byta nämligen. Jag har gjort det en gång på min *S*
Finns en viss risk för lager med men enkelt att få tag på nya.

Sen kanske det är en annan känsla med en ny såg, dock försvinner den efter några dagar och maskinen blir ännu ett verktyg som man vill kunna använda då det behövs. Där är PS174 svårslagen med sin robusthet, de släpas ofta runt på byggen och bara kör på medans billighetsmaskiner och en del flashigare mer hör hemma i en verkstad.

/Kent
 
Mikael_L
En Black Line köpte jag från ÖB för några år sedan, den var på nedsatt pris så jag fick den för en 700-1000 nåt.

Häromdagen skulle det geras några färdigmålade lister och Makita kap/geren fanns inte till hands.
Så mina pest- eller kolera-alternativ var fogsvans, Black line eller vänta någon vecka på att få låna tillbaka Makitan.
Jag provade med Black linen och blev faktiskt förvånad över hur pass bra det faktiskt blev. Matade jag riktigt långsamt blev det faktiskt ingen utflisning alls trots originalklinga.

Vinklarna kontrollmätte jag aldrig, men med 50mm lister blev det iaf inget som märktes på slutresultatet.
Jag blev som sagt förvånad över att det funkade såpass bra, i mitt minne var den mycket sämre.

Helt klart är den ju inte så väldigt rolig att jobba med, sliden går lite trögt och låsingen av vinklar är rapplig och så där ...


Annars har jag hört en anings mer positiva omdömen om Best tools 255 nånting, ja det är väl lite bokstäver kring 255... :rolleyes:
Men den har iaf dubbla rör i gejdrarna och är därmed lite mer stabil.
Men jag har inte testat en dylik själv. Men det är iaf antagligen en maskin i 1000-1500:- klassen.




Men för att gå OffTopic, för topic var väl tips på kep/ger-sågar, så tycker även jag att du kan överväga en bra cirkelsåg tillsammans med några hembyggda hjälpmedel.
Köper du en Hitachi C6BU2 så har en mycket fin handcirkelsåg som räcker hela livet för hobbyanvändning.
Sen tillverkar du en sådan här, den borde även gå att göra i vinkel, tex 45°.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html

Vidare kan du tillverka en egen sågskena.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI

Jag har tillverkat bägge dessa tillbehör och tycker faktiskt att dom fungerar över förväntan.
T.ex. byggde jag halva friggebod-stommen med kapa 90°-rakt-grejen innan jag iddes börja använda kap/ger-sågen (Detta framförallt för att den skulle lyftas in och ur bil varje dag i såfall).

Bygg altanstommen med kapa-rakt-grejen.
Såga altantrallen aningens för långa och skruva dit, snörslå ut var de ska kapas.
Sätt cirkelsågen på exakt rätt djup, så brädorna nätt och jämt blir kapade, använd skenan för att kapa av alla brädor i ett svep. Då blir det både rationellt samt rakt och fint. Särskilt om du tänker avsluta med en bräda åt andra hållet så krävs det i princip kapning med skena för att du inte senare ska störa dig över att alla brädor är någon halvmillimeter olika långa.
 
Redigerat:
Mikael_L
snickarboden skrev:
...Sen kanske det är en annan känsla med en ny såg, dock försvinner den efter några dagar och maskinen blir ännu ett verktyg som man vill kunna använda då det behövs....
Nejdå Kent. "känslan" hos en ny kina-tillverkad Kap/ger är ingen kul den heller. Så man behöver inte alls vänta en tid ... :p

Jag är antagligen helt obotlig, men jag kan knappt hålla mig från att klämma och känna på maskiner, varhelst jag ser dom. Dvs oavsett om jag knallar omkring på Rusta, ÖB eller Fina Festool-handlaren. Och än så länge har jag nog inte känt på en demostrationsuppställd kina-såg som känts rolig ens som ny.
Saker som brukar dra ner betyget/känslan är att:
* sliden går trögt, hackigt eller är fjäderbelastad på något vis, men alltför tungt.
* hela "såghuvudet" går att vicka för mycket sidledes med lite sidokraft, här skiljer det sig ganska mycket mot bra proffsmaskiner. Sen betyder inte det med automatik att resultatet blir kasst. Men jag antar att man får bättre resultat om man matar mindre hårt och tänker på att inte dra sidledes nåt.
* låsningen av vinklar är kass och rapplig

En del kinasågar har bara någon av dessa småfel, men alltid finns det något som drar ner betyget.

Men på en Bosch GCM 8s har jag fortfarande inte hittat en enda grej att störa mig på.
Nästa Kap/ger jag köper blir en GCM 8s, om det inte händer något mer på marknaden. d^_^b
 
Redigerat:
Det där är ett väldigt trevligt pris... Man kanske skulle beställa en och ha som reservdelsmaskin...=)
 
LS1013 är en fantastisk maskin! Väldigt trevlig att jobba med. Hade jag råd skulle jag köpa en själv direkt. Kan dock inte motivera en till såg just nu.

Det kommer väl för övrigt alltid att vara något av en smaksak vilken maskin man köper, beggad 707 eller Einhell från Byggmax. Man kan nog få bra valuta för pengarna i båda fallen där skulle jag gissa, även om jag själv hellre skulle vilja ha en 707:a eller motsv. Elu.
 
Redigerat av moderator:
F
Lågprissågar fungerar men det är irriterande med odistinkta vinkellåsning, laser som inte är i vinkel med sågklingan, klistrade vinkelskalor som sitter snett och inte är i närheten av rätt vinkel mm.

Kan TS klara sig med en Metabo KS 216 så är det kanske ett bra alternativ? Den saknar teleskopsutdrag och klarar bara 120mm vid 90 grader men då har man en bra såg för 995kr. Då finns det (nästan) pengar över till en riktig klinga. Alternativt sträckt lite på budgeten och utnyttjat alla former av prisgaranti och köpte en KGS 216 om teleskopsfunktionen är nödvändig.

Jag kommer att byta min trasiga och mycket, mycket irriterande MacAllister från Hornbach till en Metabo KGS 254. Den kostar 2995:- och jag får lägga 1000kr för att byta upp mig, kommer att vara värt varje krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.