Maxpayne skrev:
Jag har planerat att måla fasaden nu på sommer undrar om jag ska lägga till lite mer isolering?
du ska inte undra men bara göra det som behövs för att minska din gasförbrukning i första hand. För att veta vad som behövs ska du mätta hur tjocka är dina väggar och vad som finns i dom. Dom som bytte fönster har kanske redan tilläggsisolerat ordentligt med mineralull eller.... inte gjort något och då har du kanske gammal spån som har sjunkit ..... jag vet inte det.
Ska det isoleras så ska det göras först av allt.

Eftersom du hyr gaspannan - kolla när och hur du kan avsluta din hyresavtal så du inte köper en pump och upptäcker att det inte går att koppla in den i år. Kolla uppsägningstiden för gasleveranser och uthyrning med din värmeleverantör.
När du vet vilken tid du kan avsluta avtal med värmeverket kan du planera installation av en pump.
Börja med att skaffa pengar till pumpköp och installation först.
Har du en gasspis i köket? Hur blir det med den? Byte till elspis?
Säg upp gasavtalet ( skriftligt?).
När gaspannan är borta kan du installera din pump.

Du har kanske grannar som har redan gjort det - prata med den hur det gick till och om dom är nöjda.
Lycka till!
gaia
 
micke n75 skrev:
Håller inte med, med IVT luft/vatten så kan den producera 65 grader endast med hjälp av kompressorn.

M
Fast nu är det så att vissa hus har byggts och dimensionerats efter 80/60 så då räcker inte elementens storlek till när man gör om det till 55/45

Det kan hända att man få byta element, men det är inte vanligt förekommande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.