Hallå,
Vi bor i en lägenhet i ett 10-våningshus byggt -69.
Vi ska lägga nytt golv i hallen och köket och i första delen av hallen tänkte vi lägga in klinkers för att sedan övergå till trä (fanér eller lamell).
När vi rev upp det gamla lagret av plast och linoleom eller vad det nu är för något kom vi ner till en masonitskiva som låg ovan på GRUS, eller sand om man så vill. Det verkar inte finnas några reglar alls inom synhåll så det är i högsta grad ett flytande golv på grus. Vad är detta för byggnorm?
Går det att lägga klinkers på nåt sätt förutom att ta bort gruset och gjuta en betongplatta. Tex kan man lägga klinkers på ett eller två lager gipsskivor som ligger direkt på gruset med en plastfolie emellan?
hur svårt är det att gjuta själv? bör jag få tag i en golvläggare istället?
ska jag byta approach och lägga laminat eller trägolv istället?
 
Det är säkert inte bara grus. Tror inte ditt bjälklag ligger i luften. Däremot var det vanligt förr att man tex vid parkettinläggning lade den på grus, som på så sätt utjämnade ojämnheterna. Om masoniten ligger fast, kan du så klart lägga gips på den och sen lägga klinker på gipsen. Nån plastfilm skall du definitivt inte ha.

Du kan ju börja med att kolla vidare. Under grusen ligger det så klart golvbjälkar av något slag, bra att börja där och kika vidare. Ligger det ett brädgolv under masoniten så får du ta bort masonit och grus först. Lycka till :)
 
Det är inte ovanligt med fin sand som underlag för parkett som "riddar'n" säger. Men det troliga är att det ligger på betongfundament med tanke på att det är ett höghus. I vissa fall kan den fina sanden tränga ut vid lister och foder (speciellt om man har parkett) och då kan ojämnheter uppstå, golvet sviktar. Själv råkade jag utför det och lyckades lyfta parketten och få in filtersand under och jämna ut det hyfsat.

Har du inga ojämnheter kan du säkert lägga på masoniten. Ett alternativ kan vara att ta bort sandlagret och lägga frigolit först och sedan spånskiva. På detta kan du sen lägga ex klickgolv.  Bor fn i  50-talshyreshus och där har man lagt klinkers i hallen (ca 4 kvm) utan förstärkning, direkt på befintligt golv. Du behöver säkert inte någon plast, men gips som underlag för klinkers är bra.

/me
 
tack för svaren men jag måste spinna vidare på det här.
som det såg ut från början alltså är:
betong
5 cm grus
plastfolie
masonit
och ovanpå det låg det två lager linoleum eller något som jag har tagit bort.
jag hittar inga golvbjälkar eller reglar eller någonting. i alla fall inte på den lilla 2 m2 plätt jag har frilagt.
går det att lägga klinkers på gipsskivor som är lagda på ett, på grus, flytande golv utan att kunna spänna fast dom reglar?. Hur mycket får det svikta med flexibel fix, 1mm/m?, mer?

annars hade det alltså funkat om man tagit bort gruset och gjutit eller lagt frigolit? frigolit sviktar väl också lite?


 
Du behöver inte gjuta, tar du bort sanden ersätter du den med frigolit och sedan spånskiva. Det är för nivåskillnadens skull såklart och tjockleken på frigoliten beror på hur tjockt det gamla underlaget var, spånskivorna är 22mm, golvfoam 2mm,  klickgolv 7-10 och parkett 12-15. Du behöver inte vara orolig för att frigoliten sviktar, det är försumbart för klick, parkett o plast.

Däremot kanske klinkers inte mår så bra av det. Känner inte till om det finns speciell fix o fog som är flexibel som du beskriver (vilket inte betyder att det inte finns). Du skulle kunna regla med 300 cc och lägga gips på det, sedan klinkers. Någon fuktspärr fanns väl inte tidigare? och då ska du nog inte behöva det nu heller.

Tycker du att nuvarande underlag verkar stabilt och jämnt kan du använda det. Tänk på tjockleken på det nya golvet, kanske måste du kapa något på dörrfoder för att få plats? Du behöver inte ta loss fodret, det går att kapa på plats, en sk Japansåg löser det problemet.

Om du fortfarande är osäker på konstruktionen kanske du kan fråga föreningen/fastighetsägaren, kanske finns det andra i huset som har erfarenhet av renoveringar.

/me
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.