I augusti är det dags att fixa stammarna och vattenledningarna i mitt hus (har bostadsrätt) så jag tänkte passa på att byta ut mitt gamla sunkiga kök mot ett nytt fräscht. Det blir en totalrenovering. Allt ska ut.

Följande ska göras:
* Ta bort en gammal gasmätare (stor klump på väggen) från 40-talet som inte används längre och tillhörande gjutjärnsrör.
* Ta bort gasspisen och gasrören (feta järnrör som ligger längs golvet under diskbänken)
* Riva ut alla skåp och bänkar samt en tunn vägg med skjutdörr
* Lägga ny golvmatta. Den som finns nu täcker bara det synliga golvet, den ligger inte under bänkskåpen.
* Tapetsera
* Flytta en ventil. Röret ligger just nu längs taket i en långsmal "låda" på ca 18x18 cm. Vill ha en ventilöppning i taket istället.
* Montera innertak med LED-spots
* Montera en dimmer på väggen som styr takspotsen, utan synliga sladdar. Det finns inget "hål" för lysknapp där nu.
* Byta dörrlisterna på insidan
* Montera ett nytt kök från IKEA

Avloppsröret är just nu en STOR gjutjärnsklump som sticker upp nästan 3 dm från golvet som gör att det inte får plats med en sopkorg under diskbänken. Man undrar vad de tänkte med... De som fixar stammarna kommer att ta bort denna.

Vattenledningarna är också ca 4cm feta rör som ligger längs och i väggen. Dessa kommer rörmokarna också att ersätta.

Jag (och vänner) kommer att utföra så mycket av arbetet som möjligt själva. Frågan är bara i vilken ordning vi bör göra saker och ting...

Rivningen kommer förstås först, sedan bortmontering av gasmätare, gasspis och gasrör (vill att det görs samtidigt för att spara pengar). Antar att jag sedan kan byta dörrlisterna och riva ner tapeterna och slipa väggarna.

Finns det något annat jag kan göra innan rörmokarna kommer? De kommer ju att riva i både väggar och golv så det känns inte som någon idé att tapetsera eller lägga golvet innan dess. Antar att jag bör tapetsera INNAN jag sätter dit innertaket för bästa resultat? Dessutom ska det dras ventilationsrör och elkablar där så det bör kanske göras sist?

Då jag är otålig och det är tre månader kvar tills rörmokarna kommer vill jag göra så mycket det går innan men utan att tumma på slutresultatet.
 
B
tapetsera först och sen montera undertak?
det inte så bra. visst vill du ha hela och rena tapeter?
men jag kanske missat något hur du tänkt dig
 
Jo, rena och hela tapeter är att föredra. :) Jag tänkte att det är svårt att få en snygg kant annars, men när jag tänker efter så bör jag nog sätta lister där uppe istället.

Jag bör tillägga att även om jag är hyfsat händig så har jag ingen som helst erfarenhet av den här typen av projekt.
 
B
planera gärna ditt kök innan du river.
rita sedan upp på väggarna hur du planerat.
underlättar för vvs och el placering.
god planering är nyckel.
ha också en ritning på köket i rummet.

men klarar du dig utan ha ett kök än längre stund så är det ju bara börja riva. va försiktig med vatten, avlopp och gasen bara.
tänk på att rensar allt bra och städar upp. så komer du tycka att det är roligt att montera allt nytt sedan.
 
Jag rev ut alltihop först, sen kom rörmokarn å elektrikern å drog fram sitt, började med att flytspackla golv/golvvärmeslangen, sen fixade jag till taket och målade det, putsade väggen där kaklet skulle sitta, målade väggarna som inte är bakom inredningen, la klinkers, monterade överskåpen, ställde dit underskåpen, sågade till och monterade bänkskivan, monterade spishällen och ungnen, rörmokaren kopplade in V/A + diskmaskin, elektrikern kopplade inte spis/ugn, satte passbitar, satte taklister. Klart :wow:
 
Jan-Å skrev:
Jag rev ut alltihop först, sen kom rörmokarn å elektrikern å drog fram sitt, började med att flytspackla golv/golvvärmeslangen, sen fixade jag till taket och målade det, putsade väggen där kaklet skulle sitta, målade väggarna som inte är bakom inredningen, la klinkers, monterade överskåpen, ställde dit underskåpen, sågade till och monterade bänkskivan, monterade spishällen och ungnen, rörmokaren kopplade in V/A + diskmaskin, elektrikern kopplade inte spis/ugn, satte passbitar, satte taklister. Klart :wow:
Så, elektrikern hade du inte stor nytta av då då? :D
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Så, elektrikern hade du inte stor nytta av då då? :D
Jävla tangentbord :D:blushing:
 
Hahaha... här e folk snabba vet du... ;)
 
Jan-Å skrev:
Jävla tangentbord :D:blushing:
Jag vet precis vad du menar, mitt är trådlöst så jag får ju ofta störningar "på vägen" också :rolleyes:
 
Glufsglufs skrev:
Jag vet precis vad du menar, mitt är trådlöst så jag får ju ofta störningar "på vägen" också :rolleyes:
Har också trådlöst, men min elaka son som jobbar med it-support säger att det är jag som är klantig :blushing: fast han har säkert fel :p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Hahaha... här e folk snabba vet du... ;)
De e ju inte första gången jag får på nöten direkt :rolleyes: å Glufsglufs e ju snäll d^_^b har haft det värre me elektrikerna :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.