Jag vet, hur långt är ett snöre?

Men inför funderingar att skaffa en bostadsrätt i Malmö med därtill hörande badrum i originalutf. från 50/60-talet undrar jag om någon har erfarenhet av ungefärlig kostnad att renovera? Jag vet att det är beroende på pris/kvalitet på porslin/armatur/kakel men en baskostnad att ha i bakhuvudet när man räknar på objekt.
Förutsättningen är ju ett mindre badrum, typ toastol till vänster, handfat till höger och murat badkar rakt fram. Har du sett ett 50-talsbadrum i en BRF vet du vad jag menar. Önskat slutresultat: dusch istället för badkar.

Ibland är ju stammar inte bytta, och ligger ett bra tag fram i planen. Är det möjligt att förbereda för ett stambyte så att allt inte behöver göras om igen?
 
kindvall skrev:
Jag vet, hur långt är ett snöre?

Men inför funderingar att skaffa en bostadsrätt i Malmö med därtill hörande badrum i originalutf. från 50/60-talet undrar jag om någon har erfarenhet av ungefärlig kostnad att renovera? Jag vet att det är beroende på pris/kvalitet på porslin/armatur/kakel men en baskostnad att ha i bakhuvudet när man räknar på objekt.
Förutsättningen är ju ett mindre badrum, typ toastol till vänster, handfat till höger och murat badkar rakt fram. Har du sett ett 50-talsbadrum i en BRF vet du vad jag menar. Önskat slutresultat: dusch istället för badkar.

Ibland är ju stammar inte bytta, och ligger ett bra tag fram i planen. Är det möjligt att förbereda för ett stambyte så att allt inte behöver göras om igen?
Om jag ska jämföra med dom stamjobbsprojekt jag varit på så handlar det om hur i fastigheten du bor, hur badrummet ligger i förhållande till köket och hur stammen går i ditt badrum. Om allt är positivt i dom aspekterna så kan det gå att få till men då är det under förutsättning att allt görs ordentligt i ditt bad samt att vid en eventuell stamrenovering ska rörstammen kunna vara tillänglig så passa att din anslutning kan med lätthet nås från våningen under och att stammen kan bytas utan ann det behöver brytas upp något i din lägenhet. Sånt går ibland och ibland inte, beror helt på hur det är byggt från början.

Sen kan det också hända att när det blir stamrenovering så kanske föreningen beställer takbelysning och då vill elektrikern nyttja det uppbrutna golvet i varje våning ovan det tak som ska ha belysningen för sina rör/slangar och då kommer golvet bli uppbrutet i alla fall.

Beroende på hur långt fram i tiden en eventuell stamrenovering ligger så får du ju bedömma själv om det är värt att lägga ner pengarna på att göra det ordentligt genom att byta avlopp och rör i ditt bad eller behålla det befintliga tills vidare och bara fixa ytskiktet för att få allt borttaget vid en eventuell stamrenovering.

En byggare/rörmokare kan berätta bättre om olika konsekvenser men dom bör nog veta bättre hur rören och stammen ligger.
 
Redigerat:
Ja, det får ju bli en fråga när man är intresserad av ett specifikt objekt. Har sett flera stycken där man väljer att re-lina fast att det är gott om badrum som är 50 år gamla och föreningen har god ekonomi och låga avgifter.
 
kindvall skrev:
Ja, det får ju bli en fråga när man är intresserad av ett specifikt objekt. Har sett flera stycken där man väljer att re-lina fast att det är gott om badrum som är 50 år gamla och föreningen har god ekonomi och låga avgifter.
Jo, jag vet. Här där jag bor har det i alla fall sen mitten på 90-talet renoverats en hel del i lägenheter och det är inte många som re-linats, jag kan nog säga utan att ljuga att 95% av fastigheterna har fått nya rör. Iofs så dom lägenheter som höjt sin standard avsevärt genom att byta alla rör, brunn och ytskikt där det ändå måste demonteras brukar få kompensation (åldersavdrag får man ju räkna med) men är det riktigt gjort och man har dokumentation så får man tillbaka en liten slant i alla fall.
 
Uppskattningsvis kan man räkna mellan 80-100 timmar från start till mål i arbetstid för ett normalbadrum...
Sen finns det många faktorer som spelar in naturligtvis...
Vilken våning ?
Finns det hiss ?
m.m m.m

En uppskattad kostnad för allt arbete inklusive vvs och el-arbeten kan tippas till 80-100000:-
Till detta kommer då endast kakel/klinker samt inredning vilket man oftast får lägga utanför allt annat då det beror enormt mycket på vilken klass på dessa saker man väljer...

Men visst är det som du själv säger... hur långt är snöret ? ;)

Detta är bara en enkel uppskattning...
 
re-line är konstgjord andning, det håller liv i systemet ett tag till, men skjuter problemet frammåt.
 
Jag fick just en offert på dragning av nytt avlopp och inkommande vatten samtidigt byter vi in till köket som ligger vägg i vägg inkl handdukstork, duschvägg, toastol, blandare x2, dusch-set, golvvärmeslang med inkoppling till golvvärmesystemet som redan finns i källaren. 53 938 pix.
Då bilar jag upp golvet själv + flytspacklar, sätter tätskikt, kakel/klinkers.

Vad gäller brf så bodde vi i en sån innan vi köpte det här huset. De 2 familjer som renoverat sina badrum själva fick acceptera att få dem utrivna 2 år senare när hela fastigheten stambyttes och badrummen renoverades. De ville ha ersättning för detta med övriga medlemmar röstade ner dom på årstmötet så det var bara att gilla läget. Jag skulle vara väldigt försiktig med att renovera ett badrum i en gammal förening som inte har stamrenoverat än.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Uppskattningsvis kan man räkna mellan 80-100 timmar från start till mål i arbetstid för ett normalbadrum...
Sen finns det många faktorer som spelar in naturligtvis...
Vilken våning ?
Finns det hiss ?
m.m m.m

En uppskattad kostnad för allt arbete inklusive vvs och el-arbeten kan tippas till 80-100000:-
Till detta kommer då endast kakel/klinker samt inredning vilket man oftast får lägga utanför allt annat då det beror enormt mycket på vilken klass på dessa saker man väljer...

Men visst är det som du själv säger... hur långt är snöret ? ;)

Detta är bara en enkel uppskattning...
Tack för uppskattningen, den uppskattades! d^_^b

Det känns rätt tveksamt att köpa lägenhet i de här föreningarna. I vissa fall kan jag förstå det, de är ofta nybildade och har kanske många hål att stoppa pengarna i. Men för mig sänker det bruksvärdet att det är ett 50 år gammalt badrum, och det inte finns stamrenovering (inkl. badrum) i ekonomiska planen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.