Vi ska dra lite nya VP-rör för el i taket. Taket kommer bestå av gips + glespanelen (20 mm) som nu sitter där. Ovanför glespanelen är det nån typ av tjärpapp.

Det får plats att dra rören mellan glespanelen men tvärsöver blir det svårare. Hur skulle ni gjort? Såga av panelen där rören dras eller göra hål i pappen och dra ovan den? (ovanför pappen är det vinda med isolering, så iså fall måste jag flytta isoleringen och dra rör, eller finns det något smidigare sätt?)
 
Går det inte att pilla rören mellan papp och gles då? Så gör jag i dom fallen fast det brukar vara plast iofs.
 
Lyft lite på pappen så röret får plats.

Protte
 
Om du inte redan glesat så gör det efter rördragningen

Det brukar i och för sig inte snickarna tycka om :)
 
Det är redan glesat, det är ett gammal innertak jag byter och ska få lite ny el dragen i samband med det.

Där jag haft plast tidigare har det gått bra peta ovanför glespanelen då plasten ger efter lite, men pappen är rätt stum. Den gamla elen är dragen ovan pappen på vindan men vill försöka slippa det om det går.
 
Du kan ju borra hål i glesen och stoppa igenom rören,
 
Jupp, men glesen är bara 20 mm, så borra hål är ungefär samma som att helt såg av dom, men det kanske kvittar att man gör det?
 
Det brukar inte vara nått problem, och eftersom det är papp och inte diffusionstät plast har det inte så stor betydelse om det blir nått hål i pappen.
 
Har man papp så har man ingen ångspärr, det behöver man inte om man har "rätt" typ av isolering tex sågspån och cellulosafiber, då vandrar fukten ut genom isoleringen. Med isolering typ Gullfiber får man inte den fuktvandringen och fukten fryser när den når nollpunkten i isoleringen, där bildas is och den isolerande förmågan minkar varefter nollpunkten flyttas inåt i väggen. Det får till följd att "isklumpen" växer, isoleringen försämras än mer osv.osv.
 
Det är nån gammal isolering på vinden (inte sågspån), gissar att den inte tillåter fukten att vandra. Skulle det förbättra om jag la på plast mellan glespanel och gips i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.