Jag är på väg att beställa 2x300m kollektor slang som är special anpassad för ändamålet, jag är lite tveksam till denna tunnväggiga slangen, jag lägger hellre en normal vatten PEM slang som har något grövre godstjocklek men klarar mer misshandel och eventuella stenar när man återfyller och istället lägga lite längre slang för att kompensera värmeöverföringen, är detta fel tänkt?
Skall man låta de två slingorna gå ihop inomhus och sedan kopplas till en gemensam cirkulationspump och in i förångaren eller ha en pump till var slinga och sedan gå in i förångaren?
Är det någon som kan rekommendera en (eller två) passande cirkulations pump för ett system med 2x300m kollektorslang?
Tacksam för råd!
 
en pump för båda slangarna, det bör oxå sitta injusteringsventiler på slingorna så att du får lika mycket flöde igenom dom. Annars kan vätskan sticka lättaste vägen.
 
Tackar för svaret. vet någon enpassande cirkulationspump till detta


Dr.L skrev:
en pump för båda slangarna, det bör oxå sitta injusteringsventiler på slingorna så att du får lika mycket flöde igenom dom. Annars kan vätskan sticka lättaste vägen.
 
Sätt även 2 termometrar, en på varje inkommande slang så att du kan se skillnader i flöde/temp. Du ska justera in så att båda får samma temperatur.
 
en helt vanlig 4m pump, som vanligen sitter på en villa bör räcka om inte slangen ligger i en slänt el dylikt.
 
B
hej

se till att få in en A-klassad pump, en som drar lite energi. allt annat känns fruktansvärt dumsnålt...

Både Grundfos och Wilo har modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.