Jaha, så grusades effektivt mina förhoppningar om att komma billigt undan. Man ska inte fråga :)
 
Rörtång går bra med en billig. De är faktiskt funkis.

Men när det gäller Polygrip ska man köpa en som har MÅNGA inställningar.
5-8 olika lägen duger ikke.

Knipex har en variant med typ 20 olika hack och Bacho har en liknade. Det måste vara en med många hack annars ska man inte använda polygrip, det förstör bara skruven.

Viktigt är också att använda verktyget vänt åt rätt håll. Många förstår inte att verktyget låser sig / klämmer när man drar i ena riktningen och vill öppna sig i andra, har sett många som använder dem fel.

En polygrip med många i ställningar som är rätt vänd och rätt inställd nyper fruktansvärt hårt och är effektiv.
Men en enkel skitpolygrip hör bara hemma i soptunnan. Det finns även dyra "märkesverktyg" med få inställningmöjligheter.

Grym Knipex
http://images.tradera.com/715/78640715_1.jpg

Kass Knipex
http://images.tradera.com/811/79704811_1.jpg

Mvh
 
Bra inlägg!

Håller med till fullo, förutom att det finns inga kassa Knipex verktyg. Men jag förstår poängen.:D

Sedan är det märkligt att det finns så många som inte förstår hur en polygrip fungerar?:confused:
 
Är nog samma folk som använder en polygrip istf en fast nycket för att lossa en helt vanlig skruv.
 
Fotografen skrev:
Är nog samma folk som använder en polygrip istf en fast nycket för att lossa en helt vanlig skruv.
... och drar åt fel håll:D
 
A
Som tidigare sagts, Knipex Polygrip är suverän (Cobra modellen).
Bahcos äldre modeller är bra även fast det inte är med spärr, nyare är lite vekare om man behöver ta i tycker jag, men bra vad gäller inställningen. Har en äldre Bahco polygrip där man justerar med skruv, exakt som på en skiftnyckel, den är suverän iomed att man justerar steglöst.

Rörtänger har jag testat några billigare, endera böjer sig skaften eller så far tänderna i käftarna åt skogen. Där har jag skaffat mig äldre Bahco, en par av dom som är 50 år o äldre, fungerar som om dom vore nya (stora, längd 90cm och 75cm).
Har även en Kamasa som fungerar väldigt bra.
 
Nu har jag införskaffat en enorm Knipex Kobra (inte den "kassa") och den känns helt annorlunda än alla polygriper jag testat tidigare. Verkar hur bra som helst.
 
somelvis skrev:
Rörtång går bra med en billig. De är faktiskt funkis.

Men när det gäller Polygrip ska man köpa en som har MÅNGA inställningar.
5-8 olika lägen duger ikke.

Knipex har en variant med typ 20 olika hack och Bacho har en liknade. Det måste vara en med många hack annars ska man inte använda polygrip, det förstör bara skruven.

Viktigt är också att använda verktyget vänt åt rätt håll. Många förstår inte att verktyget låser sig / klämmer när man drar i ena riktningen och vill öppna sig i andra, har sett många som använder dem fel.

En polygrip med många i ställningar som är rätt vänd och rätt inställd nyper fruktansvärt hårt och är effektiv.
Men en enkel skitpolygrip hör bara hemma i soptunnan. Det finns även dyra "märkesverktyg" med få inställningmöjligheter.

Grym Knipex
[länk]

Kass Knipex
[länk]

Mvh
Jag har bara polygriper med typ 6-7 lägen, funkar toppen och jag har inte dragit sönder några skruvar (av den anledningen åtminstone). Däremot ä det enligt min mening bra att ha polygriper i lite olika storlekar så att man verkligen hittar en som passa. Och såklart fasta nycklar....
 
Har också en såndär Bacho modell äldre som justeras som en skiftnyckel, fungerar väldigt bra faktiskt.
 
Smissarve skrev:
Nu har jag införskaffat en enorm Knipex Kobra (inte den "kassa") och den känns helt annorlunda än alla polygriper jag testat tidigare. Verkar hur bra som helst.
Grattis till ett bra val.

Kommer att hålla livet ut.

Smörj med jämna mellanrum och glöm det inte utomhus, rost kommer fort på verktyg :)
 
Det är ingen som har en polygrip med "skiftnyckelfunktion" till salu?
 
Fotografen skrev:
Är nog samma folk som använder en polygrip istf en fast nycket för att lossa en helt vanlig skruv.
Då får jag nog räkna mig dit då jag har en sån här i verktygsvagnen:
860325014k.jpg
För övrigt har jag kommit fram till att om man väl börjat använda Knipex Cobra så är det väldigt svårt att kunna acceptera nåt annat, inte minst hade jag väldigt svårt för bahcos senaste modell som då den kom för cirkus 15 år sen inte hade normala käftar utan den såg ut såhär:
Pinza_polygrip.jpg
Jag provade ett tag, men lessnade rätt snart ur på den och var vid tillfället uppe på ett tak, och hade nån mätt då hade jag nog slagit världsrekord i kast med usel polygrip.
 
Redigerat:
Använder hellre fasta nycklar men finns en del polygriper här med, Kamasa och Bahco, rörtänger Bahco. Mekar man med bilen så blir det lätt så att man vill ha ett gäng med olika storlekar medans det för vanligt husjobb oftast räcker med en.

För villan är det ofta vvs och givetvis är rörtången mest lämpad där, en polygrip kan inte gripa med samma kraft.

Rörande polygrip och skiftnycklar så är det ett superbra sätt att förstöra skallarna, det är fasta nycklar som gäller om man vill vara säker. Visst det tar tid att svärande krypa ut under bilen igen men ännu värre om man drar skallen rund med skiftnyckeln. De är alltså till för saker som det inte är så noga med alternativt sitter relativt löst.

Sorry om jag upprepat något men tycker det är bättre att nya får får info än att förstöra en helg med sönderdragna muttrar och skruvar.

Sen om saker sitter hårt så är det hylsor med sex kanter och inte tolv som gäller. Sitter nåt på bilen är det oftast bättre att köra in och handla en ny hylsa än att chansa. Drar man runt en skalle med 12 kants hylsa så har man pyssel att få av det sen, svets rekommenderas.

/Kent
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Använder hellre fasta nycklar men finns en del polygriper här med, Kamasa och Bahco, rörtänger Bahco. Mekar man med bilen så blir det lätt så att man vill ha ett gäng med olika storlekar medans det för vanligt husjobb oftast räcker med en.

För villan är det ofta vvs och givetvis är rörtången mest lämpad där, en polygrip kan inte gripa med samma kraft.

Rörande polygrip och skiftnycklar så är det ett superbra sätt att förstöra skallarna, det är fasta nycklar som gäller om man vill vara säker. Visst det tar tid att svärande krypa ut under bilen igen men ännu värre om man drar skallen rund med skiftnyckeln. De är alltså till för saker som det inte är så noga med alternativt sitter relativt löst.

Sorry om jag upprepat något men tycker det är bättre att nya får får info än att förstöra en helg med sönderdragna muttrar och skruvar.

Sen om saker sitter hårt så är det hylsor med sex kanter och inte tolv som gäller. Sitter nåt på bilen är det oftast bättre att köra in och handla en ny hylsa än att chansa. Drar man runt en skalle med 12 kants hylsa så har man pyssel att få av det sen, svets rekommenderas.

/Kent
Håller med. Jag skulle inte anväda något annat än en fast nyckel eller fast hylsa om jag inte är säker på att jag har hemma en ny bult eller mutter som jag kan och kommer att byta ut den befintliga med, eller om skallen redan är så sönder att en fast nyckel inte griper (så i princip kommer polygripen fram endast på en mutter i trä som är en del av en jigg). För skruvar muttrar som på något sätt behöver lossas regelbundet (på bilen finns det sådana som lossas vid x tusen mil service, på hyveln sådana som lossas vid inställning, på sågen sådana som ...) skulle jag inte fundera på en polygrip, hur mycket jag än först fick leta efter en hylsa eller fast nyckel, med mindre huvudet var sänder. Polygriper, hur fantastiskt knipexa de än är, riskerar huvudet om man slinter det minsta, vilket man lätt kan göra.

Eftersom det slutar med att jag nästan aldrig använder en polygrip på hela muttrar och bultar, så är den oranga polygripen nederst på bilden väldigt lik den polygrip jag tycker bäst om av de jag har. Man kan ta i mycket utan att huvudet av misstag flyttar sig, och det flyttar sig aldrig av misstag när man försöker greppa över någonting, samt den har inte den där löjliga raka käften utan taggar som man inte har någon som helst nytta av till annat än att runda av kanterna på mutter och bulthuvuden när man slinter.

--- Mats ---
 
Håller med Mats och Kent där till fullo! Att man ens tänker tanken att lossa skruvar med polygrip, eller ens med skiftnyckel. Det finns en anledning till att den kallas muttersvarv.= )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.