Hej,
jag har ett hus som jag bor i av och till under tidig vår till sen höst, uppvärmt med el, som jag skulle vilja kunna delvis värma med ved. Huset är byggt 1904 och har varit ett bageri. Hela centrum av huset tas upp av en 3,5x3,5 m stor tegelugn som fortsätter upp på övervåningen med jäsrum etc. Den är inte använd under de sista 60 (?) åren och jag antar att det skulle ta en vecka att få den varm. Jag vill inte förstöra utseendet på ugnen, vars mynning finns i köket, genom att ställa en kamin på golvet. Däremot finns en ganska stor lucka (se bild, den övre svarta luckan) med ett utrymme innanför med bl a en del spjällkoppar etc (ytterligare bild). Det är tegel i hela utrymmet och skortsenspipan går rakt upp från "schaktet" i muren. Jag funderar på om jag skulle kunna sätta in en kassett här för att slippa en kamin på golvet och bilning i muren etc. Måtten är lite knepiga (H:340 mm, B: 682 mm, D: 460mm) och gör att en vanlig kassett, ex Keddy, Dovre etc är alldeles för hög. Energikassetten eller motsvarande från Svensk energiteknik är de alternativ jag kommer på. Tyvärr har det varit en del kritik mot denna typ av kassett. Finns det någon klok person som har förslag på ett alternativ?

Tack för hjälpen

Emil
 
  • IMG_0199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090824IXUS_6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte börja med det enklaste. Prova hur den fungerar. Är den inte eldad i på länge så säger reglerna att sotaren måste titta till eldstaden innan du får elda i den. Främsta orsaken till att sätta in en kassett är att få luckor, och det har du ju redan. Eldar du i en bakugn så kommer en del värme direkt ut i rummet genom luckorna. En stor del magasineras i teglet och sprids långsamt ut i huset, men en vecka tar det inte. Efter ett par timmar borde muren vara varm nog för att du skall kunna baka bröd. Då är den varm på utsidan också.

Erik
 
Tack för ditt svar. Sotaren har provtryckt pipan och den är otät vid bjälklaget. Jag är osäker på om själva ugnen är tät eller inte, det testade han inte. Men det kanske går att prova genom att elda i den? Min ursprungliga tanke var att ansluta kassetten till ett flexibelt rör och dra upp till skorstenmynningen och fylla på med värmeculit.
 
Det går säkert att göra, men jag misstänker att resultatet i de flesta avseenden kommer att bli sämre än om du tätar befintlig skorsten och ugn. Kassetter är till för att förbättra verkningsgrad och miljöprestanda på öppna spisar. Eftersom dessa är så ytterst dåliga från början är det inte svårt, men det du har är ingen öppen spis. Den är redan bättre än en öppen spis.

Det går att täta läckande skorstenar på diverse olika sätt. Det måste inte in en slang i den. Kanske går det att glidgjuta den.

Erik
 
Idén att glidgjuta kanske inte är så dum: Jag har tittat upp i skorstenspipan, ca 6 m lång. Det finns en spjällucka, ca 1,5 m upp, 40x40 cm, som inte kan styras utifrån, och som man kan fälla ner och stänga hela pipan med. Om man tittar uppifrån, ca 3,5 m från skorstenens yttre öppning så delar sig pipan i en blindpipa, 1,5 m lång som gick till en kamin på övervåningen. Den andra piphalvan går då ner till bakugnen, med spjället som beskrevs ovan på vägen ner. Tror du att det går att glidgjuta trots delning och trots att pipans dimension i början, just ovan dubbelluckorna (där kassetten inte ska stå...), är 45x80 cm för att sedan smalna av uppåt? Man kanske kan gjuta för hand understa metern och sen glidgjuta? Fördel med detta sätt är ju att det ganska enkelt går att ersätta kaminen på övervåningen i framtiden!

Emil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.