KristinaRT
Har en slänt i trädgården vars vinkel är ca 45 grader uppåt, pga av att husen är byggda på "terasser" i en backe.
Orginallösningen (från 75) för mittsektionen är slipers längst ner (för att hålla jorden på plats?) och ölandssten i slänten. I vänster och höger kant fanns barrträd/buskar och inga slipers eller sten.

Vi har nu huggit ner stora delar av buskarna och ska snart ge oss på träden. Då vi högg ner buskarna insåg vi att det blir väldans tomt och risk för att jorden i slänten börjar kana ner, alltså måste vi göra något åt dessa partier (totalt ca 3x4 m slänt på varje sida. Vad kan man göra med en så brant slänt? Gräs går väl bort pga lutningen? Håller marktäckande växter kvar jorden tillräckligt eller måste man göra någon slags armering? Finns det någon marktäckare som växer SNABBT (dvs inte behöver 5-10 år på sig för att etablera sig, täcka och se snyggt ut? Vi har funderat på att sätta syrener i ena hörnet, men frågan är om buskarna håller jorden tillräckligt bra?

Kan tillägga att sätta mer ölandssten inte är aktuellt, eftersom vi inte gillar det, däremot skulle någon annan typ av sten kunna gå. Men eftersom det krävs mycket förarbete vid stenläggning och det verkar komplicerat att lägga sten i brant sluttning känns det inte som det bästa alternativet :)

Någon med liknande erfarenheter som kan dela med sig av vad som fungerar och inte fungerar? Något man absolut ska undvika?
 
Varför skulle inte gräs funka? Vi har gräs på kullar hemma som lutar 45grader och jorden där har inte åkt ner ännu. Jobbiga är dock att klippa dem. Man får antingen ta sats alt köra med trimmer.
 
KristinaRT
Jag tänkte mest på att klippningen inte blir enkel...
Å andra sidan kanske man kan så "äng" som ursäkt att inte klippa så ofta :)
 
Milkshaken
En pool kanske?
 
Milkshaken skrev:
En pool kanske?
Tror du inte att det blir lite klurigt att få vattnet att klara lutningen? :p
 
Milkshaken
JZac skrev:
Tror du inte att det blir lite klurigt att få vattnet att klara lutningen? :p
E du go eller?
man sätter ju poolen i nedre änden och sen bygger deck uppemot...
 
danielr112 skrev:
Man får antingen ta sats alt köra med trimmer.
Eller flymo och långt snöre :wow:
 
Det finns en speciell gräsblandning för slänter, har för mig att de är en grässort med lite längre rötter så att de kan hålla sig kvar. Kanske inget måste men lättare om man skall fixa ny gräsmatta?
 
På vårt förra ställe hade vi en sån där slänt. Den var grässådd och jag byggde bort större delen av den för att den var jobbig att klippa och såg trist ut. Vad jag gjorde var att bygga en stödmur längst ned som tog upp en del av fallhöjden. Ovanför den hade jag en sluttande yta (dock med mycket lägre lutning än det hade varit) där jag hade buskar och blommor. Det var nog dock ett lägre fall än vad ni har, drygt en meters fallhöjd bara.

Man kunde ju också tänka sig att göra något litet mer omväxlande, alltså att det inte ser likadant ut längs hela sluttningen. En trappa av något slag någonstans i mitten om det finns någonting nedanför som man vill kunna gå till. Terrassera ett par mindre bitar så att man kan ha blommor eller något annat dekorativt. Stenpartier mellan de terrasserade sektionerna och trappan. Eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.