Hej
Vid besiktning OVK ges 1=bör igärdas 2= Skall åtgärdas.
Betyder detta att både 1:surprised:r och 2:surprised:r måste "släckas" för att OVK:n ska vara godkännd eller räcker det med 2:surprised:rna???
 
Räcker med 2.orna
 
2:surprised:rna ska släckas innan du kan få anläggningen godkänd, men 1:surprised:rna ska släckas de med. Du har ju fram till nästa OVK på dig :)
 
Men om inte 1:surprised:rna släcks? Vad händer då?
 
Det finns en bra tanke bakom OVK. Men hur man kan lagstadga något utan att reglera det är bara oansvarigt och OVK förlorar hela sin funktion, i min mening.

Hur som helst, du kan inte få en godkänd anläggning med en eller flera tvåor på en anläggning, däremot kan du få det med en eller flera ettor.

Med OVK menas att du måste utföra en kontroll av den fastighet du äger. Om du ändå inte gör det händer absolut ingenting.
Efter ej godkänd OVK finns det krav att åtgärda de fel anläggningen har, men om du inte gör det händer absolut ingenting.
 
Fast om något skulle inträffa och OVK inte är genomförd ligger man rätt pyrt till.
 
jonas_t skrev:
Det finns en bra tanke bakom OVK. Men hur man kan lagstadga något utan att reglera det är bara oansvarigt och OVK förlorar hela sin funktion, i min mening.

Hur som helst, du kan inte få en godkänd anläggning med en eller flera tvåor på en anläggning, däremot kan du få det med en eller flera ettor.

Med OVK menas att du måste utföra en kontroll av den fastighet du äger. Om du ändå inte gör det händer absolut ingenting.
Efter ej godkänd OVK finns det krav att åtgärda de fel anläggningen har, men om du inte gör det händer absolut ingenting.
Oftast händer inget, om man nu inte bor i ****** kommun. Där utgår vite på 10k om
OVK:n inte är utförd innan den gamla går ut.Och likaså utgår vite om 2:surprised:rna inte är släckta.
Fast det är nog den enda kommunen jag hört talas om som faktiskt utställer vite på det.
De flesta bara skickar ut påminnelser.
 
Vi har hört något om OVK på fem år.

När vi försökte göra en kontroll 2005 fanns det inga inspektörer som hade tid så vi struntade i det och sedan har det varit tyst.
 
Ett vanligt problem, har i stort sätt varit lika dant nu med energideklarationerna. Boverket var sena och när de väl fått fram vad som krävdes för att bli behörig så skulle alla deklarationer vara inne.

OVK ska dock göras var femte år så du får väl ringa och få någon som kommer nu och gör det. I STHLM, GBG, MLM, LKPG och regionerna runt omkring kan jag hjälpa dig om du behöver en kontakt.

Såg att du var på Gotland, vi har inget kontor där så då var det värre :)
 
Redigerat:
Samster skrev:
OVK ska dock göras var femte år
Var 3:e eller 6:e år beroende på anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.