Vi har idag ett hus med självdrag som ventilation, dvs när vi stänger av TV:n / radion för kvällen så är det knäpptyst i huset. VI kan evt höra kylen och dess kompressor (frysen står i källaren så den hörs inte)
Hur är det i nybyggda hus med värmepumpar / fläktar som drar runt luften, hörs det och är det t.o.m. kanske störande? (Är väldigt känslig mot ljud när jag ska till att somna)
 
Har själv funderat mycket över det. Speciellt värmepumpen är en källa till (o)ljud. Då den avger ett dovt brum. En rekommendation man då brukar ge är att man inte placerar värmepumpen vägg-i-vägg (eller direkt under) sovrummet.

Väljer man 1,5 eller 2 våningshus så kommer ett annat fenomen in - ljud i mellanbjälklaget, det kan dundra ordentligt när man går (eller ännu värre, springer).

Detta brukar, av många, viftas bort "det är väl inte så farligt". Men faktum är att det går att bygga bort.

Men vill ni ha ett "tyst hus" akta er för modulhusen, dvs de som byggs prefabricerade (typ stora boxar) och monteras ihop.

Satsa på ett ordentligt trähus, med råspont i innerväggar. Eller varför inte ett stenhus, typ lättbetong. De är garanterat "tysta"

Men, sedan har du ventilationen. Den är knepig och kan vara en källa till ljud.
 
Vi har frånluft och en liten värmepump (IVT495). När värmepumpen går knattrar den som en akvariepump och är det tyst i huset så kan vi höra den från andra änden av huset (om vi anstränger oss lite), men det är inte störande. Något som stör är däremot när den startar! Det låter som en blomkruka ramlar i golvet när startrelät slår till. Det dunkar till ordentligt och ändå har vi betonggolv.

Det väser/visslar lite ur ventilationsöppningarna i köket och badrummet men inget som stör, åtminstone inte sedan vi vant oss. På natten har vi dörrarna till sovrummet och rummet där pumpen står stängda och då går det att svagt höra pumpen/ventilationen, men det är faktiskt ljuden utifrån som låter mer. Jag blir ganska lätt störd av ljud, men jag tycker att huset upplevs som förvånansvärt tyst. Fast vi sov i ett litet hus på landet med självdrag i somras och då var det så tyst att det nästan gjorde ont...

Alla talar om att ha tjocka innerväggar, men med mekanisk frånluft så tycker jag att det ur ljudsynpunk inte är så meningsfullt eftersom allt ljud kommer genom dörrarna. Luften måste passera innerdörrarna genom en luftspalt och där sipprar mycket ljud genom. Finns det ventiler att sätta in i innerväggarna? Det borde i så fall vara vettigare med det i kombination med täta dörrar än att lägga pengar på råspont eller dubbel gips.

Ljud från ventilationen finns alltid där, men efter några månader i huset störs vi inte av det, men man är olika känslig. Försök om möjligt att övernatta i ett hus med den ventilation du planerar att ha och döm själv. Välj en planlösning där värmekällan ligger så långt bort från sovrummet som möjligt.
 
Jag ser nu att jag borde förtydliga mig: I sovrummet hör vi ingenting av själva ventilationen. Det är bara värmepumpen som går att höra.

Och fåglarna! :D
 
BoD skrev:
Jag ser nu att jag borde förtydliga mig: I sovrummet hör vi ingenting av själva ventilationen. Det är bara värmepumpen som går att höra.

Och fåglarna!  :D
Jag gillar det där med fåglarna! :D :D
 
BoD skrev:
vi sov i ett litet hus på landet med självdrag i somras och då var det så tyst att det nästan gjorde ont....
Var faktiskt nästan så jag upplevde det de första veckorna när jag flyttade in. Har nu vant mig vid den ljudvolymen (eller rättare sagt obefintliga ljudvolymen)
 
Bob_the_builder
Är det någon här som försett något/några rör i systemet med ljuddämpare? Eller är det överkurs för villor? (Ja, kommer förmodligen ni som inte gjort det svara. :))
 
Mina föräldrar har faktiskt gjort det. De har endast en värmeväxlare. Det hjälpte en hel del.
 
Bob_the_builder
En eller flera? Var sitter den/de?
 
En. Sitter på frånluften.
Gör att de slipper höra en hel del fläktljud. Om jag inte missminner så sitter den på röret från deras sovrum till fläkten.
 
Vi har två ljuddämpare (har endast frånluftventilation), en stor som sitter en bit ifrån pumpen och en mindre som sitter ovanför badrummet/klädkammaren.

När min sambo hämtade ut materialet (vi drar grejorna själva) så var det en gubbe som sneglade på materialspecen och sa "Jasså är det XXX som specat upp materialet åt er, ja DÅ får ni tysta grejor! Han är SÅ noggrann med det!"
Det var ju lite kul att höra faktiskt! :D
 
Vi har frånluftvärmepump. Utsug i garderob i sovrummet. Jag störs inte ett skit av det. Det är endast ett ljud som stör mig, det är då ventilen i radiatorn öppnar och börjar susa då cirkulationspumpen trycker vatten igenom PÅ SOMMAREN DÅ JAG HAR STÄNGT AV CIRKULATIONSPUMPEN.
Antingen är det inbillningsljud eller så stängs den ej som jag trodde.
Tips om du lätt vaknar av ljud. Sätt på klockradion på 30 minuter då du lägger dig, då vänjer du dig vid ljud och störs ej av småljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.