Hej,

Är lite ny på detta men har tre frågor som ni säkert kan svara på.

1. Har fv med bara utomhusgivare. På våren så är det ju kallare på norrsidan där givaren sitter medan det kan vara rejält varmt där solen lyser in på alla fönster. Jag läste i någon tråd att detta gör att det drar onödigt mycket energi då fv anläggningen känner av givaren medan det eg. är varmare ute på sydsidan. Där har jag förstått att rumsgivare hade varit bra att ha men jag förstår inte varför det inte räcker med termostaterna på elementen. Varför spelar det roll om utegivaren säger "kör på det är kallt" då termostaterna ändå stryper allt så det blir mina 21 grader ändå. Kanske lite onödigt att skicka in och sen tillbaka så mycket värme i systemet men jag använder det ju inte så jag betalar ju inte heller för det, eller?

Var tänker jag fel?

2. Ska man ändra kurvan när det blir vår eller ska man vänta och se om det behövs. Är den rätt inställd ska den då klarar sig utan att ställas om oavsett om det är -25 elller plus 20 ute?

3. När det blir riktig sommar, ska man då stänga ner fv så man är säker på att det inte drar något men får man då ändå varmvatten? Kan man bara stänga elementkretsarna?

4. Har två element på övervåningen som knackar (eller egentligen så verkar det knacka i röret(en) i väggarna. Om jag vrider på termostaten på något av dessa två element (de ligger i olika rum) så smäller/slår det till i termostaten och blir tyst. Både ovanför detta "läge" och under detta "läge" på termostaten är det tyst men kring detta läge, 4-5 på termost., så kan detta knackande komma tillbaka igen. Vissa perioder kan det gå flera veckor utan att det låter men sen kommer det igen utan att man har rört termost. Vad beror detta på?

Är fortfarande nybörjare på detta som synes men hoppas på svar.

MVH//Jobe
 
1, Du får LITE större förluster om tempen i rören är högre, dock är detta i princip försumbart.

2. Vänta och se, är den rätt inställd så behöver du inte göra någonting. Om du fryser, justera. Om framledningstempen är onödigt hög, justera.

3. Det brukar gå att slå av shunten.
 
Redigerat:
GzO skrev:
3. Det brukar gå att slå av shunten.
Här kan man tillägga att det brukar att gå att sätta regleranläggningen i sommarläge/avstängt eller något sådant. Fördelen med det är att den då brukar "motionera" shunten, dvs röra ventilen då och då så att den inte kärvar fast. Det är helt klart att föredra. Varmvatten skall du fortsatt ha. Det krävas (typiskt) inte någon elektronisk reglering av det, så det funkar även om strömmen stängs av till anläggningen.

Själv kör jag några radiatorer i källaren året runt så då får det bli termostaterna på övervåningen istället.

Sedan så kan man naturligtvis också stänga av vattnet från nätet, då får du varken värme eller varmvatten men inte heller läck inne i huset om du reser bort (förutsatt att kranarna sitter utomhus). En servicetekniker från vår leverantör rekommenderade det (han kom just ifrån ett läckage), men jag lever farligt och har aldrig orkat. :)

Vad gäller kurvan så krävs det typiskt antingen mätning eller tur om man skall få det att fungera i ett gammalt hus. Så få inte panik om du inte får det helt perfekt efter något år eller så. Själv måste jag justera upp när det blir riktigt kallt (-15 eller så), men det händer inte så ofta i Göteborg, så jag låter det bero. :)
 
Tackar för svaren!

Jag har hittat sommarläget så det tänker jag använda (bara det blir tillräckligt varmt ute!!).

Någon som har några svar på fråga 4 om elementen?

MVH//Jobe
 
Vanligen beror sådana ljud på att rören i vägg/golv rör sig då de värms upp. En hastig uppvärming ger mera påtagligt ljud.

Rören svalnar betydligt långsammare än de kan värms upp.
 
Ang. fråga 4: Prova öka hastigheten på cirkulationspumpen, det kan bero på för låg hastighet.
 
Tackar för detta! Jag skall testa och sevad som händer. Nu är ju elementen av så jag störs ju inte för tillfället iaf! :)
 
C
4: Det kan även bero på att termostaten, ventilkäglan eller själva ventilen kärvar, vilket förmodligen är enklast och smidigast att helt enkelt byta ut. Inga extrema kostnader, fast det kräver att man antingen tappar av systemet såpass att vattennivån är under platsen för bytet, eller att man fryser rören (vilket kanske inte är nåt för hemmafixaren..).
 
TACKAR!
Då har jag lite att testa. Ska ha in en rörmokare i höst för andra saker så han kan kanske byta termostaten.
 
C
Termostaten kan du lätt byta själv, men det är troligen inte där problemet ligger. Ventilen däremot är det som kräver avtappning eller frysning. Man kan även byta ventilkäglan själv, fast det kommer några droppar vatten (inte så det sprutar, men det kan sippra ut lite).
 
cheetah1 skrev:
eller att man fryser rören (vilket kanske inte är nåt för hemmafixaren..).
Äh, här prövar vi väl det mesta? :)

Eftersom jag funderar på att byta ut en för liten radiator i källaren, vilket kräver total tappning (och det skulle bli fjärde gången...) så undrar jag hur man i så fall gör? Vad har proffsen för utrustning, hur kallt, vilka tryck tål man osv. Skulle det gå att improvisera? Jag antar att första steget är att stänga av värmen... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.