Ad acta skrev:
Jag ser inte något problem, för att det är sällan man inte "krokar" ett fönster då det är öppet. Och det funkar alldeles utmärkt även med smyg.
Dörrar är väl heller inga problem då du kan öppna dom mer än 90 grader.
Det var just det - att du kanske inte kan öppna dörren mer än 90 grader om du inte flyttar ut den. Vi har det problemet med ytterdörren som tar i fodret vid öppning ca 100 grader. Om man glömmer (vilket alltid händer, inte minst ungarna) hålla i dörren när det blåser mycket resulterar det i att gångjärnen får sig en rejäl knäck när dörren flyger upp. Mycket irriterande.
 
Ad acta
dengroth skrev:
Det var just det - att du kanske inte kan öppna dörren mer än 90 grader om du inte flyttar ut den. Vi har det problemet med ytterdörren som tar i fodret vid öppning ca 100 grader. Om man glömmer (vilket alltid händer, inte minst ungarna) hålla i dörren när det blåser mycket resulterar det i att gångjärnen får sig en rejäl knäck när dörren flyger upp. Mycket irriterande.
Det är därför man har en dörrbroms.
fil.php
Skaffa dig en sådan och problemet är ur världen.

Det spelar ingen roll om om du har utvändig smyg eller inte, blåser ett fönster eller dörr upp så går det sönder.
Du har ju trots allt ett foder runt karmen vilket gör att dörren tar i hursomhelst med skador som följd då dörren blåser upp.
 
Nu har vi glidit från ämnet en smula och det kanske var mitt fel så då försöker jag leda oss tillbaka till ts frågeställning.

Frågan är - tilläggsisolera när man byter panel eller inte?
 
Ad acta
Då är frågan: Hur ser dagens väggkonstruktion ut?
När vi vet det ( i alla fall total tjocklek på vägg) så kan vi komma med tips och förslag.
 
Ad acta skrev:
Det är därför man har en dörrbroms.

Skaffa dig en sådan och problemet är ur världen.

Det spelar ingen roll om om du har utvändig smyg eller inte, blåser ett fönster eller dörr upp så går det sönder.
Du har ju trots allt ett foder runt karmen vilket gör att dörren tar i hursomhelst med skador som följd då dörren blåser upp.
Det krävs mao speciallösningar för att kompensera. Du håller alltså med om att det får konsekvenser om man inte flyttar ut fönster och dörrar. Bra! I vårt fall finns det ett gammalt dörrstopp som fyllde sin funktion tidigare men som dörren nu inte når fram till tack vare tilläggsisoleringen.
 
Jag tycker man skall tilläggsiolera, gjorde det själv med 45mm och det gjorde stor skillnad på mitt 60tals hus (70-100mm innan). Men framförallt så blev huset mycket tätare och köldbryggor försvann. Det blev mycket lättare att hålla temperaturen.

Tror man ångrar sig om man ïnte passar på.
 
Ad acta
dengroth skrev:
Det krävs mao speciallösningar för att kompensera. Du håller alltså med om att det får konsekvenser om man inte flyttar ut fönster och dörrar. Bra! I vårt fall finns det ett gammalt dörrstopp som fyllde sin funktion tidigare men som dörren nu inte når fram till tack vare tilläggsisoleringen.
Då hade du m.a.o en speciallösning innan också :) ett dörrstopp!!
Nog ältat om det nu tycker jag.
 
Ad acta skrev:
Då hade du m.a.o en speciallösning innan också :) ett dörrstopp!!
Nog ältat om det nu tycker jag.
Ja, nog ältat var ordet, vi kan väl säga att vi lägger det till handlingarna...:) Bra i alla fall att vi är överens om att det får konsekvenser om man inte flyttar ut dörrar och fönster.

Undrar vart TS tog vägen? Han har väl fullständigt dödströttnat på vårt tjafsande och bytt forum.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.