Hej,

Har en gräsklippare av typen Bosch Rotak 43 li. Alltså en klippare driven på batterier. Nu har den slutat funka och jag har haft den inne hos en Bsoch-verkstad där man säger att elmotorn är paj och måste bytas. Kostnadsförslag dryga 3500:-.

Låter sådär faktiskt. En ny klippare går lös på 5500:-. Nu kan man beställa reservdelar direkt från Bosch hemsida och min tanke är att beställa hem motorn själv och montera den själv. Den kostar drygt 2000 spänn och förutom att man sparar pengar så blir det lite roligare. Allvarligt, hur svårt kan det vara? Som ni ser på kartan så verkar motorn vara en lös del (bild 801) som kopplas med två liknande sub-kontakter. Finns det någon risk med detta, är det något jag kan tänkas stöta på patrull på? Någon som har en gissning?
 
  • Rotak-karta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärp dig, det där klarar du !
 
O
VAd har du att förlora på att försöka? Garantin upphör att gälla, men det kanske den redan har gjort?
 
Garantin har precis gått ut, så jag har egentligen inget att förlora. Skulle det skita sig så skulle jag kunna lämna in den först då. Tänkte mest om det finns något mer jag bör tänka på, eller tror ni bara att det är att avlägsna alla delar som sitter ivägen och sedan koppla in den nya motorn med kontakterna, sedan rullar det som vanligt?
 
Göran.W
Innan du byter motor kolla motor kolen i den gamla.
Annars är det väl bara att skruva på.
 
Jag monterade ner gräsklipparen och plockade ur elmotorn. Öppnade elmotorn och noterade där att en bricka hade blivit sned i toppen av rotorn. Tog ur den, bankade till den och satte tillbaka. Monterade ihop allting och nu snurrar den som vanligt.

Känner mig lite irriterad ändå att Boschverkstaden skulle ha 3600:- för något som tog mig 30 minuter att fixa till en kostnad av 0 kronor. Nu säljer förvisso Bosch inte reservdelar till elmotorn, utan byter den rakt av när den inte fungerar, men det här var ju så löjligt enkelt att fixa.

Känner mig ändå jävligt nöjd.
 
  • Gilla
DrDeath100 och 6 till
  • Laddar…
Det är som vanligt, ett enkelt fel att åtgärda bara man vågar ge sig på det. De 3600 kan du istället använda till en god cigarr och ett glas konjak att avnjutas bredvid klipparen. Och du får en del del pengar över ändå!
Ett väl utfört arbete tarvar sin belöning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.