Hej!
Vi ska bygga ett souterränghus och har skickat efter kataloger från en massa husleverantörer samt pratat med flera, men det finns inte så många exempel i katalogerna. Är det någon som har erfarenhet från någon husleverantör? Vad kan man räkna med för kostnader? Vi har tänkt oss ca 150 kvm utan garage.:rolleyes:
Nybyggarna!!!
 
Eftersom ni söker ett suterränghus antar jag ni har en tomt som lutar ganska mycket. Vilket hus som helst kan i princip göras till suterränghus såvida man får plats med en trapp till nedervåningen och bemödar sig med att göra en källare där minst en sida är ovan marknivån. Källaren kan med fördel muras med leca och den skulle man då själv kunna leja för. Det viktigaste kanske då är att få hjälp med planeringen av nedervåningen. I samarbete med en husleverantör skulle man på detta sätt kunna ställa på ett lämpligt hus och därmed skapat sig ett eget och kanske lite mer personligt. Huset kan behöva anpassas beroende på om entrén skall vara uppe eller nere. Några priser kan jag tyvärr inte bidra med, men, ju mer man kan göra själv av källaren, ju billigare blir det.
 
urbann skrev:
Min favorit. ;-)

[länk]
Ser bra ut. Priset inget att anmärka på hellre. Det man kan se på detta hus är att halva källarvåningen är murad. (Den del som är "stoppad" in i slänten.)
 
Hej!

Huset Berguven är för stort för oss men huset Ugglan är ett av husen vi har tittat på och det ser trevligt ut. Är det någon som har erfarenhet från Fiskarhedenvillan? Har de bra artitekter som kan hjälpa en med planlösningen? Vi kommer att ha entrén nere och funderar hur vi ska placera trappan i huset.
Nybyggarna!
 
Vi byggde ett souterränghus med Sävsjö trähus och ritade det tillsammans med deras lokala arkitekt. Huset inkl integerat garage blev ca 160kvm och kostade med markarbeten och övriga entreprenader ca 15kkr/kvm 2008.

Så mitt råd är att börja rita/skissa själva och sedan prata med någon/några leverantörer för att få priser.

Precis som redan nämnts så går de flest hus att göra till souterräng. Ett FH-hus som jag ser skulle passat oss ypperligt och som ganska enkelt går att rita om till souterräng är Porfyren.
 
Hej igen!
Vi har träffat en person från Fiskarheden nu och det verkar bra men det är fortfarande frågetecken om kostnader för souterrängplanet. JBa hur mycket blev kostnaderna för erat souterrängplan? Behövde ni spränga bort något på tomten? En annan sak som jag undrar över är om jordstödsbalkar är något som alla behöver ha? Vi byggde ett enplanshus för 5 år sedan så det här med souterränghus är nytt för oss och det är så klart många funderingar man har (dränering, bästa materialet i souterrängplanet mm). Vi läser på och funderar vidare så får vi se vad det blir.
Nybyggarna!!!
 
Kan inte säga vad souterrängdelen kostade eftersom vi bara har pris på souterränghus. För den egentliga skillnaden mellan ett "vanligt" tvåvåningshus och souterräng är ytterväggarna som inte är av trä. För oss är tre väggar uppmurad leca.

Spränga fick vi göra lite grand.

Ett tips om man har tålamod och lite marginal i sin kalkyl är att frilägga marken först innan man bestämmer vilken typ av hus man ska bygga. Det kanske finns andra möjligheter när man ser vad som finns under jorden.

Har man tur kan berget göra att man kan bygga mer likt ett "vanligt" tvåvåningshus. Dvs man motfyller inte utan låter det vara berg i dagen och ytan täcks av altan på våning två.

Vad gäller jordstödsbalkar (kontreforer) behövs de vid motfyllda väggar under vissa förutsättningar. Grundkonstruktörer vet vad som gäller. Det är egentligen ingen kostnad i sammanhanget då det är relativt enkel sak att bygga.
 
Villa Ekbacken Vårgårdahus, 148 kvm. Kan det vara ngt? Placering av entré o trappa, planlösning kan ändras.
Fick gott intryck av dem när vi kollade olika alt. för 1,5 år sedan.

Backsvalan LB-hus 167 kvm är också fin,

Myresjöhus har inget sluttningshus som jag direkt faller för, men jag tror de kan modifiera efter önskemål.

Fiskarheden ligger förstås prismässigt lägre än dessa två alt, vid första anblick, Men räkna ihop totalpris, ALLT, totalkalkyl, så kan du sedan jämföra de olika leverantörerna. Entreprenadform, helhetsansvar, är något att fundera på också. Skulle jag tycka.
Lycka till!
 
Hej!
Tack för era svar! Ekbacken ser ju intressant ut ska kolla lite där också.
Vi har tänkt att ha delad entrepenad då vi har bra snickare att tillgå och våra tidigare erfarenheter inte är så bra av dåliga snickare. Vi tänker nog att vi ska frilägga marken så får vi se vad det blir men innan vi frilägger marken så måste man väl ha bygglov eller?

Nybyggarna!!!!
 
Det där med snickare låter klokt, jag förstår vad ni menar.
 
annwe skrev:
Vi tänker nog att vi ska frilägga marken så får vi se vad det blir men innan vi frilägger marken så måste man väl ha bygglov eller?
Nybyggarna!!!!
Tror inte det är nödvändigt med bygglov för detta. Om jag minns rätt, eller om det är en lokal bestämmelse. har man rätt att fylla eller schakta 50 cm utan byggnadslov.
 
Hej!
Nu har vi bestämt oss för Fiskarhedens hus Ugglan och hoppas komma igång till hösten med bygget. Vi har lite huvudbry bara hur vi ska kunna placera allt material som kommer då våran tomt är liten och sluttar ner mot en väg. Totalsumman för huset vet vi inte än men räknar med att det kommer kosta minst 2,2 milj med tillval mm. Vi får hoppas att det inte blir för mycket sprängningsarbete för då rusar pengarna iväg. Jag återkommer när vi har kommit igång med bygget.
Trevlig sommar!
Nybyggarna!!!
 
Hej,
Så spännande att ni ska börja bygga sluttningshus med Fiskarheden, vi ska själva träffa dem på vår nyköpta tomt imorgon och höra vad de kan offerera för pris. Vi har tidigare tittat på Trivselhus och gillar verkligen deras lösningar och priserna känns inte jättefarliga trots att man landar närmare 3 MSEK. Var det några fler husföretag som offererade er priser än Fiskarheden?Skulle gärna vilja bli uppdaterad om ert bygge för det är sluttningshus vi kommer bygga också :)
Lycka till!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.