en tom vedbod. 9x6 Meter. här inne fanns det ca 30-35 m3 ved för ett par veckor sen =) första bilden är på när jag växlade av den 9 meter långa takstolen med 2 spännband o en knarpa. drog in dom lutande bjälkarna in mot väggen till väggen lyfte så rev jag väggen o bar ut syllstocken så nu kan jag guta betong under takstolen o göra en ny rak vägg under.
 
  • Bild0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir säkert bra det här, men det är ju fusk att inte ha en massa sten när man gräver
 
saabdea skrev:
Blir säkert bra det här, men det är ju fusk att inte ha en massa sten när man gräver
vi hade faktiskt ett par stenar runt rabbaten vid huset typ kantsten stora som mjölkpaket,. räknas det? =)
 
bax skrev:
Det kommer väl att ramla in bilder framöver va? (se det som en order)

Här kommer en bild på mitt grävande av "navelsträngen"!
Det är faktiskt mitt huvud till vänster i gropen d^_^b
Den blir ca 160-180cm djup!

Den kommer att försörja huset med: Vatten, El, tappvatten, värme, avlopp och tryckluft!

Mycket som ska ned i kulverten med andra ord!!


Hur mycket flis förbrukar Ni andra som mest under kalla förhållanden? Räknar själv med över 400liter!
Vore kul med info om hur mycket det går åt för Er som redan är i full gång?

Hoppas ingen tar illa upp att vi lånar tråden?
F
 
  • Kulvert.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
låna tråden du, vad ska du med tryckluft till i huset? har du två garage?
 
dcdc skrev:
låna tråden du, vad ska du med tryckluft till i huset? har du två garage?

Nä men jag tänkte förhandla med frugan om jag nu när pannan flyttat ut från huset kunde få ha ett eget litet hobby / snickeri rum!

Då är det ju gött att slippa ha en kompressor brummande i huset. Ställer den isåfall i pannrummet där den kan må gott i värmen!

Dålig idé ??

F
 
nej defentitivt inte.. hade som inte hört talas om att man drar tryckluft i privathus. klockrent att slippa kompressorna. som att ha djupborrat vatten istället för att ha hydrofon i källaren.
 
dom senaste dagarna har jag hållt på med att dragit avloppet inomhus gjort klar formen för plattan fyllt på med sand kört bort ris från baksidan av lagården armerat golvet OCH fått hem pannan ikväll. hem levererad en lördag inte dåligt av grabbarna på eta/biovärmebd. ikväll somnar jag med instruktionsboken under kudden. en helt klart bra dag. måndag kl 0715 gjuter vi plattan blev inte k30 betong utan skb.hoppas den flyter ut som det är tänkt =)


(sista bilden slank med igen vet inte hur jag tar bort den, skitsamma jag sitter lycklig som på ett moln ändå)
 
  • Bild0035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
igår gjöt jag med världens bästa betong SKB (självkompakterande betong) och idag har jag slipat bort ev. ojämnheter med en abs slip med typ 5 puckar på. har täckt med plast nu p vattnat o börjat spantra upp ytterväggarna,. fler bilder kommer,.
 
  • ta bort.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu har jag börjat regla upp ytterväggarna.
takhöjden inne blir 212 cm ungefär. hade hoppats på mer men får se om det går att pressa upp mer. svårt att veta just nu. vill ju inte ha isolering mot undersidan av yttertaket. sätta upp nåt så det finns luftspalt däremmellan typ tunn plywood
 
  • tabort1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tabort2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det går fort att få upp väggarna nu ska jag bara få det rakt. inser att just nu handlar tråden inte så mycket om biobränsle. men det är ju faktiskt ett pannrum iallfall. vore jag snickare skulle jag bara regla riktigt trevligt jobb. betongen var riktigt trevligt ochså. ska göra en topp tio bästa jobben senare =)
 
  • tillfällig1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hade gäster ikväll som har solvärme och pelletseldning. helt nytt system som har nu gått i två sommrar. han försökte som hitta fel o brister på flispannan såklart. gick heldåligt för han måste jag säga. han tyckte jag hade för liten acc (2m3) han trodde flishögen skulle frysa ihop i vinter han tyckte det skulle bli problem vid låglastperioder som sommar. iomed att svårt att hålla igång brasan. det var det ena med det tredje, han fick som svar på allt. inget av påståendena är ju något bekymmer för Eta. jag la till o berättade att det var inte bara så att den eldar flis den "känner" av vad det är för kvalite o fuktighet o modulerar med luft för bästa verkningsgrad. då blev han som lite intresserad. sen frågade jag vad han gav för pelletsen per ton. o sedan var vi nog ganska överenns om att både flis o sol/pellets var bra.(flis är ju såklart bättre) båda har sina risker o nackdelar. det gäller att välja sina svagheter när man handlar för 20 år.
flisens största nackdel som jag tycker är ju att det är relativt dyrt att investera och sedan är det ju en jäkla sort att automatisera eftersom flisen har en fraktion från 1 cm till 20 cm. iallfall industriflisen som jag bygger för. undrar vad kompisen gav för sol pelletsen.
 
Det går sakta nu.. står helt still sedan 3 dar. har mycket annat som kommer i vägen jobbet och sambons nystartade förtag.
 
har satt upp sista väggen idag. imorgon blir det kanske lite isoleringsjobb. =)
 
  • Bild0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att bli bra, känns som du kör en monolog här antar jag, men jag lovar att vi läser vad du skriver även om det inte är någon som kommenterar, så bara fortsätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.