Jag är lycklig ägare till en magnifik kakelugn på mer än fyra meters höjd. Kakelugnen är dock igensatt och behöver sättas om för att tas i bruk. Detta är en stor investering och jag funderar på om det är möjligt att samtidigt "modernisera" ugnen, dvs på något sätt göra om den till en vattenmantlad biobränselpanna och även använda solcellsenergi. Det finns ju sådana moderna pannor men skulle det gå att kombinera ytterhöljet av en gammal kakelugn med modern teknik och därmed behålla kakelugnen i sin rätta miljö. Den står i en 90 kvm stor skolsal och pryder verkligen sin plats.
 
För mig låter det som ett projekt som innebär massor av pengar och tid för ett i bästa fall mediokert resultat. Kakelugnar är ståtliga pjäser och bra värmekällor. En modern vattenmantlad biobränslepanna är en ännu bättre värmekälla, men den passar inte i finrum. Låt kakelugnen pryda sin plats. Sätt om den om du vill och har råd så kan du också elda i den. Vill du ha en modern biobränslepanna så ställ den i en undanskymd vrå av huset och blanda inte ihop den med kakelugnen.

Erik
 
Kan bara instämma med Avemo, det vore synd att förstöra ugnen på insidan. Har du fått någon offert på en omsättning av ugnen?
 
håller med andra som hann före....
En kakelugn är en gammal teknisk uppfinning, ja , men man har hittills inte uppfunnit ett bättre och lika okomplicerad värmekälla som utnyttjar veden så väl, magasinerar och avger jämn värme under ett längre tid och klarar det utan elektriska hjälpmedel. Det tycker jag :).
Hur kan man modernisera något som redan är perfekt? :).

Rör, pumpar, fläktar , tankar, shuntar, isolering, reglering och alla slags manometrar , termometrar, tryckvakter och annat trams behövs i moderna vattenmantlade kaminer/ pannor för att dom ska kunna uppnå i stort sätt samma resultat som kakelugnen kan prestera .... no ja, utom badvatten och i mindre skala :). Den är dock anpassad till att värma salen den står i.

Låt den stå och imponera tills du får råd med omsättning och blir imponerad av kakelugnens andra fördelar.
Biopannans rätta plats är i uthuset eller källare med tanke på att det blir oftast några skottkärror ved att köra in för att värma ett stort hus. Olämplig trafik för en sal.
gaia
 
H
En kakelugn lever inte upp till dagens krav på utsläpp. Pyreldning är en gammal eldningsmetod som man försöker komma ifrån.
Bäst är att ha den som prydnad och förlägga eldningen någon annan stans än i bostaden.
Solvärme går ju också att komplettera med om man gör av med mycket stora mängder varmvatten under sommaren. Vanligtvis är det ju annars på vintern man behöver värme.
 
Det finns dem som försökt förbättra kakelugnen utan att för den sakens skull bygga om den till en värmepanna.

http://www.energimyndigheten.se/Global/Hushåll/P13532_1.pdf

Av alla gamla eldstäder som folk har hemma tror jag att kakelugnen ligger hyfsat bra till vad gäller utsläpp. En bra regel är att om röken är grå så eldar man inte bra. Är det riktigt kallt ute får röken vara vit, annars skall man inte se den. Eldar man som man skall så behöver inte röken synas från en kakelugn, men som framgår av bifogad fil kan det fortfarande förbättras.

Erik
 
holmertz skrev:
En kakelugn lever inte upp till dagens krav på utsläpp. Pyreldning är en gammal eldningsmetod som man försöker komma ifrån.
Bäst är att ha den som prydnad och förlägga eldningen någon annan stans än i bostaden.
Solvärme går ju också att komplettera med om man gör av med mycket stora mängder varmvatten under sommaren. Vanligtvis är det ju annars på vintern man behöver värme.
En kakelugn ska inte och har aldrig pyreldas. Själva poängen med den stora massan som lagrar energi är ju att du kan ha det varmt länge utan att pyrelda.
 
Vill också minnas att rekommendationen är att man kör några ordentliga brasor för att värma upp godset snarare än att man pyreldar.
 
Vet du var den är igensatt? Kanhända behöver du inte mura ned och upp hela kakelugnen. Har du sotluckor kan du kolla med vajer var den är igentäppt...
En 4 meter hög kakelugn bör du vara mån om, skulle till och med kunna säga att det är en välinvesterad åtgärd att renovera den på fler sätt. Dels givet värmemässigt (ok en luftvärmepump eller bergvärme är ju svårslagen skall ju nämnas innan nån annan gör det, fast man får dra till med Gudmundssons klassiska elavbrott:cool:), men detskänker även fastigheten autencitet och påverkar nog även fastighetsvärdet positivt.

holmertz skrev:
En kakelugn lever inte upp till dagens krav på utsläpp..
Ursäkta men det var lite kryptiskt inlägg. Du menar alltså att man inte skall utnyttja en sådan befintlig värmekälla och att pyreldning i kakelugn är värre än annan pyreldning?
 
Ni har nog rätt i att det antagligen inte är värt att experimentera med en sån här praktpjäs. Ugnen står dock med ryggen mot ett befintligt förråd, så min tanke vara att gömma undan alla slangar och pumpar i detta och att det inte skulle synas på utsidan. Tack för artikeln om försöken till att förbättra förbränningen i traditionella kakelugnar. Mycket intressant. Jag ska komma ihåg att följa upp detta när jag får råd att sätta om den. En kakelugnsmakare uppskattade att det skulle gå på c:a 60.000 (och det var ett par år sedan)
 
Det låter ganska dyrt tycker jag. Ska kolla upp vad några bekanta betalade för sin omsättning.

Förresten, det går inte att få in hela pannan i förrådet? Murstocken ligger ju ändå där. Inget ont om pannor givetvis, bara mån om kakelugnen.
 
Om du skall investera i en ny bränslepanna, så sätt den för guds skulle inte inomhus i finurmmen. Mycke ved skall släpas.
 
holmertz skrev:
En kakelugn lever inte upp till dagens krav på utsläpp. Pyreldning är en gammal eldningsmetod som man försöker komma ifrån.
Bäst är att ha den som prydnad och förlägga eldningen någon annan stans än i bostaden.
Solvärme går ju också att komplettera med om man gör av med mycket stora mängder varmvatten under sommaren. Vanligtvis är det ju annars på vintern man behöver värme.
Det är så skojigt(?) när folk langar in tväsäkra svar på saker de uppenbarligen inte har någon koll på över huvud taget. Man pyreldar inte i kakelugn. Kakelugnsprincipen bygger på två rejäla brasor per dygn och inget däremellan.

Att ha sin kakelugn eller annan eldstad som prydnad och inte elda i bostaden är väl inte heller ett särskilt lyckat tips om man har ett gammalt hus med gammeldags grund som tar skada om man slutar elda.
 
Kakelugnar är bra nog som de är, om de eldas rätt - 80% verkningsgrad redan som de är.
Risk för sprickor om de belastas hårdare.
Separat utrymme för panna är bättre.
Valter Isander
 
Jag är uppvuxen i ett hus med sex kakelugnar och kan bara instämma i att det är en fantastisk uppfinning, om man eldar den som en kakelugn och inte som en öppen spis, dvs ser till att långsamt stänga spjället. (Vet inte om det är detta Holmertz kallar pyreldning, men jag har då inte varit med om något pyrande?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.