Hej,
vi har Uponors M6 dosor med PEX i vårt nybyggda badrum och när rörisen installerade dom noterade jag att han inte använde varken gängtejp eller lin utan bara drog åt dom som dom satt. Min fråga är, kommer det hålla tätt ändå?

Det är ju ändå den kon-formade stödhylsan som man pressar upp och ev. läckage kommer ju i skyddsröret, så det är säkert ingen fara. Vill bara höra er åsikt så jag kan släppa det, inte så mycket att göra åt ändå nu när kaklet sitter uppe.
 
PEX dosor finns i flera varianter och av flera fabrikat, men inte till något av dessa skall gängtejp användas. Inte något annat heller för den delen. Det du kallar konformad stödhylsa tätar med konan i framkant och nyper åt som klämring i bakkant. En gång dragen till rätt moment så går den inte att ta bort från slangen, men det går att lossa och återmontera slangen till vinkelkopplingen om man så önskar. Men det lär knappast vara akttuellt med dessa dosor.

Gängtejp skall för övrigt undvikas så lång det går. Proffs använder lin och pasta där amatören kör med tejp. En fördel är att ett linförband inte är lika känsligt om man backar i gängan en bit och det är klart enklare att få tätt direkt.
 
Tack för det SvenD, trodde det var så men ville bara ha det bekräftat, nu kan jag släppa det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.