Hej!

Jag funderar på att köpa denna kamin.
Säljaren säger att emaljen är borta på några ställen och att några av de eldfasta stenarna i, är spruckna och lösa. Han säger också att han har varit i kontakt med en som renoverar kaminer, denna person har sagt att det är saker som man fixar lätt.


Är det sådana saker som man kan göra själv? Tips på hur man gör?
Eller måste man anlita någon? Ca kostnad?
 
  • 3426029302.jpg
Hemmakatten
Om det nu är så enkelt att fixa kaminen och säljaren dessutom har kontakt med kaminrenoverare så tycker jag det är lite märkligt att säljaren inte fixat dessa "enkla" saker själv innan försäljning.
 
Det var ju en tanke.

Kanske är så att han inte ids lägga ner tid på den utan bara vill bli av med den?

Mina frågor kvarstår:
Är det sådana saker som man kan göra själv? Tips på hur man gör? Är materialkostnaden dyr?
Eller måste man anlita någon? Ca kostnad?
 
emaljen går ej att reparera ( ska brännas i höga temp) men tegel inne går att fixa så det sitter fast på plats. Sprickor i tegel putsar man över. Tror att det är ugncement man använder till det. Lösa stenar har jag sett på Bauhaus ( schamotte tegel ?).

Ska du ha kamin till prydnad i vardagsrummet så ska du kanske leta efter en som har snyggare yta utan skadad emalj typ naket gjutjärn som man kan fixa till med ugnsvärta så det blir som nytt. Kolla att den är komplett - roster , fungerande spjäll, ej skeva luckor som går lätt att öppna och stänga tätt osv.
Ska den stå i garage så kan det kanske kvitta om emaljen är skadat ?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.