Hej!
Vi är spekulanter på ett fritidshus som enligt säljaren är byggt av tyckinpregnerat virke.
Frågan är om det är så fördelaktigt, med tanke på att tryckinpregnerat kan avge hälsofarliga gifter. Huset är byggt på 70-talet och jag vet inte vilka gifter som användes vid denna tidpunkt för tryckinpregnering.
Undrar om någon i forumet är kunnig och kan hjälpa mig i denna fråga.
MVH
fixaren 1
 
Yulp !
Det skulle jag inte vilja bo i.
Som sagt tryckat virke, särskilt för ett par år sen, innehåller bland annat koppar och andra gifter.
Dessutom kan det avge obehaglig lukt...

Varför skulle man bygga ett helt hus i det !??
Tryckimpregnerat virke brukar man ju bara ha i syllar möjligen och för staket, altaner och dylikt...
Är ni säkra på att säljaren inte är ute och syklar och menar ngt annat tex att det finns tryckat virke i konstruktionen ngn stans, eller att virket har behandlats på ngt särskilt sätt (kanske inte med tryckimpregnering på sedvanligt sätt - men istället för målning eller ngt !?)

/K
 
Hej, klaskarlsson. Tack för ditt svar. Det var precis vad vi misstänkte, att tryckt virke innehåller vissa gifter, men trodde att det blev bättre efter hand.
Vi skall titta på huset idag, måndag och göra närmare efterforskningar hur det är byggt.
MVH
fixaren 1
 
fixaren 1 skrev:
Hej, klaskarlsson. Tack för ditt svar. Det var precis vad vi misstänkte, att tryckt virke innehåller vissa gifter, men trodde att det blev bättre efter hand.
Vi skall titta på huset idag, måndag och göra närmare efterforskningar hur det är byggt.
MVH
fixaren 1
Tryckat virke brukar iof avge det mesta de första åren - men det är OM det ligger öppet.

Jag är som sagt otroligt skeptisk till ett hus helt byggt i det :(
Det finns många ytor som inte är så väl ventilerade alls då . . .

Det finns ju tex exempel där man lagt tryckat virke på betonggrund, i hus byggda på 70 talet har jag för mig, och där man flera årtionden senare har blivit sjuk/allergisk och har konstaterat att det beror på dessa reglar som avgivit små mängder ångor under en lång tid

/K
 
Det har varit uppe i andra trådar angående tryckt virke i konstruktionen.
Jag minns det som att tryckt virke i konstruktionen uppfattas som onödigt då bygget inte ska innehålla fukt. En torr vägg tex behöver inte ha tryckt virke som skydd för röta.

Gifterna i virket är ett minus men det farliga är också bra för bekämpningen av rötan tex.

Utan att vara expert.
Torra väggar - inget tryckt virke. Bra för alla.
Giftigt tryckt virke - håller länge.
"Icke" giftigt tryckt virke - bara minus.

Nu pratar vi om en trähus (om jag fattat det rätt), det borde göra det fullt möjligt att "renovera" med enkla medel. Rent av göra det i egen takt och själv.
 
Redigerat:
Undrar om det är bra om fasadbrädorna är av tryckt virke. I detta fall är inget övrigt i konstruktionen av tryckimpregnerat virke .
 
Jag kan inte se något direkt fel med att ha tryckt virke i fasaden.
Som amatör så ser jag ett problem med att använda tryckt virke i reglar tex.
Det har med min rädsla för att bygga in fukt och kemikalier i väggarna.
 
Gammalt tryckt virke får en speciell odör när den blir återfuktad, så ni lär känna lukten av vattenläckage ... skulle vända på klacken om det nu verkligen stämmer
 
Förmodligen bara panelen som består av tryckt virke. Mäklaren visste inget om det, men skulle undersöka saken närmare, sa han. Ägaren av fritidshuset bor utomlands och svårt att få kontakt med för tillfället.
Det var grannarna som upplyste mig om byggmatrialet, men de visste inte om grundkonstruktionen, bottenbjälklag och reglar också består av tryckt virke.
Jag börjar bli fundersam i vilket fall.
Tack för alla svar.
MVH
fixaren 1
 
Låt säga att huset ligger kanon och allt annat ser okej ut. Då har ni bara ett enkelt panelbyte till er sommardröm. Använd det som argument för lägre pris.
 
Tack för tipset, men det finns andra spekulanter som inte känner till vad huset innehåller för slags virke. Det beror på vad de bjuder. Blir vi ensamma om objektet kan vi argumentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.