Vi har en rejäl fuktskada uppifrån i vår vindslägenhet. Oklart ännu om det är från ett läckande rör, kondens, läckande yttertak, eller vad källan är, men det kommer säkerligen att vara så att hela vårt innertak och eventuellt väggar behöver mögelsaneras (mögel konstaterat i testöppning av taket), och vi behöver flytta ut. Har bostadsrättsföreningen skyldighet att hålla med ersättningslägenhet?

Eller hur är vår möjlighet att få ersättning (utöver noll i månadsavgift vilket jag tar för givet) för boende- och flyttkostnad om vi ordnar något själva?
 
Låter ju som en fråga för försäkringsbolaget, antingen ert eller föreningens.
 
Om det är ett rör som sprungit läck så lär väl föreningens försäkringsbolag stå för det. Om det däremot är kondens eller läckande yttertak så tror jag inte det (hoppas jag har fel!).

Vår egen hemförsäkring (Trygg-Hansa) lär ju inte täcka vattenskada som kommit utifrån lägenheten.

Men oavsett det, vad har föreningen och deras försäkringsbolag för skyldighet att hålla oss med ersättningslägenhet/ersättning för sådan? Vår förening är liten och det här lär bli en ekonomisk katastrof för dem/oss, så de lär inte släppa till ersättning utan vidare. Jag vill veta vilka rättigheter jag har gentemot föreningen innan jag tar upp det med föreningens styrelse.

(Som en liten icke-juridisk sidofråga: taket består av (inifrån) gips-gips-plankor-plastskikt-isolering-{metertjockt utrymme med ventilationstrummor, kablar, rör, etc}-plankor-plåttak, allt hålles uppe av bjälkar och reglar i trä. Det innersta lagret med plankor är genomblött och har mögel. Jag antar att de tre innersta lagren måste bytas ut, men hur är det med resten? Torkar man ut det eller behöver man byta ut reglar och bjälkar också? Hur lång tid tar det i så fall?)
 
En sak jag reagerar på. du talar om föreningen som en 3:e person. Du är föreningen lika mycket som din granne. Hade det handlat om hyresrätt kan man prata om dem och oss. Det ger kostnadstänket en annan vinkel.

Men generellt sett så kan man säga att är det en skada som har uppståt på grund av bristande underhåll från föreningens sida, dvs det som föreningen har underhållsansvar för. (Ni alla betalar för) Så skall du gå skadelös ur det.
Är skadan ej pga bristande underhåll så skall föreningen stå för kostnaden för att komma åt problemet och du får stå för ytskiktet via ditt bostadsrättstillägg i försäkringen.

Mig veterligen har föreningen i sig inget ansvar att ordna annat boende.

För min egna del så råkade jag ut för en vattenläcka på en radiator, inte pga bristande underhåll utan pga klantig hantverkare. Jag fick ta hela kostnaden för att återställa efter att föreningen hade tagigt kostnaden för att riva och torka. Som väl har vi extra lägenheter som vi hyr ut som jag under tiden fick använda. Men det var enbart vänlighet från föreningen sida.
Den kostnad jag fick ta var min självrisk för bostadsrättstillägget, föreningen fick sin självrisk sen fick det hela regressas mot rörfirman

Är du osäker är det bästa du kan göra att kontakta en jurist på området
 
Tekniskt räcker det INTE att bara byta material. Givetvis måste man söka orsaken till eländet och åtgärda grundligt. Jag gissar att problemet beror på obefintlig ventilation. Fuktspärr och isolering har samlat kondens. Därför räcker det inte med att torka upp och montera nytt som om inget hänt. Man måste konstruera bättre!

Tidsåtgången? Själva saneringen och byggprocessen kan i klok regi fixas på ett fåtal veckor. MEN innan ni kommit så långt måste mycket annat planeras, diskuteras och dra ut på tiden. Och ert stora problem är att ert hem är ohälsosamt att vistas i.

Om du inte redan gjort det bör du förstås kontakta ditt försäkringsbolag. Din skada är fullt jämförbar med att du måste flytta ut i samband med brand. Möjligen måste du komplettera din anmälan till försäkringsbolaget med ett intyg från hälsovårdsinspektör, att din bostad utgör sanitär olägenhet.
 
billy_baver, självklart måste man åtgärda orsaken till problemet, men ur ett tidsperspektiv så är ventilera vinden (troligt) eller laga ett rör (mindre troligt) inte så intressant - det går mycket fortare än att sanera möglet. Mögelsaneringen är det avgörande för hur länge vi kommer att vara tvungna att bo någon annanstans, och jag har en orolig fru som behöver lugnas.

Tack för påpekandet om ohälsan. Jag HAR nyst och kliat mer än vanligt sista dagarna, men det är ju mycket pollen i luften också så det är svårt att veta vad det beror på. Jag skall ta kontakt med Trygg-Hansa så fort de öppnar i morgon bitti.
 
Vi fick nyligen utrymma vår lägenhet i nästan 5 månader p.g.a. att grannen ovanför orsakade en vattenläcka ner till oss.

Under den tiden så betalade vi alla kostnader som hörde till lägenheten men försäkringsbolaget (vårt eget) betalade alla kostnader för det extra boendet inkl. längre jobbresor, mobilt bredband i ersättningsboendet, flyttkostnader, tid som vi fick lägga ner på flytt, flyttstäd, tvätt och städning efter skadan. De ersatte också sådant som blev förstört av vattenmassorna (taklampor och säng) Självrisken kommer vi att kräva av vår granne.

Föreningens försäkringsbolag ordnade med återställning av lägenheten (tapeter, målning och taklampor).
 
Vi ordnade ersättningsboendet själva genom att flytta med hela familjen hem till mina föräldrar. Efter några veckor blev vi erbjudna en lägenhet av försäkringsbolaget.
 
Tack alla för era råd. För den som är intresserad av hur det gått:
Oss och föreningen
1. Föreningens första inställning (efter att ha rådgjort med SBC) var att "så länge det finns badrum och kök så behöver man inte tillhandahålla alternativt boende". Att lägenheten skulle vara en byggarbetsplats med alla tak och väggar utrivna spelade tydligen ingen roll. Så länge det finns kök och badrum räknas lägenheten som beboelig, vilket tydligen är det som sätter gränserna för vad föreningen är skyldig att göra.
2. När de konsulterade SBC igen och berättade om möglet så gjorde det lägenheten till obeboelig och de har accepterat viss ansvar för vår situation. Som tur är finns det en granne som vill hyra ut i andra hand, och nu verkar det som att föreningen kommer att hyra den åt oss.

Nyckeln tycks vara definitionen av "beboelig" och jag misstänker att kraven i själva verket är lite högre än "det skall finnas kök och badrum".

Under tiden som ett alternativt boende klaras ut bor vi hos en släkting, men hon har det väldigt litet så det är ingen långsiktig lösning.

Försäkringsbolagen
1, Vårt försäkringsbolag (Trygg Hansa) är helt ointresserade av att lämna någon ersättning så länge skadan kommer utifrån.
2. Föreningens försäkringsbolag är inte heller intresserade eftersom felet inte beror på en oförutsedd händelse (typ vattenrör som läcker).
Föreningen har en byggnadsingenjörsfirma vi rådgör med i byggärenden, och deras jurist tittar just nu lite närmare på vilka möjligheter det finns att driva det vidare mot försäkringsbolagen, men med små förhoppningar.

Det finns idéer om varför problemet har uppstått och vad det är som behöver göras åt det, men jag bör nog inte skriva detaljer här innan förhandlingar med försäkringsbolagen är klara.

Status just nu
Så som det ser ut just nu kommer vi själva att få stå för att besvär och kostnaderna i samband med flytten, medan föreningen står för resten. Men precis som frohike påpekade så är vi ju en del av föreningen (en väldigt stor del också eftersom vi har en stor lägenhet i en mycket liten förening), och det är väldigt mycket i vårt intresse att få över delar av kostnaderna till något av försäkringsbolagen.

Vilket gör att den ursprungliga frågeställningen ändrats en hel del. :)

byggankan, vilket försäkringsbolag har du? Gjorde du något speciellt för att få dem att ta på sig ersättningen?

Vad gäller föreningens försäkringsbolags skyldighet att ersätta föreningen: gör det skillnad om det är frågan om bristande underhåll eller felaktig konstruktion?
 
För bristande underhåll kan man inte lasta någon annan än föreningen. Däremot för ett konstruktionsfel skulle föreningen möjligen kunna kräva ersättning av ansvarig konstruktör. Då bör försäkringen åtminstone täcka stor del av de rättsliga kostnaderna.

Beträffande inställningen hos ert eget försäkringsbolag skulle jag i ert ställe kontakta konsumenternas försäkringsbyrå för ett gott råd (08-22 58 00). Jag tycker inte att du utan vidare ska acceptera Trygg Hansas beslut.
 
O
ni har väl brf tilläget på försäkringen? ytskiktet i er lägenhet är erat ansvar att fixa, även fast ni inte orsakade felet. Så där borde er försäkring gå in och täcka.
 
Vi har länsförsäkringar och vi gjorde absolut ingenting för att de skulle betala mer än att först ringa och anmäla skadan och sedan skicka in underlag för vår arbetstid och våra extra utgifter. De var väldigt hjälpsamma på telefonen och räknade upp en massa saker som vi kunde få ersättning för som vi själva inte tänkt på (som t.ex hyra av släp, bredband och ökade resekostnader till arbetet).

Att vi tog vår försäkring hos dom från första början berodde mycket på att mina föräldrar har det försäkringsbolaget och tycker det är så skönt att de aldrig är något tjafs utan när en skada uppstått har de fått ersättning och de har bl.a. haft 3 vattenskador i samma rum p.g.a. akvarium som gått sönder...

Även om ert försäkringsbolag inte tycker att de ska ersätta er så borde de kunna hjälpa er med vem som borde göra det för det är ju givet att ni inte själva ska stå för kostnaderna.

Vid vårt första samtal med försäkringsbolaget så sa den jag pratade med att de betalade våra kostnader och om de senare ansåg att det inte skulle vara dom som gjorde det så skulle de i sin tur kräva ersättning av grannens eller föreningens försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.