Hej,
Vi ska snart få tillgång till fiber. Fiberkabeln kommer till en box som är inne i huset. Från boxen ska det sen gå datakabel till alla uttag, för tv, dator telefon. Den gamla antenn och telefonkabeln är infälld i rör i väggarna och den är ju i serie från rum till rum. Vi hade tänkt dra in datakabeln i röret på samma gång som vi drar ut den gamla kabeln. Nu till min fråga, Kan man dra datakabeln på samma sätt också så att den dras i serie från uttag till uttag och i så fall måste det installeras någon extra dosa då vid uttagen för att det ska fungera? Eller är det så att man måste dra 1 datakabel för varje uttag? Så om man t.ex har 2 uttag i samma rum så måste det dras 2 skilda kablar till uttagen från fiber-kopplingsboxen?

Hälsningar

Anders
 
Man bygger normalt ett stjärnnät så seriekoppling går bort.
 
Att seriekoppla nätverk var något man pysslade med förr... på 90-talet, sk TokenRing. Men visst är det möjligt att göra. Jag skulle dock rekommendera att du överväger trådlöst nätverk och funderar på att dra nya rör innan denna lösning, som inte är felaktig men kanske aningen okonventionell.

Lösningen är att du drar nätverkskabel genom rören och att du i varje dosa (gammalt jack) snurrar upp ett par extra varv kabel. Detta gör att du har lite kabel att jobba med när du bestämmer dig för att använda nätverk i just det rummet.

När du sedan vill få ett nätverksuttag i rummet, tar du ut det lilla ihopsnurrade kabelnystanet och klipper av kabeln. Kontaktera de två ändarna. Sen får du koppla en liten switch vid varje punkt, exempelvis en 4-portars. De två ändarna trycker du in i switchen, port 1 och 2.

Nu har du skapat två kontakter som du kan använda i rummet, gör likadant för varje rum du vill ha nätverk i.

Problemet med detta sätt är ju att du måste ha en switch i varje rum, och switchen behöver el. Visst du skulle kunna köra med switchar som kraftmatas via nätverket men detta är endast att rekommendera om du har en massa pengar du behöver göra av med, PoE switchar är nämligen inte speciellt billiga. Sen blir ju installationen inte speciellt snygg.

Lycka till
 
Redigerat:
Tack så mycket för de snabba svaren!

Hälsningar

Anders
 
Vi har diskuterat om det är möjligt dra in två nätverkskablar per rör, och att låta den ena kabeln fortsätta till nästa rum i det befintliga röret.
Ett par i telefonröret och ett par i kabel-TV-röret.
OM det nu går att dra ut de gamla kablarna.
Sedan får man väl överväga gömma någon kabel bakom tak- eller golvlist. Eller spika upp den. Eller lägga dem i en plastkanal.
 
Om du vill komma smärtfritt undan - och jag tolkar det så - så skaffa en trådlös n-router och en trådlös telefon.

Sedan drar du bara kabel till de rum där du har TV idag.

Klart.
 
Det går att dra 2 st cat5e i ett vanligt VP-16 rör utan större bekymmer. Har även dragit 3 st i ett rör som var helt utan böjar, men även om det går är det inget jag skulle rekomendera
 
Med ett bra glidmedel samt att hålla tummarna för att det inte är några dåligt gjorda skarvar eller skarpa böjar så ska du få i två kablar. Kat 5e är certifierad för 100Mbit och mer är svårt att ha behov av i hemmet. Och med de korta avstånd som det handlar om i ett hus kommer det med all sannolikhet att gå bra att köra 1Gbit också.

Mvh Jens
 
Jag undrar hur det är om man drar datakabeln i rör. Det ska väl vara en rj 45 kontakt på datakabelns ända, det finns väl en specialtång att sätta fast rj 45 med. Är det svårt att sätta fast en rj 45 på datakabeln så att man får riktigt bra kontakt? Det var en som sade åt mig att man borde köpa kabel som har rj 45 fastsatt färdigt för att det är väldigt svårt att få fastsatt en rj 45 så att det blir bra kontakt, är det sant? I så fall om man ska dra datakabel i rör och rj 45 sitter fast på kabelns ända så då blir det säkert svårt att lyckas med kabeldragningen.

Mvh Anders
 
Du drar aldrig kabel MED kontakt genom ett rör. Dessutom ska du inte ha RJ45 i ändarna utan du ska ha nätverksuttag i båda ändarna. Sladdarna som du sen kopplar in i nätverksuttagen ska ha RJ45 i båda ändarna av kabeln. När man har lärt sig att kontaktera är det varken svårt eller krångligt. Bara man gör på rätt sätt.

A och O är bra och vettigt material. Vad är det? Tja, jag skulle inte handla på tex Biltema (har provat att hjälpa en granne som hade köpt prylar på Biltema, de uttagen gick sönder direkt när vi skulle skruva upp dem!), Jula eller liknande. Försök istället att handla från tex www.direktronik.se (deras hemsida verkar nere just nu, konstigt). Därifrån har jag handlat grejer och de håller bra kvalitet.

Ett par saker att tänka på: det finns två typer av kabel: patch-kabel och installationskabel. Patchkabel är gjord för att böjas och "misshandlas". Den använder man när man gör nätverkskablar som ska användas mellan en dator och ett nätverksuttag. Eller i en sk patchpanel. Den andra typen av kabel (installation) är gjord för att dras i rör i väggarna samt kopplas in i nätverksuttag. Använder man fel kabel kan man få väldigt svårt att få kontakt när kablarna ska in i ett nätverksuttag.

När sidan väl fungerar igen kan jag säkert kolla ut lämplig kabel till dig.

Läs gärna Nätverksskolan som är klistrad här i forumet. Den ger mycket bra grundkunskap.

Sammanfattningsvis: ett korrekt nätverk ser ut så här:

Korskopplingspunkt:
Inkommande fiber/ADSL (kopplas in till switchen för att få tillgång till internet)
switch (används för att koppla in de uttag som ska vara aktiva)
korskopplingspanel (hit dras alla kablar från de olika rummen)

Kabeldragning:
Till de berörda rummen går minst en kabel. Kopplas in i korskopplingspanelen i korskopplingspunkten samt i ett nätverksuttag i det aktuella rummet.

Koppla in dator:
Du kopplar då en nätverkskabel mellan nätverksuttaget till datorn.

Mvh Jens
 
Har själv använt biltemas kabel, uttag, kroneverktyg samt rj45-tång och kontakter, samt patchpanel från kjell.com och det fungerar.
 
Det är bra då det finns forum som detta, alltid blir man klokare:)

Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.