Hej!

Vi har köpt ett hus från 44 i puts och lättbetong (tror jag). I en av innerväggarna (med största sannorlikhet bärande) skulle vi vilja öppna upp så att vi får en öppning mellan vardagsrum och kök.
På ett ungefär: hur mycket kan det kosta att riva upp en ingång i bärande vägg om en fackman/hantverkare skulle göra det?
Ingången ska va lite bredare än en vanlig dörr.

Tack på förhand!
 
Hej! Genomförde precis samma sak igår. Våra väggar består av gammal lerig tegel som på denna våning ligger olika på vartannat lager. Jag köpte två armerade lättbetong(?)balkar i önskad längd som lades på väggarna så att bredden skulle stämma. Det var inte många slantar de kostade, under 1000-lappen. Arbetet för två man tog ett par timmar; hugga ner befintlig vägg, forsla bort bråtet och sätta balkarna på plats. Nu återstår finliret för att det ska bli snyggt. Priset beror på hur mycket hantverkarna tar.
 
Du får gärna återkomma med slutkostnaden då jobbet är utfört tack.
 
Jag hade ett bärande "Pizzavalv" i en vägg i källaren som jag vägde av med hjälp av en 100mm HEA balk. Jag stämpade upp takreglarna, knackade bort teglet och satte in balken i hålet. Därefter hyrde jag en Husqvarna K3000 Wet (http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=81107&pid=83290) från Ramirent och kapade upp rätt storlek i väggen. Kostnaden blev 700 spänn för balken, 100 spänn för stämpar samt 500 spänn för kapen/klingan. Gick på mindre än 5 timmar från det att jag åkte och hyrde materialet tills jag lämnade tillbaka det. Sedan tog det 2 timmar att dammsuga upp allt damm som blev av kapen (även med våt-lösningen så dammade det på rätt rejält), men det är en annan sak. Om du är osäker ber du en någon kunnig räkna på hållfastheten. Behöver du en balk har jag en 1300mm bred till övers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.