Är på gång att köpa en trädgårdstraktor som skall användas till gräsklippning först och främst. Jag är inne på att köpa en från Partner då jag tycker att dom har bra priser, har egentligen inte hittat något jämförbart alternativ i den prisklassen 10000-15000kr.

Jag har kollat på den minsta modellen P11577RB på Jula för 12995:- med uppsamlare och tycker den verkar som ett bra alternativ. Det enda jag är lite osäker på är om klippbredden på 77cm räcker till. Tomten är på 3800m2 varav ca 2500m2 är gräsmatta, den är helt plan och inte så mycket trånga passager, rabatter träd mm.

Frågan är om den jag tittat på räcker till eller om jag ska satsa på den lite större P125107 med klippbredd på 107cm som är 1000-lappen dyrare men utan uppsamlare. Eller finns det några andra bra alternativ?
 
På den gräsytan så klarar du dig nog mer än väl med den klippbredden, uppsamlare saknar jag på min gamla klippare och är nog guld värd, bara den inkl nya knivar som behövs så kostar det mig 5000 att köpa till min traktor.

Själv har jag ca 4ggr så stor yta med en 85-90cm bredd och tar nog om man klipper nonstop 7-8h att klippa, visserligen mestadels grästäkt men som måste klippas för att unvika tuvorna :)

Kolla runt lite först vad som finns och jämför, är många som har driver nu på diverse klippare.
 
Milkshaken
jag vet att en del tycker det är praktiskt med uppsamlare, så det inte dras in en massa gräs o sånt i huset, men... För gräsmattan så är det bättre att det klippet får ligga kvar. Bästa gödningen så att säga.

Likaså när hösten kommer att man inte samlar upp lövet, utan klipper det och sprider ut det över mattan, då har maskar och microorganismer att leva på under snötäcket, och det gör under för gräset till våren.

Men detta var bara en parentes.
Det enda vad gäller klippbredder är att det tar lite längre tid att klippa en matta ju mindre bredden är.
Själv har jag 107cm frontbord, det går nästan för snabbt att klippa tycker jag. då det är bland den bästa avkopplingen jag vet att sitta och tuffa runt på Stigan med några öl...:)
 
Fundera ett varv till på varför det inte finns så många gångbara alternativ i den prisklassen.
 
Jo jag är medveten om det alltid finns en koppling mellan pris och kvalité. Som jag ser det så har väl Partner, Stiga, Husqvarna, Jonsered och MTD alla någon eller några modeller i det prisspannet. Men som jag ser det så får jag mest effekt och klippbredd för pengarna hos Partner. Men kasnke lite sämre kvalitet?
Och den erfarenhet jag har av Partner så tycker jag att den är helt ok men då ska jag säga att jag har egentligen ingen erfarenhet av trädgårdstraktorer av de andra märkena.

Ska kolla vidare lite mer och försöka se fler modeller i butik. Är det någon som vet några bra handlare i Örebrotrakten?
 
Angående partner och kvalite:
Mina föräldrar har en Partner trädgårdstraktor som dom har haft i minst 10 år, och det enda som har behövt bytas är remmarna och batteriet.
Med andra ord så har den funkat väldigt bra.
Därför valde jag en Partner klippare när jag skulle köpa förra året ( en sån man går efter ), och det var det sämsta köp jag gjort!
Stagen till dom bakre hjulen är så svaga att jag krökte det ena första gången jag använde den, fästet till handtaget hoppar isär ibland, den drar väldigt mycket bensin m.m.
Det enda roliga är att den har elstart.
 
Välj den dyrare Partnern med bredare klippbredd. Om du har stora plana ytor finns ingen anledning att välja en klippare med smalt klippbord.

Glöm uppsamlare! På 2500 kvm blir det enorma mängder gräs.

Partner ingår i samma koncern (Electrolux) som Husqvarna och Jonsered men ligger i lite lägre prisnivå. Men sämre kvalité? Vad som säkert skiljer är motorn. Vet att Husqvarna bl a använder Kohlermotorer som är betydligt trevligare än Briggs&Stratton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.