Hej,
Jag sitter och planerar ett litet altanprojekt. Den blir 6m längs fasaden och 4,8m ut. Bärlina blir 195 på plint och 170 i golvbjälk.
Jag kan inte fästa innersta bärlinan i husväggen, har därför tänkt mig plint nära fasaden (<=60cm). Då uppstår ett litet problem. Jag får inte plats med 195:an under 170-golvbjälken där för att bära upp. Jag får plats med 195 linan, så tänker därför lägga 170-golvbjälkarna halvt i halvt i denna och låta de gå vidare in till fasaden, där avslutat med en 170 precis intill fasad för att bilda en ram, men ej förankrad i fasaden. Denna konstruktion skapar ett <=60cm överhäng från bärlinan i innerkant på altanen vilket jag tror mig är ok. Blir det sviktkänsla när balkarna ligger kan jag ju alltid kottla på lite för avstyvning.

Nu till frågan. Halvt i halvt är ju roligt och rätt enligt gammal och vis, men.. Får man till samma bärighet genom att kottla emellan sista biten in till "ramen" som avslutar mot fasad med stolpskor i bägge ändar?
 
...Menar naturligtvis balkskor... inte stolpskor...
Det hade ju varit smidigt att slippa jacka ur linan och alla golvbjälk menar jag... och istället kapa golvbjälket till bärlinan... sedan börja om på andra sidan med balkskor..vad tror ni, vad är brukligt att göra?
 
Om jag förstått rätt hur du tänker göra.

Du får ju en brottsanvisning där du jackar ur som kommer försvaga linan.
det bästa är nog att ta en tunnare lina sen lägga en bit uppe på som hamnar emellan reglarna det är nog lättare att få det helt tajt då. Det får ju inte finnas nått glapp i urtaget, för då kommer det svikta, ev även gå av.
Jag skulle nog göra linan i ett tunnare material och sen lägga en bit emellan som jag limmar/skruvar fast.
 
Ja.. jag har funderat på järnbalk i botten istället... då är ju bärighetsproblematiken löst... men det känns tråkigt och framförallt inte rostfritt.

Nån som vet hur man dimensionerar med en sån balk, typ I balk i samma bärförmåga som 45x195?

En grej är ju att epoxylimma klaffarna för 100% anläggning. Fast det är ju oxå meckigt. Egentligen skulle jag behöve ett stålbeslag som lades som en bygel över 195:an, med en balksko i var ända som jag lät golvbjälket avsluta mot 195:an i och sedan låta en kortling gå vidare in till vägg från andra sidan i... men en sån har jag aldrig sett?
 
tar du en H-balk i järn så tror jag att en 80x80mm är helt klart överdimentionerad. Jag har själv en 100x100 2 meter och lägger jag upp den i ändarna så är den som ett städ mittpå.. Hur långt har du mellan uppläggen (plintarna)

Tyvärr så är mina dimentionerings böcker undanpackade...
 
Där är cc150 på plintarna...
 
P
Jag har precis samma problem. Men jag har funderat på att ha lagom storlek på golvbjälkar och sen har en tunnare inre bärlina med många stolpar och yttre bärlinor med normal mängd stolpar. Har dock inte mätt alla mått ännu. Har också flera problem. Altan i vinkel med dörrar på båda sidor som sitter lite olika i höjd plus att marken lutar olika... Ska låna en rotationslaser....
 
TheStills skrev:
..... ....Altan i vinkel med dörrar på båda sidor som sitter lite olika i höjd plus att marken lutar olika... Ska låna en rotationslaser....

Jag vägde av nivåerna med 10 meters 10mm transparent slang köpt på biltema för nåt år sedan för ca 40 spänn eller nåt. Det blev perfekt våg. Ett gammalt trick man kanske inte tänker på nu med allt teknikutbud..
 
P
Jo slang går ju att använda (har tänkt att köpa en för enkel mätning) men är man "storkund" på Ramirent som jag så är det inga problem.....

Tillbaka till problemet. Är det någon som har någon åsikt om att har tunnare inre bärlina med flera stolpar? SKulle det funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.