Vår grannes garage står precis i tomtgränsen (byggt för länge sedan) och garagets ena långsida vetter mot vår innergård. Han har redan nu fyra fönster som vetter in mot gården och nu vill ha sätt dit ytterligare ett - mot vår vilja! Han påstår att han får göra vad han vill med sitt hus medan jag säger att han måste ha vårt godkännande. Han tänker sätta dit fönstret i vilket fall som helst och förmodligen kommer han även att gå rakt in i vårt trädgård för att komma till från utsidan av garaget. Vem har rätt?:O
 
Han behöver väl bygglov!?
 
Han påstår att han inte behöver lov! Vare sig från byggnadsnämnden eller från oss!
 
Ring byggnadsnämnden och fråga?

Är det tätbebyggt område?
 
Sätt upp ett STORT armeringsnät, på fristående stolpar, låt en murgröna växa och placera detta framför hans fönster, problemet med insynen löst.
Dock så förstår jag inte riktigt problemet, han vill sätta fönster i garaget, bor han i garaget? Eller står han och "spanar" därifrån?
 
Jag har svårt att tänka mig annat än att åtgärden är bygglovspliktig. Byggnadens exteriör påverkas, och byggnaden som sådan skulle absolut kräva bygglov om den uppförts idag.

Om grannen måste begära bygglov får ni som sakägare yttra er. Men observera att byggnadsnämnden mycket väl kan bevilja bygglov, trots att ni inte medger fönstersättningen.

Ligger byggnaden så nära tomtgränsen att grannen måste beträda er tomt för att sköta underhållet betvivlar jag att ni kan hindra honom. Om du lägger ut frågan under "juridik" kanske du får bättre svar.
 
Grannen ska väl få ha fönster precis hur han vill?

Men att vara på er tomt är inget han har rätt till. Sätt upp något insyns skydd om ni störs av fönstret så mycket.
 
Mikael_L
Brandskyddskraven på ev framtida byggnader på er egna tomt skärps också om han tar upp fönster i sitt hus så nära tomtgränsen.

Sätter han ett fönster som uppfyller EI60 så påverkar det troligen inte någon av era befintliga eller framtida byggnader. Men sätter han ett oklassat fönster så hamnar hela brandcellskravet på er byggnad.

Är det detaljplanelagt område krävs det bygglov så gott som 100% säkert.
Är det utom planlagt område är jag lite osäker på vad som gäller, men å andra sidan vill jag minnas att alla åtgärder närmare 4,5 meter tomtgräns kräver rågrannens godkännande.


OBS. Allt jag skrev är kvalificerade gissningar, jag tror det är så, men ni måste ta reda på sakförhållandena bättre själv innan ni går vidare.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Brandskyddskraven på ev framtida byggnader på er egna tomt skärps också om han tar upp fönster i sitt hus så nära tomtgränsen.

Sätter han ett fönster som uppfyller EI60 så påverkar det troligen inte någon av era befintliga eller framtida byggnader. Men sätter han ett oklassat fönster så hamnar hela brandcellskravet på er byggnad.

Är det detaljplanelagt område krävs det bygglov så gott som 100% säkert.
Är det utom planlagt område är jag lite osäker på vad som gäller, men å andra sidan vill jag minnas att alla åtgärder närmare 4,5 meter tomtgräns kräver rågrannens godkännande.


OBS. Allt jag skrev är kvalificerade gissningar, jag tror det är så, men ni måste ta reda på sakförhållandena bättre själv innan ni går vidare.
Kan bidra med egna erfarenheter. Jag bor på en fastighet utom planlagt område - men inom samlad bebyggelse. Jag var tvungen att få grannarnas godkännande när jag nyligen ansökte om att bygga en altan. Trots att närmaste granne ligger långt över 5 m från tillbyggnaden. Tydligen är det så, enligt kommungubben, så att nästan alla byggnationer måste godkännas av grannarna när man ligger utom planlagt område. Att det är själva poängen med detaljplanen, att slippa göra individuella bedömningar i varje fråga.
 
I t.ex.högexploaterade radhusområden där man från början byggt på tomtgräns mot granne finns i förutsättningarna för det ursprungliga bygglovet oftast någon passus ex.vis.för ett fönster i ett dylikt garage på tomtgräns som drabbar grannens uteplats eller likn.med störande insyn.
I ej högexploaterade villaområden där man kunnat innehålla normala 4,5 m till tomgräns blir detta enkelt att gardera sig mot med bl.a anordnande av träd ,buskar ,plank med klängväxter osv.
Grannen måste i detta fall ha bygglov för ändring i fasaden som märkbart påverkar närboende..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.