Har idag en CTC 1100 olje/elpanna som jag kör med Pellets. Ingen ack.tank.

Vi håller nu på att kika på kamin som ska installeras i vardagrummet. Jag funderar lite på en vattenmantlad kamin. Jag tycker om att elda så det vore inte dumt att kunna elda mycket utan att det blir tokvarmt i rummet samt att jag tar tillvata värmen och sprider till de andra rummen. Ni fattar. :)

Jag vet inte om det får att vara ansluta kaminen på pannan så den värmer själva pannan och därmed tappvattnet också. Eller blir pannan för varm då om man eldar på. Vet inte hur systemet fungerar riktigt. Jag förstår ju att det går att släppa på vattnet direkt på elementen men då missar jag soms agt tappvattnet.

Alternativet är väl då att ansluta en ack.tank. Vad säger ni erfarna, skjuter jag över målet med detta och hellre borde satsa på en helt vanlig kamin eller kan det vara en bra idé?
 
H
Jag skulle lägga pengarna till den tokdyra vattenmantlade kaminen på en ny pelletspanna i stället och få en bekväm uppvärmning.
Vi i Villa och ett tiotal andra villa och heminredningstidningar skulle aldrig gå runt om det inte vore för kaminannonserna. Gratisreklamen för kaminer formas därefter.
 
Det kostar en del att få den vattenmantlade kaminen att fungerar "bra" ihop me den gammla pannan, köp vanlig kamin istället o lägg resten av pengarna på att ha en bra panna som ger dig en hög verkningsgrad...
 
Kan börja med att jag är amatör på området, så rätta mig gärna om jag har fel.
Jag sitter själv i samma sits som du men har bestämt mig för att slänga ut pannan eftersom den läcker vatten i manteln. Den vattenmantlade kaminen står faktiskt precis bredvid mig, och jag är är i full gång med installationen. Allt detta är nog väldigt mycket enklare än folk tror, det gäller bara att intresset finns.
Att det skulle vara dyrt och svårt att få din pelletsbrännare att fungera tillsammans med kaminen kan jag inte förstå. Det finns ju färdiga och beprövade lösningar för det. Tank kan du lätt hitta för 500kr på blocket. Laddpaket mellan den gammla pannan och tanken går på några tusen, vilket laddpaket till kaminen också gör. Shunt och ventil till element kan du behålla. Beredaren i pannan samt anslutningarna behöver du inte röra.
Tycker inte du ska lyssna för mycket på de som skrivit här ovan, försök istället komma i kontakt med någon som har en liknande lösning eller iallfall något konkret att komma med. Det gjorde jag, finns flera här på forumet som gärna svarar på dina frågor om du skickar ett PM.
Angående kostnaden för kamin så valde vi mellan en mantlad och en icke mantlad + plåt skorsten. Priset blev lite billigare för den mantlade eftersom vi fick bra pris på skorsten. Är rördragning och laddpaket som gör den dyrare.
 
Redigerat:
Ctc 1100 har iaf anslutningarna som behövs, Inga problem.
 
Dyrt, då utgår jag ifrån att man köper ny tank m,, inte att man sitter o letar på blocket... ;)
 
Jo de blir ju lite dyrare om man ska köpa den ny, men rinkabyrör tar inte mer än 3400 för en isolerad tank om man hämtar den själv. Med släphyra + bensin blir det kanske runt 4000.
 
det va väll värmevatten och tappvatten som skulle göras, då kostar den 7000kr. sen skulle jag inte köpt en tank utan solslinga så att man har möjligheten i framtiden o då är det 10000kr istället.
 
Redigerat:
cederbusch: om du vill installera en för eldandets skull tycker jag det känns mycket mer motiverat. Perfekt för den som tycker eldning och ved är en kul hobby, blir nog lite mer motvierat att hålla på med ved när det går till värmesystemet. Märks ju direkt på pelletsräkningen om man är lite flitig.

Dr.L: Ja, åsikterna går ju alltid isär. Men begtank är inget man behöver leta efter, finns hur MYCKET som helst på blocket. Det behövs ingen tank med beredare eftersom det finns i pannan. Laddomat 4030 sköter både laddning av tank och värmning av beredare i pannan. Skulle själv aldrig köpt med solslinga efter allt dåligt jag läst om det. Har till och med en bekant som koppla ur slingan och koppla in extern växlare. Tror att det är extra bra med extern växlare vid eldning med laddomat 4030 eftersom man inte vill lura den att gå eller inte gå i onödan. Summan av detta är väl att det faktiskt räcker med en beg tank för 500 kr eller en ny från rinkaby för 3600. Stämmer sedan inte cederbuschs åsikter överens med mina blir det ju dyrare. (eller om jag är helt fel på det) :)
 
Skulle nog heller inte köpa nytt så länge det finns bättre begagnat att få tag i.

Hur som haver så har vi ändå landat i tanken att det blir en vanlig kamin. Kostnaden spelar väl en viss roll, det ska inte förnekas. Men mest är det för att det idag inte finns en given plats för ack.tank vid pannan, och på sikt så vill jag inreda ett nytt pannrum. Visst går det att dra om rören då, men det är idag lite för många osäkra (obeslutade) faktorer.

Nästa klur blir istället hur vi ska få runt luften i huset! :)
 
cederbusch skrev:
Skulle nog heller inte köpa nytt så länge det finns bättre begagnat att få tag i.

Hur som haver så har vi ändå landat i tanken att det blir en vanlig kamin. Kostnaden spelar väl en viss roll, det ska inte förnekas. Men mest är det för att det idag inte finns en given plats för ack.tank vid pannan, och på sikt så vill jag inreda ett nytt pannrum. Visst går det att dra om rören då, men det är idag lite för många osäkra (obeslutade) faktorer.

Nästa klur blir istället hur vi ska få runt luften i huset! :)
Jag kör med termostat styrdpaxfläkt som sitter mellan våningsplanen och på så sätt slipper jag har någon typ av värmare på min övervåning
 
Dr.L: Väsnas det inte hiskeligt, en fläkt kan ju susa en hel del.

Hade en fläkt (köpt på Clas Ohlson ska tilläggas) i förra huset som pressade in lite luft från rummet där kaminen stod till ett helt ouppvärmt rum. Det gjorde definitivt skillnad, men inte att det var särskilt varmt där inne. Blir ju egentligen för liten volym i ett 10 cm rör. Och den brusade ordentligt.

Funderar på någon slags självdragslösning där en luftkanal mynnar in och ut i olika nivåer i förhållande till golv och tak. Men problemet med volym kvarstår ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.