Jag funderar pa att nagongang i framtiden bygga en friggebod med dusch och toalett ca 40m fran vart hus. Hur gor man normalt detta? Ansluter man till husets avlopp? Husets avlopp (fran nar huset byggdes 1920?) gar ut pa andra sidan mot gatan och tomtgransen ligger i linje med huset. Tomten ar i princip plan. Ligger i tatort. Trekammarbrunn? Ar det att be om problem att gora detta? Har ratt dalig koll sa alla svar ar valkomna! :p
 
Om jag förstår dig rätt är ditt nuvarande hus anslutet till kommunalt avlopp. Om så är fallet känns det som en extremt dyrbar och tidskrävande lösning att skapa ett helt nytt avloppssystem (3 kammarbrunn med infiltration) enbart för en extra toalett i en friggebod. Att ansluta till det befintliga avloppssystemet är det enda vettiga, du måste i vilket fall som helst gräva ner inkommande vattenledningar, så grävjobbet åker du på ändå.

Beroende på hur djupt den befintliga avloppsledningen ligger samt vad som är frostfritt djup där du bor kan det bli lite krångligt att få till rätt fall. Du klarar dig med 1cm per meter, dvs på 40m blir det 40cm. Om jag förstår dig rätt måste du eventuellt gräva rören runt ditt nuvarande hus, dvs längre totalsträcka än 40m. Säg 50m, då blir det 50cm fallhöjd. Om frostfritt djup är på 1m (Skåne) hamnar sista delen av röret på 150cm djup, vilket inte är helt orimligt.

Beror förstås på hur djupt kommunens anslutande avlopp ligger. Ligger den grundare än 150 får du göra på en av två sätt:
1) lägga första delen av ditt avlopp ovan frostfritt djup, men isolera ovanför
2) en mellanliggande pump som pumpar upp avloppsvattnet till en högre höjd.
 
Hemmakatten
Självklart skall du ansluta till det kommunala avloppet såsom Martin T skriver. Allt annat vore mer kostsamt.
 
  • Gilla
Fuskbyggaren
  • Laddar…
Är det bökigt med att få rätt fall hela vägen kan det vara idé att installera en skärande pump som via 32 mm PEM-slang förbinder friggebodens avlopp med det kommunala. Fortfarande frostfritt djup eller markisolering som gäller.
 
Tack for svar.
Ansluta till kommunala alltsa. Har hort fran annat hall att fallet ska vara 1cm/m. Tycker spontant att det kanns valdigt lite sarskilt om jag lagger det i jord utomhus. Man maste val rakna med att det kan flytta sig nagra cm med tiden?
Vad har pumpar for livslangd? Jag vill ju inte aka pa att grava upp det om nagra ar om roret har satt sig eller pumpen lagger av.
 
Du gräver inte ner pumpen för all framtid :) Utan en ev. LTA pump förläggs på så sätt att du gräver ner en pumpsump med ett lock, till denna pumpsump ansluter du en vanlig självfallsledning från din friggebod och kan i princip placera denna pumpsump vart du vill...förslagsvis så nära friggeboden du kan och samtidigt göra självfallet så enkelt som möjligt. Från denna pumpsump drar du sedan en 32/40 PEM slang som transporterar friggans avlopp dit du vill ha det. Enklast torde vara att ansluta den någonstans på ditt idag från boningshusets befintliga självfall ut till kommunens förbindelsepunkt.

En sånhär anslutning ska nog egentligen skötas byråkratiskt med anmälan hit å dit.... men på detta sätt i praktiken så kan du lösa detta med att enbart "röra" din egna fastighets VA ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.