Vi bor i ett hus på 200kvm som idag värms upp med vattenburen el, med en 5 år gammal nibe elpanna. Årsförbrukningen ligger runt 26-28000 kwh.
Vi har också en Kamin där vi eldar så gott som varje dag under vinterhalvåret.
Vi gör kanske av med en 5 kubik ved. Ungefärlig sträcka ner till berg är ca 65 meter,
och marken är nog vad man skulle kalla för sandmark. Enligt alla rörfirmor vi pratat med så behöver vi en värmepump på ca 8kw för att klara husets behov.

Vi har funderat på att borra men djupet till berg gör att offerterna på installation hamnar nånstans mellan 210'-250 000 vilket jag tycker är en för stor investering.

Offerterna för ytjordvärmen ligger från 95'-115 000. Där blir problemet att kollektorslangen som ska ner blir ca 450-500 meter på vår 900m2 stora baksida.
Vilket kommer att innebära att istort sett hela baksidan kommer att grävas upp med träd, odlingar, växthus och lekområden. Det känns inte heller helt attraktivt.

Fick i helgen höra talas om något som hette "direktförågning" eller liknande.
Fungerade ungfär som ytjordvärme men med kopparrör. 3st x 70 meter.
Vilket gör att betydligt mindre och mer exakt utgrävning av tomten skulle kunna göras,
Den här varianten har jag inte hört talas om förut och inte heller hittat så mycket bra info om heller. Finns det nån här som sitter inne på mer vetskap om detta system?
Detta skulle också vara billigare än traditionell jordvärme.
värmepumpen här fanns max upp till 7kw men den extra behovet som sakandes skulle utan problem täckas av kaminen.

Även Luft/vatten pump har diskuterats men den fungerar ju inte när det som mest behövs.. (dec till mars hade vi nog -20 dagligen)

Har väl inte fått med någon direkt fråga, men vad ska man tänka på? vilket värmesystem tror ni skulle vara bäst/lönsammast ?

Eller ska man bara låta det vara som det är idag och glatt betala dom där extra tusenlapparna som brukar dyka upp under vinterhalvåret
 
Redigerat:
RoTe
Du eldar ju redan med ved i liten skala. Varför inte trappa upp det till stor skala? En modern vedanläggning är inte dumt att jobba med.
 
Har lite svårt att tro att det skulle vara möjligt att hämta mer energi ur jorden mha. direktförångning. Återladdningen på sommaren är ju densamma oavsett hur man utvinner energin på vintern.

Har du tittat på sk. kompaktkollektorer? En typ av kassetter med jordvärmeslang som grävs ned vertikalt och kräver därmed inte samma utrymme. Har dock ingen erfarenhet av dessa själv
 
Vedeldning i större skala är inte ett alternativ då jag inte har plats för att bygga mig något pannrum. Det får räcka med veden till braskaminen.

Kompaktkollektorer har jag aldrig hört talas om, Måste googla lite. Men ingen utav firmorna som varit hem till oss och tittat har nämnt detta.
Verkar även ha diskuterats en del även på detta forumet ser jag.
Börjar bli en hel djungel det här.
 
Räknar man in veden så ligger ni på 31-33000 kWh/år vilket jag antar är inkl hushållsel??

Vi har ett hus med lika årsförbrukning o storlek, Kallaste dagarna krävs det ca 9 kW för att klara behovet men då är det inte full temp i källaren på 80° (18°)
Skulle jag vara ni så välj en pump som ger 10 kW vid 0/50° o gräv/plöj ner 2x400 meter slang.. Antar att ni har radiatorer o då krävs det säkert 50° varmt vatten till dessa då det är kallt ute?
En nibe 8 kW pump ger bara 7 kW då den gör 50° vatten, 10 kW pumpen ger 8,5 kW vid 50°..
Förliten pumpe ger hög förbrukning kallaste dagarna då det blir elpatronerna som får gå mycket för att klara värmebehovet..
 
2an skrev:
Räknar man in veden så ligger ni på 31-33000 kWh/år vilket jag antar är inkl hushållsel??

Vi har ett hus med lika årsförbrukning o storlek, Kallaste dagarna krävs det ca 9 kW för att klara behovet men då är det inte full temp i källaren på 80° (18°)
Skulle jag vara ni så välj en pump som ger 10 kW vid 0/50° o gräv/plöj ner 2x400 meter slang.. Antar att ni har radiatorer o då krävs det säkert 50° varmt vatten till dessa då det är kallt ute?
En nibe 8 kW pump ger bara 7 kW då den gör 50° vatten, 10 kW pumpen ger 8,5 kW vid 50°..
Förliten pumpe ger hög förbrukning kallaste dagarna då det blir elpatronerna som får gå mycket för att klara värmebehovet..
Tror också 10kw är rimligt utan att ha fler uppgifter. Som TS skrev i sitt första inlägg så har han 900 kvm att tillgå, dessutom med planteringar så markvärme med 2x400 är nog uteslutet. Men är det någon här som har erfarenhet av kompaktkollektorerna?
 
C
Direktförångare är en gammal teknik (det första som kom i markvärmeväg), vilket vanligtvis leder till att det går utmärkt att åka puckelpist på gräsmattan, att man släpper ut flera kilo köldmedium i marken, att kompressorer skär, med mera. Onödigt projekt.

Jag har ingen erfarenhet av kompaktkollektorer, men det kan vara bra på flera olika sätt; dels tar dom mindre plats, men dels kanske slingorna också kommer ner i blötare mark, så att dom blir effektivare än om dom hade legat bara i sanden.

Det finns fler möjligheter beroende på hur det ser ut där ni bor; grundvattenvärme och sjövärme.
 
Beräkningarna är inklusive hushållselen.
Var hem till en vän som hade zirius värmesystem, direktförångning. haft det i två vintrar nu och enligt honom fungerar det bra. Han har dock ett lite mindre hus än oss, Dom gör av med ca 18000 kwh per år.
Gräsmattan var jämn och fin oxå. Har ungefär samma sandmark som oss under sitt hus. Och varför skulle en sån kompressor skära oftare än en annan ? Kompaktkollektorer tror jag själv mindre på.. om man inte kan lägga jordvärmeslang för tätt hur kan man då få ut värme av dom som sitter så tätt ? Sjövärme är uteslutet då det inte finns en sjö inom synhåll =)
 
glöm allt vad återladdning heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.