Hej alla,

Vet inte om det har diskuterats i andra trådar, men jag försöker med en ny.

Vi har idag ett vanligt enplanshus i trä, byggt -96. Jag läst tråden 'nätverksskolan', och nu vill jag göra något liknande i huset. Problemet är att det förutom kanaler för el/tele nog inte finns andra kanaler dragna. Jag vill undvika att behöva dra utanpåliggande kabellister då det skulle bli alldeles för opraktiskt.

Önskan är att från tvättstugan (där det sitter en patchpanel och en router), kunna dra kablar i ett stjärn-nät ut och ner till varje rum, och sedan ner i respektive rums vägg, och där montera uttag.

Finns det ett sätt att lösa detta på utan att behöva gå in och riva upp väggar och bygga in kanaler/rör för kabel? Antar att man måste komma förbi reglar och sånt med från vinden?

Det låter lite övermäktigt men det kanske finns ett bra sätt? Eller måste man kontakta någon El-tekniker som kommer och fixar med rören?

Tacksam för svar! :)

//Daniel
 
Om du inte har rör från ditt korskopplingsställe till varje rum så blir det lite bökigare. Själv har jag läst det genom att dra upp rör från varje rum till vinden. Uppe på vinden kan ju rören dras fritt och lätt för att sen gå ner till min korskopplingspunkt.

I ett av rummen skulle jag göra om en vägg, passade då på att dra ner 4 rör från vinden.
I ett annat rum har jag gömt rören i en inbyggd garderob.
I det tredje kommer det att gå kablar från ett "blindutrymme" som fanns i slutändan av raddan med köksskäp genom väggen till en dosa i vardagsrummet.

Det krävs lite mer kreativitet när man inte har möjlighet att dra tomrör i ej färdigbyggda väggar. Kolla om du kan använda dina rör för tele eller TV. Själv har jag testat tele och data, dock ej att köra TV över TP. Men enligt länkar och artiklar jag har läst (bla här på forumet) så går det även trycka igenom TV-signal i TP-kabel.

Mvh Jens
 
går alldeles utmärkt att köra tv över UTP, gjorde detta i förra lägenheten. Nu har jag skaffat hur så det sitter 2x kat6 uttag i samtliga rum (borrat ner allt i krypgrunden och monterat kabelstege för att slippa lista osv.) Ska börja köra med hdmi extentenders för att kunna köra streamat från serverrum alt vilken pc som helst i huset.
 
Tack för svaren. Kontentan är nog att man måste öppna upp väggarna om man vill dra kabel på vinden och ner i väggarna. Detta känns inte som ett alternativ tyvärr då jag skulle behöva "förstöra" minst fem väggar i huset.

Jag vet inte ens hur jag skulle börja... :S

Det som hade varit så fint med gigabit i huset :D
Jag kanske får experimentera i ett av rummen till en början så får vi se om jag klarar av att lösa det själv.
 
Har du INGA rör dragna till dina rum idag??? Är det bara el draget, inga TV, telefon eller annat???

Mvh Jens
 
Tak eller golvlister? de kan man gömma kabel bakom?.

Sen är varje tele och tv rör en klart möjlig väg.
Elrören är däremot ajabaja!!!
 
Jo, det finns tele och el draget till alla rum. Jag trodde inte att man kunde dra TP-kabel i samma rör bara..

Taklister har jag faktiskt tänkt på. Även där måste jag dock borra igenom 6-7 väggar för att dra kabeln från rum till rum, men det är görbart helt klart. Finns små fina lister man kan gömma uppe i taken.

@mats_o: Dra nät i tv-rören? ok, det kan jag kolla upp. Känns bara som att det kan bli jobbigt att få in kabeln och dra den var rören nu tar vägen. Som sagt, min förhoppning är att slippa öppna upp väggarna.

//Daniel
 
Du kan ju alltid fiska om du har tillgång till vinden. Gör ett doshål på rätt ställe, borra och tryck ner ett VP från vinden och "fiska" fram röret i doshålet. Tänk bara på att om det är en kallvind så kommer du att punktera fuktspärren när du borrar din in i mellanväggen från vinden.

Sen till det mest självklara, om du tycker att det är för jobbigt att dra tomrör och inte vill ha synligt kablage... varför inte köra trådlöst nätverk???
 
@Samster: Jepp, det var ungefär så jag hoppades kunna göra. Dra ner från vinden. Jag ska kolla lite mer exakt hur jag kan gå till väga.

Angående wlan. Tanken är som sagt att kunna köra gigabit i huset. wlan har jag redan men det är inte speciellt snabbt, men duger till mina laptops. Jag har ett par servrar i huset som jag vill ha en snabb lina till för att kunna jobba effektiv.
 
Taklister och golvfoder, men även dörrfoder. Ta bort dörrfodret på en sida, borra med ett låångt borr upp på vinden.
 
Solsting skrev:
Dra ner från vinden. Jag ska kolla lite mer exakt hur jag kan gå till väga.
Det jag tycker är svårast med det är att hitta väggen, det är mycket svårare att orientera sig på vinden. Själv tycker jag inte att det är mycket stöd att mäta då man inte har samma referenser på vinden. Jag tycker att det enklaste är att vara två, en går och knackar uppe på vinden och den där nere ger feedback var man är. När man närmast sig väggen så rensar man undan isoleringen, då ser man ganska tydligt var väggen är satt. Sen kan man mäta hur långt ut från exempelvis ett hörn man ska borra.

Det är ingen idé att jobba med mindre dimension än VP20 så ta ett 22mm borr och sätt igång.

Sen är det bra att fortsätta vara två när man ska fiska fram röret i det hål man gjort i väggen, en som styr på vinden och en som kollar i hålet.

Lycka till
 
Solsting skrev:
Jo, det finns tele och el draget till alla rum. Jag trodde inte att man kunde dra TP-kabel i samma rör bara..
Att dra i samma rör funkar nog inte. Du får nog dra i TP-kabel med hjälp av den kabel som ligger där idag. Får du i både tele och TP i samma rör så visst kan man göra så. OBS! Du får aldrig dra starkstrom (220v) i samma rör som svagström (TP, tele)!!! Finns undantag men denna regel ska man följa!

Solsting skrev:
@mats_o: Dra nät i tv-rören? ok, det kan jag kolla upp. Känns bara som att det kan bli jobbigt att få in kabeln och dra den var rören nu tar vägen. Som sagt, min förhoppning är att slippa öppna upp väggarna.
Du borde allvarligt överväga att använda dina befintliga rör om du vill göra så lite som möjligt. Det borde inte vara så svårt att ta reda på vart rören går. Har du dragit dem själv? Eller är det hantverkare? Det borde i vilket fall finnas en ritning över dem kan man tycka.

Annars får du med lite fnulande tänka var telefonkabeln går in i huset och sen följa den. Finns ett speciellt verktyg som man kan köra in i ett telefonuttag för att se om efterliggande jack bryts (man får med en sån här platsplupp när man köper bredband av Telia). kan du då härleda i vilken ordning som jacken är inkopplade så kanske du kan härleda vart rören går också.

TV brukar ju inte vara draget till fullt lika många rum. Dessa rör borde mynna ut på vinden eller liknande då det där sitter tex antennförstärkare eller delare av något slag.

Rören kan man sen härleda med tex ljud. Någon hjlälper dig med att slå/knäppa på kabeln som går in i röret så kanske man på andra sidan kan höra vilket kabel som är vilken. Alternativt att man "juckar" lite på den och ser om det är någon i andra änden som rör sig.

Lycka till!
 
Själv har jag fått göra en rejäl blandning mellan att dra nya rör och att återanvända tele och tv-rör. hatar trådlöst och vill även jag ha kabel. (vad ska jag annars med en 24-portars switch till?)
Även jag har fått gå lös med handöverfräsen på baksidan av lister för att få plats med kablar där.

När det gäller telefonin, kan du få den så att inkommande är vid patchpanelen? Dagens trådlösa dect telefoner är såpass bra att du inte längre behöver hålla fast vid att det ska finnas en telefon i varje rum. (Hos mig är det ändå bara telefonförsäljare som ringer på den)
Får du bort uttag och kabel där så kan dessa användas för data istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.