Jag ska fixa ett hyllplan som kommer ligga plant på en avsats i badrummet. Eftersom jag inte hittat en skiva i rätt längd så måste jag skarva på en bit på längden. Så det blir två bitar 200cm + 65cm i oljat ek-limträ. Skivan kommer ligga på en plant underlag så jag kan inte ha något beslag undertill. När man sätter ihop tjocka bänkskivor till så spänner man ihop dom med ett kopplingsbeslag liknande detta kopplingsbeslag . Enligt ritningen så ska man ha ett hål som är 20mm djupt för att sätta beslaget i. Men det tror jag inte fungerar i min skiva som är 28mm tjock.

Finns det kopplingsbeslag som inte kräver så stort djup? Finns det andra sätt att sammanfoga skivorna? Kan det räcka att limma, vilket lim i så fall? Ett kopplingsbeslag hade varit att föredra då man kan justera skarven tills man är nöjd utan att behöva slipa efteråt.
 
Fingerskarv är långt över mitt handlag och verktyg. :blushing:
Bra att det skulle kunna gå att använda det beslaget.
Vad tror du om att skarva med tre sådana här --> länk ? När hela skivan har stöd under så kommer skarven inte belastas speciellt. Att använda dom är lättare med den fräsen jag kan låna, det behövs mindre hål.
313954_X_2007-06-26_151109_240.jpg
 
Redigerat:
Jag vill bara påpeka att jag inte är nån expert på det här och att jag bara kan säga vad jag som glad amatör skulle göra =) Men vad ska skivan ligga på? Behöver du ens sätta ihop dom? Kan du inte bara silikona fast dom i underlaget och dra en sträng silikon i skarven?

Det går såklart att göra en mycket enklare skarv med hjälp av en fräs. Typ "not och fjäder" fast tvärs med fibrerna då. Det blir väl typ lite mer hållbart än med ett sånt kopplingsbeslag.

Jag tycker det verkar enklare att lyckas med ett sånt kopplingsbeslag än med vridmackapärerna. Det är liksom färre saker som måste passa exakt...
 
Vill man göra det "fabrikssnyggt" får man såga ur ett finger för varannan ekstav på båda skivorna, sen bör de passa ihop rätt bra och bli väldigt svårt att se skarven i efterhand (om man inte sågar ur för mycket så man får glipor förstås). Kräver en såg, fil, tid och noggrannhet. Underlättar att kapa båda skivorna mitt i en stavskarv först (om de inte redan är det), då blir varannan stav hel, varannan halv i skivan. Ta sedan bort de halva stavarna och pussla ihop skivorna. Tänk på att båda skivorna blir en halvstav kortare av detta så kapa inte rätt längd förrän de sitter ihop...

Hållbart lär det också bli, även om det spelar mindre roll nu när den ska ligga på en avsats.

Edit: Tänk till innan så hane/hona passar ihop utan att det blir en förskjutning i sidled!
 
#4 Jag får se om det finns en sådan fräs med i den jag ska låna.

#5 Förmodligen den snyggaste lösningen och helt osynlig. Den ligger tyvärr en bit över min ambitionsnivå i det här fallet.
 
Det går precis lika bra att använda sig av träplugg finns tex på co ,jula osv
är biligt i inköp.
Fördelen med beslaget i fråga är att det drar i hopp fogen kombinerat med
plug som jag föreslog så är det ett vinnande koncept.
Beslaget behöver ingen fräs för att monteras bara två borrar
Mvh Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.