Hej!

Jag ska montera en infälld dosa i taket längs en bjälke.
Dosan ska mata en lysrörsarmatur.

Först tänkte jag använda en takdosa, men takdosorna jag hittade på XL-bygg hade inget fäste för montage i sidan, annars hade jag gått på en sådan.

Jag noterade att en vanlig kopplingsdosa hade samma storlek som en takdosa, så jag tog en sådan.

Men då kopplingsdosan har inlopp från alla fyra sidor passar inte den heller perfekt om man inte slöjdar till den lite och skär bort ett inlopp.

Jag undrar nu om jag kan använda en apparatdosa till istället för att mata lysrörsarmaturen?

Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik
 
  • apparatdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kopplingsdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna verkar ha blivit fel , testar igen
 
  • apparatdosa_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kopplingsdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst går det bra.
Apparatdosor har dock mindre diameter än tak/spis/kopplingsdosor ifall du redan sågat upp hålet.
Du kan i så fall använda en spisdosa som brukar ha inlopp på två sidor.
Annars går det ju att skära bort ett inlopp.
 
Tusen tack!

Mvh
Fredrik
 
Det är ju mer regel än undantag att man får såga bort ett eller flera inlopp.
 
Om du ska skruva fast en lysrörsarmatur där så behövs det ingen dosa i taket. Räcker med ett rörutlopp bara.

//Patrik
 
Hej!
Tackar för alla kommentarer!
Nu har jag satt aparatdosor i taket.

Ska ta en bild så fort jag får tid så får ni gärna kommentera om det ser tokigt ut, innan jag bygger igen.

Mvh
Fredrik
 
Anledningen varför takdosor har rejälare fästanordningar är för att man ska kunna fästa armaturer direkt i dosan. Den ska hålla för en vikt på 25Kg rakt ner. Det gör knappast en kopplingsdosa/apparatdosa.
 
Rrrrr skrev:
Anledningen varför takdosor har rejälare fästanordningar är för att man ska kunna fästa armaturer direkt i dosan. Den ska hålla för en vikt på 25Kg rakt ner. Det gör knappast en kopplingsdosa/apparatdosa.
Är det inte 15 kg? Eller är det bara Eljos utanpåliggande? Blev osäker nu.

//Patrik
 
Kanske de är.. drog bara till med 25Kg för att jag har för mig att jag läst de nånstans :rolleyes:
 
Aha, vi får väl se om någon annan kan säga säkert hur mycket det är då. :p

//Patrik
 
Den håller för betydligt mer än en apparat/kopplingsdosa iaf
 
Förutsatt att det är rätt monterat, felmonterat och hänger i gipsen mer eller mindre så är det ju gipsens bärighet osv...
 
Detta står det på eljo´s hemsida om kopplingsdosor mm.



Dossystemet VP-2 bygger på en universaldosa med samma doskropp för apparat- och kopplingsdosorna. Det innebär att samma dosfräs kan användas till båda dosorna. Den invändiga volymen är ordentligt tilltagen vilket ger god plats för apparater och kabel.

Schneiders VP2-dosor har flexibla stutsar och en gängad, teleskopisk dosring som klarar skivtjocklekar mellan 10 och 27 millimeter. Dessutom finns som tillbehör en gängad ring som klarar upp till 39 mm skivtjocklek. I systemet ingår också en dubbeldosa med kombistutsar som passar 3-vägsuttaget i apparatserierna Eljo Senso och Eljo Trend.

Samtliga dosor har avtagbara stutsar, vilket gör det lätt att bygga kombinationer. Stutsarna finns i dubbel-, trippel-, kombi- och grenutförande och är försedda med tätproppar. Dosorna är förberedda för den nya IEC-standarden.

displayimage.ashx
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.